Rajdowiec Miko Marczyk i kolarz Bartosz Huzarski zostali bohaterami kolejnej akcji edukacyjnej ŠKODY dotyczącej bezpiecznych zachowań na drodze. Sportowcy zamieniają się typowymi dla siebie środkami transportu i przemierzają wyznaczoną trasę, podczas której ścieżki rowerzystów i kierowców przecinają się. Akcja Zmiana Perspektywy ma na celu podkreślić wagę koegzystencji na drogach wszystkich uczestników ruchu i zwracania uwagi na wzajemne bezpieczeństwo niezależnie od środka transportu. Projekt jest realizowany w ramach kampanii #ROKBEZPIECZEŃSTWA, która zaplanowana jest na cały 2021 rok i obejmuje szereg działań edukacyjnych.
W akcji wzięli udział Miko Marczyk, Rajdowy Mistrz Polski oraz Bartosz Huzarski, utytułowany reprezentant kraju w kolarstwie szosowym. Sportowcy zamieniają się rolami i przesiadają się na rower szosowy – w przypadku Miko Marczyka oraz do samochodu – w przypadku Bartosza Huzarskiego. Obaj mają do pokonania odpowiednio wyznaczone trasy. Znajdują się na nich liczne punkty styku rowerzystów i kierowców aut, by zwrócić uwagę jak bezpieczeństwo na drodze zależy od koegzystencji i wspólnego dzielenia przestrzeni, a także bycia uważnym na zachowania innych uczestników ruchu drogowego. Podczas trasy bohaterowie dzielą się wrażeniami i spostrzeżeniami.
Zobacz również
Film „Zmiana Perspektywy”, ukazujący ich podróż jest dostępny na YouTube:
– Jako kolarz naturalnie jestem bardzo uważny w okolicach ścieżek rowerowych i zwracam szczególną uwagę na bezpieczne wyprzedzanie jednośladów. Poruszając się samochodem widzę jednak jak konstrukcja auta może czasem ograniczyć widoczność. Ponadto mogę obserwować, jak zachowują się rowerzyści na drogach i ścieżkach rowerowych. Wzajemny szacunek, jazda zgodnie z przepisami oraz uważność są szalenie istotne dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Powinniśmy o sobie pamiętać niezależnie od tego jakim środkiem transportu się poruszamy – mówi Bartosz Huzarski.
– Zmiana perspektywy to pouczające i dające do myślenia doświadczenie. Zwykle podróżuję siedząc za kierownicą samochodu. Jako rowerzysta nabieram nowego spojrzenia, na przykład podczas bycia wyprzedzanym przez samochody. Cieszę się, że mogłem wziąć udział w akcji i gorąco zachęcam wszystkich kierowców do przemierzenie znanej trasy innym środkiem transportu niż zazwyczaj i zmiany optyki – dodaje Miko Marczyk.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Słuchaj podcastu NowyMarketing
ŠKODA traktuje bezpieczeństwo na drodze kompleksowo
Akcja Zmiana Perspektywy, do której ŠKODA zaangażowała utytułowanych polskich sportowców zawodowo korzystających z dróg, zarówno w mieście, jak i poza aglomeracjami, to kolejna odsłona kampanii #ROKBEZPIECZEŃSTWA. Dzięki niej marka pokazuje jak zmiana środka transportu zmienia sposób postrzegania drogi. Dlatego bardzo ważne jest wzajemne zrozumienie i empatia podczas jazdy. Zmiana perspektywy pozwala na poznanie miasta i przemierzanych tras z innego punktu widzenia, który umożliwia zwrócenie uwagi na inne potencjalne zagrożenia podczas jazdy, ale także pozwala na zbudowanie doświadczenia, które w przyszłości pozwoli na uniknięcie tych zagrożeń, a także na lepsze zrozumienie innych uczestników ruchu drogowego.