Wykupujemy coraz więcej subskrypcji na audiobooki

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Wykupujemy coraz więcej subskrypcji na audiobooki

Model subskrybcyjny cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: zakupy w dobie pandemii”, opracowanego przez Santander Consumer Bank, już prawie połowa polskich konsumentów ma wykupioną subskrypcję różnych usług, w tym m.in. serwisów z e-bookami i audiobookami. Popularność formatów audio rośnie bardzo dynamicznie – słucha ich już ok. 2,3 miliona osób. Trend ten potwierdzają także dane Audioteki.


Dostęp do różnych produktów i usług, bez konieczności ich posiadania jest coraz częściej postrzegany jako atrakcyjna alternatywa dla własności prywatnej. Z tego względu wiele firm oferuje możliwość wypożyczenia lub udzielenia dostępu do określonych dóbr, zarówno na długi, jaki i na krótki czas. Jednym z tego typu modeli biznesowych jest subskrypcja. Polacy subskrybują platformy z filmami i serialami, muzyką, grami oraz e-bookami, audiobookami i podcastami, a także aplikacje, które pomagają w codziennym życiu. Trend ten został wzmocniony przez pandemię. Mimo to, polscy konsumenci wciąż dokonują wnikliwej selekcji produktów i usług, które chcą subskrybować. Według raportu „Modele biznesowe mediów po pandemii” zrealizowanego przez Polski Instytutu Ekonomiczny, aż 84% badanych uważa, że dostęp do treści Internecie, takich jak artykuły czy reportaże radiowe i telewizyjne, powinien być darmowy. Audiobooki i podcasty cieszą się jednak rosnącym zainteresowaniem, a Polacy są gotowi płacić za rozrywkę audio jeszcze więcej.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Według Moniki Bazdygi, head of marketing w firmie Audioteka, rynek formatów audio odnotował w czasie pandemii znaczący wzrost. – Od pierwszego lockdownu liczba osób zainteresowanych subskrypcją audiobooków stale rośnie. Patrząc na dane Audioteki, trend ten był najbardziej widoczny w pierwszym półroczu 2020 roku. Wzrost zainteresowania formatami audio, sprawił, że w modelu subskrypcyjnym postanowiliśmy pogodzić dwie najistotniejsze kwestie dla naszych słuchaczy, czyli potrzeby użytkowników oraz ograniczenia po stronie wydawniczej. Na tej podstawie stworzyliśmy ofertę hybrydową – część produktów (teraz jest to już około 8 tys.) dostępna jest dla członków Audioteka Klub, a jednocześnie każdy tytuł z katalogu (ponad 12 tys.) można kupić oddzielnie na własność w specjalnej, klubowej cenie, przy czym klienci mają do nich dostęp nawet po anulowaniu subskrypcji. Dodatkowo, zakupionymi audiobookami można podzielić się z trzema najbliższymi osobami. Jedynym wymaganiem jest posiadanie aplikacji i konta w Audiotece. Taki model jest podobny do Apple TV+ czy subskrypcji Canal+ online, w których produkcje oryginalne i wybrane filmy są dostępne w ramach abonamentu, natomiast niektóre tytuły trzeba dokupić – mówi Bazdyga.

Najchętniej wybierane przez Polaków

W czasie lockdownu szczególnie dużym wzrostem zainteresowania cieszyły się formaty audio skierowane do dzieci. Praca zdalna i zaangażowanie rodziców w opiekę nad ich pociechami przez większą część dnia sprawiły, że Polacy zaczęli częściej poszukiwać rozrywek dla całej rodziny. Z tego względu wiele firm, działających na rynku audiobooków stawia właśnie na te formaty, poszerzając ofertę subskrypcyjną w ramach dziecięcych produkcji. Audioteka ma w planach stworzenie w najbliższym czasie aplikacji skierowanej wyłącznie do dzieci.

Wzrosło również zainteresowanie podcastami i audioserialami. Podobnie jak w przypadku audiobooków dla dzieci, trend oglądania i słuchania seriali zyskał na popularności w trakcie pandemii. Przykładowo liczba nowych abonentów platformy Netflix wzrosła w pierwszym kwartale 2020 roku aż o 15,8 mln.

Na rynku formatów audio można obecnie znaleźć mnóstwo propozycji, a konkurencja jest ogromna. Platformy starają się zaskakiwać nowymi ofertami subskrypcyjnymi czy adaptacjami kultowych książek. Zadaniem usługodawców jest utrzymywanie stałego zainteresowania klientów i pozyskiwanie nowych użytkowników.

Popularne modele subskrypcyjne

Warto wspomnieć, że jednym z kluczowych czynników sukcesu jest odpowiedni dobór modelu subskrypcyjnego. Aktualnie na rynku funkcjonują trzy typy subskrypcji: dostępowe, powtórzeniowe oraz selekcjonowane. Subskrypcje dostępowe to format, który polega na wykupieniu dostępu do konkretnych, wybranych treści przez klienta. Zainteresowanie słuchaczy można zdobyć za pomocą chwytliwych tytułów produkcji, topowych autorów i obsady czy lektorów. Model powtórzeniowy to rodzaj sprzedaży, w którym klient cyklicznie otrzymuje ten sam produkt lub usługę. Wiele platform audio działa w taki sposób, oferując chociażby nielimitowany dostęp do audiobooków, który zostaje wznowiony automatycznie, np. po okresie próbnym. Ostatnim z modeli jest subskrypcja selekcjonowana, która polega na dostarczaniu konsumentowi losowo dobranych produkcji, wybranych przez firmę.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij