Wykupujemy coraz więcej subskrypcji na audiobooki

O autorze
3 min czytania 2021-09-10

Model subskrybcyjny cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: zakupy w dobie pandemii”, opracowanego przez Santander Consumer Bank, już prawie połowa polskich konsumentów ma wykupioną subskrypcję różnych usług, w tym m.in. serwisów z e-bookami i audiobookami. Popularność formatów audio rośnie bardzo dynamicznie – słucha ich już ok. 2,3 miliona osób. Trend ten potwierdzają także dane Audioteki.

Dostęp do różnych produktów i usług, bez konieczności ich posiadania jest coraz częściej postrzegany jako atrakcyjna alternatywa dla własności prywatnej. Z tego względu wiele firm oferuje możliwość wypożyczenia lub udzielenia dostępu do określonych dóbr, zarówno na długi, jaki i na krótki czas. Jednym z tego typu modeli biznesowych jest subskrypcja. Polacy subskrybują platformy z filmami i serialami, muzyką, grami oraz e-bookami, audiobookami i podcastami, a także aplikacje, które pomagają w codziennym życiu. Trend ten został wzmocniony przez pandemię. Mimo to, polscy konsumenci wciąż dokonują wnikliwej selekcji produktów i usług, które chcą subskrybować. Według raportu „Modele biznesowe mediów po pandemii” zrealizowanego przez Polski Instytutu Ekonomiczny, aż 84% badanych uważa, że dostęp do treści Internecie, takich jak artykuły czy reportaże radiowe i telewizyjne, powinien być darmowy. Audiobooki i podcasty cieszą się jednak rosnącym zainteresowaniem, a Polacy są gotowi płacić za rozrywkę audio jeszcze więcej.

Według Moniki Bazdygi, head of marketing w firmie Audioteka, rynek formatów audio odnotował w czasie pandemii znaczący wzrost. – Od pierwszego lockdownu liczba osób zainteresowanych subskrypcją audiobooków stale rośnie. Patrząc na dane Audioteki, trend ten był najbardziej widoczny w pierwszym półroczu 2020 roku. Wzrost zainteresowania formatami audio, sprawił, że w modelu subskrypcyjnym postanowiliśmy pogodzić dwie najistotniejsze kwestie dla naszych słuchaczy, czyli potrzeby użytkowników oraz ograniczenia po stronie wydawniczej. Na tej podstawie stworzyliśmy ofertę hybrydową – część produktów (teraz jest to już około 8 tys.) dostępna jest dla członków Audioteka Klub, a jednocześnie każdy tytuł z katalogu (ponad 12 tys.) można kupić oddzielnie na własność w specjalnej, klubowej cenie, przy czym klienci mają do nich dostęp nawet po anulowaniu subskrypcji. Dodatkowo, zakupionymi audiobookami można podzielić się z trzema najbliższymi osobami. Jedynym wymaganiem jest posiadanie aplikacji i konta w Audiotece. Taki model jest podobny do Apple TV+ czy subskrypcji Canal+ online, w których produkcje oryginalne i wybrane filmy są dostępne w ramach abonamentu, natomiast niektóre tytuły trzeba dokupić – mówi Bazdyga.

Najchętniej wybierane przez Polaków

W czasie lockdownu szczególnie dużym wzrostem zainteresowania cieszyły się formaty audio skierowane do dzieci. Praca zdalna i zaangażowanie rodziców w opiekę nad ich pociechami przez większą część dnia sprawiły, że Polacy zaczęli częściej poszukiwać rozrywek dla całej rodziny. Z tego względu wiele firm, działających na rynku audiobooków stawia właśnie na te formaty, poszerzając ofertę subskrypcyjną w ramach dziecięcych produkcji. Audioteka ma w planach stworzenie w najbliższym czasie aplikacji skierowanej wyłącznie do dzieci.

Wzrosło również zainteresowanie podcastami i audioserialami. Podobnie jak w przypadku audiobooków dla dzieci, trend oglądania i słuchania seriali zyskał na popularności w trakcie pandemii. Przykładowo liczba nowych abonentów platformy Netflix wzrosła w pierwszym kwartale 2020 roku aż o 15,8 mln.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na rynku formatów audio można obecnie znaleźć mnóstwo propozycji, a konkurencja jest ogromna. Platformy starają się zaskakiwać nowymi ofertami subskrypcyjnymi czy adaptacjami kultowych książek. Zadaniem usługodawców jest utrzymywanie stałego zainteresowania klientów i pozyskiwanie nowych użytkowników.

Popularne modele subskrypcyjne

Warto wspomnieć, że jednym z kluczowych czynników sukcesu jest odpowiedni dobór modelu subskrypcyjnego. Aktualnie na rynku funkcjonują trzy typy subskrypcji: dostępowe, powtórzeniowe oraz selekcjonowane. Subskrypcje dostępowe to format, który polega na wykupieniu dostępu do konkretnych, wybranych treści przez klienta. Zainteresowanie słuchaczy można zdobyć za pomocą chwytliwych tytułów produkcji, topowych autorów i obsady czy lektorów. Model powtórzeniowy to rodzaj sprzedaży, w którym klient cyklicznie otrzymuje ten sam produkt lub usługę. Wiele platform audio działa w taki sposób, oferując chociażby nielimitowany dostęp do audiobooków, który zostaje wznowiony automatycznie, np. po okresie próbnym. Ostatnim z modeli jest subskrypcja selekcjonowana, która polega na dostarczaniu konsumentowi losowo dobranych produkcji, wybranych przez firmę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się