Crowdfunding projektów wydawniczych w Polsce

Finansowanie społecznościowe rozwija się w Polsce niezwykle dynamicznie.W każdym miesiącu Polacy wspierają realizację projektów sześciocyfrową kwotą.To ważna i sprawiedliwa dla obu stron forma społecznego zaangażowania we współtworzenie ciekawych przedsięwzięć kulturalnych, społecznych i biznesowych
O autorze
1 min czytania 2014-06-02

Wyniki raportu „Finansowanie społecznościowe projektów wydawniczych” wskazują, że suma wsparcia projektów w tej kategorii przekroczyła 512 000 zł i stale rośnie. Ponad 5 tysięcy osób umożliwiło realizację 71 projektów, których kampania finansowania społecznościowego zakończyła się sukcesem. Bardzo ciekawą obserwację stanowi fakt, iż średnia kwota wsparcia wynosi 123,19 zł, a to niemal 3-krotnie więcej, niż przeciętna cena okładkowa książek, które stanowią zdecydowaną większość w zestawieniu.

Projekty wydawnicze to niezwykle intrygująca kategoria na portalach finansowania społecznościowego. – Mówi się o zmierzchu papierowych wydań, udokumentowany jest niski poziom czytelnictwa w Polsce, a jednak odpowiednia forma dotarcia do czytelnika zaangażowania go jest skuteczna – komentuje Mateusz Mroczka, Prezes Fundacji Centrum Gospodarki Społecznościowej. Mimo, iż liczba projektów w tej kategorii nie jest duża, wyniki wskazują na postępującą adaptację takiej formy finansowania projektów wydawniczych.

– Crowdfunding stwarza ogromne szanse twórcom, ale uważam, że także dla wydawców jest tu duże pole do zagospodarowania, a tym samym rozwoju biznesu – mówi Mroczka. Takie podmioty mogą dywersyfikować swą działalność i dzięki internautom wesprzeć wewnętrzne procesy decyzyjne. – Prowadzimy rozmowy z kilkoma podmiotami z branży i nasze rady są chętnie wysłuchiwane, efekty powinny być wkrótce widoczne  – dodaje.

Wśród polskich projektów sfinansowanych przez Internautów wyróżnić można książkę „Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności” Karola Króla, miesięcznik „Magazyn Miasta”, czy grę planszową „Pan Lodowego Ogrodu”. Twórcy tego ostatniego pozyskali 124,5 tys. zł.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Centrum Gospodarki Społecznościowej to fundacja nie prowadząca działalności gospodarczej. Celem powstania CGS jest popularyzacja alternatywnych form rozpoczynania, finansowania oraz rozwoju przedsięwzięć biznesowych, społecznych i kulturalnych.

Raport można pobrać na stronie Centrum Gospodarki Społecznościowej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się