TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Wyniki międzynarodowego badania dot. zwyczajów jedzeniowych mieszkańców 21 krajów

64% mieszkańców z 21 krajów z całego świata przyznaje, że planuje zakupy spożywcze i robi je z wcześniej przygotowaną listą. Co trzeci badany deklaruje, że podczas pandemii zaczął robić zakupy spożywcze online – wynika z badania dot. zwyczajów jedzeniowych mieszkańców 21 krajów na całym świecie.
O autorze
2 min czytania 2021-10-05

Planowanie zakupów spożywczych to dość powszechny zwyczaj na całym świecie. Najczęściej z listy zakupów korzystają i się jej trzymają mieszkańcy krajów Ameryki Południowej, najrzadziej – Japończycy. Wśród badanych krajów europejskich Polacy z 65% są na drugim miejscu, zaraz za Hiszpanami (75%), wśród tych, którzy używają listy na zakupach.

Znacznie rzadziej niż zakupy respondenci planują, jakie posiłki będą gotować i spożywać w tygodniu. Średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 37%, przy czym odsetek ten jest dużo wyższy w przypadku Panamy (62%) oraz Peru (58%), najniższy zaś w Japonii (14%) i Szwajcarii (16%). Polacy z 31% też znaleźli się poniżej średniej światowej.

Niemal co trzeci respondent (31%) przyznaje, że w wyniku pandemii zaczął kupować tańsze produkty spożywcze, żeby zaoszczędzić. Dużo wyższy odsetek takich osób jest w Indonezji (76%) oraz Panamie (55%), najniższy zaś we Włoszech (13%) i Peru (17%). W Polsce ten odsetek też jest nieco niższy od średniej światowej i wynosi 26%. Razem z Austriakami (27%) i Rumunami (27%) jesteśmy jednym z trzech europejskich narodów, którym najbliższe są oszczędności na produktach spożywczych.

Istnieje też grupa osób (34%), która częściej niż przed pandemią pozwala sobie na zakup droższych, specjalnych produktów spożywczych. Polacy z 28% znaleźli się nieco poniżej średniej. Na ekstra produkty pozwalają sobie najczęściej Hiszpanie (56%) i Nigeryjczycy (54%), najrzadziej zaś mieszkańcy Japonii (11%) oraz Peru (18%).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W wyniku pandemii 34% respondentów na całym świecie zaczęło robić zakupy spożywcze online. Odsetek ten jest najwyższy w Indiach (71%) oraz Indonezji (66%), najniższy zaś w Austrii (12%) i Szwajcarii (9%). Polska z 25% znalazła się poniżej średniej światowej. Fakt, że kraje w krajach europejskich te odsetki są niższe może wynikać z tego, że w Europie jeszcze przed pandemią był dobrze rozwinięty handel produktami spożywczymi przez internet. Dlatego zmiana ta nie jest aż tak bardzo zauważalna jak w innych krajach.

– Globalne badanie dotyczące zwyczajów związanych z zakupem produktów spożywczych i przygotowywania posiłków po trzeciej fali COVID-19 pokazało, że pandemia miała wpływ na ten obszar życia. Co trzeci badany przyznał, że ogranicza swoje wydatki w tym zakresie. Bardzo wysoki odsetek osób robi zakupy z wcześniej przygotowaną listą, co w dużym stopniu pomaga w kupowaniu tylko tych produktów, których potrzebujemy. W ten sposób konsumenci zapobiegają też marnowaniu żywności.  Warto zauważyć, że w niektórych krajach istotnie wzrósł odsetek osób, które zaczęły robić zakupy spożywcze online. Ten trend jest zauważalny szczególnie tam, gdzie poziom wyjściowy był niski i wcześniej takie zakupy online nie były popularne. Powstaje pytanie, na ile w przypadku żywności ten trend się utrzyma – komentuje dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się