TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Czekoladowa biografia na 170-te urodziny

O autorze
3 min czytania 2021-10-27

27 października swoją premierę ma publikacja, będąca literacką ucztą dla pasjonatów historii, miłośników dobrego reportażu i amatorów najwyższej jakości czekolady. „Wedlowie. Czekoladowe imperium” autorstwa Łukasza Garbala to najnowsza pozycja w ofercie wydawnictwa Czarne, opisująca losy dynastii założycielskiej firmy, która w tym roku obchodzi 170-lecie istnienia. Wedel jest patronem książki.

– Jesteśmy dumni z naszej historii, a pamięć o osiągnieciach założycieli dodaje nam skrzydeł i stanowi doskonałą inspirację podczas wytyczania kolejnych celów. Karol, Emil i Jan Wedlowie przez 100 lat historii Polski tworzyli czekoladowy rynek, wprowadzali produkty świetnie trafiające w gusta konsumentów i sukcesywnie rozwijali rodzinne przedsiębiorstwo. Dziś z dumą piszemy nowe rozdziały tej opowieści, stale inspirując się m.in. ich pomysłowością w obszarze tworzenia oferty i komunikacji reklamowej. Pamiętamy także o tym, jak odnajdywali się w zmieniającej rzeczywistości społecznej, wprowadzając udogodnienia dla pracowników, często wyprzedzając ówczesne standardy. Książka Łukasza Garbala to fascynująca podróż, do której mamy ogromną przyjemność Państwa zaprosić – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierownik komunikacji korporacyjnej firmy Wedel.

Niewinne początki i „Staroświecki Sklep”

Biografia Wedlów rozpoczyna się od Karola, imigranta z Niemiec, który w 1851 r. na łamach „Kuriera Warszawskiego” ogłasza otwarcie swojej cukierni przy ul. Miodowej w Warszawie, polecając przy tym Drezdeński Słodowy Syrop oraz Karmelki piersiowe. Cukiernię następnie przekaże w prezencie ślubnym synowi – Emilowi. Ten z kolei w 1872 r. przeniesie sklep i zakład na ul. Szpitalną 8. Później, w latach 30 XX w., jego syn – Jan, zorganizuje konkurs literacki, którego motywem przewodnim będą wspomnienia związane z tą lokalizacją, noszącą magiczną nazwę „Staroświecki Sklep”. Do roli jurorów zaangażowano cenione w świecie literatury osobistości, a w efekcie powstała książka o tytule „Staroświecki Sklep”, ze wstępem Juliana Tuwima i wspomnieniem m.in. Jarosława Iwaszkiewicza, ozdobiona dziesięcioma drzeworytami. Dziś przy ul. Szpitalnej 8 w Warszawie mieści się Pijalnia Czekolady E.Wedel „Staroświecki Sklep” – najstarsza wśród 30 lokali w całej Polsce, oferujących m.in. ręcznie wykonane praliny i oryginalną wedlowską czekoladę do picia.

Złote lata fabryki

Publikacja „Wedlowie. Czekoladowe imperium” zabiera czytelników nie tylko w świat cukiernictwa i nietuzinkowych pomysłów reklamowych. To także historia o tym, jak parowa fabryczka i tylko częściowo zmechanizowana manufaktura stopniowo ustępowały miejsca fabryce z prawdziwego zdarzenia – zakładowi przy ul. Zamoyskiego na warszawskiej Pradze. Fabryka była spełnieniem marzeń Jana Wedla, ostatniego z dynastii, który z rozmachem rozwijał odziedziczone przedsiębiorstwo – poza nowoczesnymi maszynami, wprowadził do niej również pionierskie rozwiązania dla pracowników i ich bliskich – działały tam m.in. przyzakładowy żłobek, przedszkole, zakład szewca i fryzjera oraz świetlica.

Serce wedlowskiej produkcji mieści się tu do dziś, tu niezmiennie powstają wymyślone przez Wedlów kultowe produkty – wciąż ręcznie dekorowany Torcik Wedlowski, czekolada Jedyna czy pianki Ptasie Mleczko®. Działa także Klub Sportowy Rywal, którego historia sięga lat 30. XX w. – dziś w ramach jego działalności, firma m.in. finansuje treningi wedlowskich drużyn sportowych oraz wspiera organizację zajęć sportowych, w tym wycieczek rowerowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słodko-gorzka historia

Dzieje czekoladowego przedsiębiorstwa są nierozłącznie związane z historią Polski – założone jeszcze w czasach zaborów, musiało odnaleźć się w trudnych czasach odzyskania niepodległości, by następnie swoje złote lata przeżywać w magicznym, choć burzliwym czasie dwudziestolecia międzywojennego. A później przyszła wojna, która zmieniła wszystko. Postawa Jana Wedla w tym czasie, konsekwentnie odmawiającego podpisania Volkslisty i organizującego pomoc dla mieszkańców Warszawy symbolicznie obrazowała, jak głęboko Wedlowie wrośli w krajobraz Stolicy, angażując się w polskie sprawy nie tylko biznesowo, ale także społecznie. Książka opisuje rówież powojenne losy Jana Wedla i dzieła jego życia.

– Poprzez objęcie publikacji naszym patronatem, pragniemy wyrazić szacunek do historii i pokazać otwartość do poznawania jej wcześniej nieznanych kart. Fakt, że jej premiera odbywa się w roku naszych urodzin ma dla nas szczególnie znaczenie, a zawarte w książce informacje są dla nas niewyczerpanym źródłem wiedzy i inspiracji na przyszłość. Pamiętajmy jednak, że czas spędzony na lekturze to przede wszystkim czas na przyjemność – zanurzmy się w niej, najlepiej w towarzystwie ulubionej słodkości E.Wedel – zachęca Aleksandra Kusz vel Sobczuk.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Książkę „Wedlowie. Czekoladowe imperium” można kupić w księgarniach internetowych i stacjonarnych w całej Polsce, w tym m.in. za pośrednictwem strony: czarne.com.pl/katalog/ksiazki/wedlowie

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się