TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Spada wykorzystanie QR kodów w reklamie prasowej

Jak wynika z analizy domu mediowego MEC, pod koniec ubiegłego roku tylko 2,5 proc. reklam prasowych zawierało QR kody. W porównaniu do poprzedniego kwartału oznacza to spadek o 4,5 procent. Jednak jak twierdzą analitycy MEC, dane te niekoniecznie wskazują na koniec wykorzystywania tego narzędzia
O autorze
1 min czytania 2014-06-25

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Z blisko 7 proc. w I kwartale do 2,5 proc. w ostatnim kwartale 2013 r. spadł odsetek reklam prasowych zawierających QR kody. Średnio w całym roku po QR kody w kampaniach sięgnęło 4 proc. reklamodawców, czyli o 10 proc. więcej niż w 2012, jednak z każdym kwartałem odsetek wykorzystujących je kampanii spadał –wynika z badania MEC.

Odsetek QR kodów w reklamach prasowych w 2012 i 2013 r. w podziale na kwartały:

 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Poza odsetkiem takich reklam, zmniejszyła się też liczba kampanii, w których QR kody zawierały zachętę do skanowania (tzw. „call to action”). Spośród przebadanych layoutów prasowych tylko 30 proc. uwzględniało takie odwołanie, a tylko w niespełna 1 proc. reklam zamieszczono także instrukcję lub ikonę z instrukcją skanowania – to wskaźnik dwukrotnie niższy niż przed rokiem.

Zaledwie co piąta reklama informowała też o miejscu, do którego kieruje QR kod (spadek z 26 proc. rok wcześniej), w pozostałych przypadkach czytelnik nie wiedział zaś co może nastąpić po zeskanowaniu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Najbardziej uderza jednak fakt, że tylko 42 proc. kodów odsyłało na strony dostosowane do urządzeń mobilnych. To wprawdzie i tak wyższy odsetek niż przed rokiem, ale wciąż niewysoki, większość czytelników skanuje przecież kody smartfonem – komentuje Piotr Adamczyk, mobile & emerging platforms manager w MEC. – Analiza wykorzystania QR kodów w prasie sugeruje, że spadające zainteresowanie może wynikać ze złego ich zastosowania we wcześniejszych kampaniach – dodaje.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Aż 46 proc. QR kodów w reklamach prasowych było mniejsze niż rekomendowany rozmiar (2 na 2,5 cm). Trudności z ich odczytaniem nastręczały także zbyt mały odstęp między kodem, a otaczającymi go treściami oraz słaba jakość wydruku.

Czy to znaczy, że QR kody to narzędzie bez przyszłości? – Co najmniej kilka przeprowadzonych przez nas kampanii wykorzystujących QR kody – m.in. dla marki Mercedes, pokazuje, że prawidłowo wykorzystane – przynoszą efekty. Potrafią skutecznie przekierować z przestrzeni offline do online. W porównaniu z długim, koniecznym do przepisania linkiem, wydają się też o wiele bardziej praktycznym narzędziem – podsumowuje Piotr Adamczyk.

Badanie objęło 9 195 reklam zamieszczonych w tytułach z segmentu people, tygodnikach opinii i magazynach kobiecych, które ukazały się w 2013 roku.