TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Sukces w B2B e-commerce. Oto 7 najlepszych praktyk, do wykorzystania w biznesie

Sukces w B2B e-commerce. Oto 7 najlepszych praktyk, do wykorzystania w biznesie
Co łączy elektronikę, ubrania i leki? Te i dużo więcej produktów coraz częściej sprzedaje się w formule e-commerce B2B. Trzeba jednak pamiętać, że klienci biznesowi oczekują, tego samego, co w cyfrowej sprzedaży detalicznej. Dowiedz się, jak im to zapewnić.
O autorze
2 min czytania 2021-12-07

Grupa klientów, którzy preferują zakupy za pośrednictwem platform e-commerce konsekwentnie się powiększa. Ten trend będzie tylko przybierał na sile, także w sektorze B2B. Jednak dostosowanie biznesu do wymogów handlu cyfrowego, to nie tylko konieczność, to również nowe szanse rynkowe.

Dla kogo B2B e-commerce?

Platforma e-commerce to niezbędny krok, aby wielu potencjalnych klientów i partnerów biznesowych preferujących kanał online dowiedziało się o naszej ofercie. Dlatego poszerzenie skali działania firmy o B2B e-commerce to szansa na pozyskanie nowego rynku i potencjalny wzrost skalowalność naszego modelu biznesowego.

Z perspektywy potencjalnego klienta biznesowego znaczącą korzyścią jest fakt, że dzięki platformie z możliwościami personalizacji, odwiedzający stronę otrzyma podobne doświadczenia, które zna z rynku detalicznego. Pokazując klientowi pokrewne produkty o lepszej specyfikacji i produkty uzupełniające stwarzamy szansę na cross-selling, zachęcając go do złożenia zamówienia o wyższej wartości.

Dla firmy to także wymierne korzyści czasu i zaangażowania pracowników. Ustalone w trakcie negocjacji, a następnie sprecyzowane w kontrakcie procesy takie jak fakturowanie, przetwarzanie zamówień czy zarządzanie zapasami, w platformie e-commerce dedykowanej dla B2B mogą być automatyczne. To znacznie przyspiesza realizację wielu zadań i zmniejsza czas potrzebny na realizację powtarzalnych aktywności.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Otwarte 24/7, czyli technologia ma znaczenie

Klient biznesowy chce mieć dostęp do platformy o każdej porze i z każdego urządzenia. To warunek podstawowy działania na rynku B2B e-commerce. Dlatego istotna jest dostępność naszego serwisu zarówno poprzez desktop, tablet, jak również urządzenia mobilne. Warto również zwrócić uwagę na kwestie dopasowania do aktualnych wersji popularnych systemów operacyjnych, a także wymogów działania strony na smartfonach. Klienci, szczególnie w okresach takich jak koniec kwartału, czy pod koniec roku obrotowego, mogą sprawdzać dostępność produktów i dokonywać zakupów w ostatniej chwili. Dobrze, aby w chwilach natężonej pracy i krótkich terminów nie mieli problemów z dostępnością do naszej platformy przez błędy technologiczne.

Jeśli mamy takich klientów, którzy czekają do ostatniej chwili, warto rozważyć kilka rozwiązań. Niektóre platformy e-commerce oferują możliwość utworzenia specjalnych kont dla partnerów biznesowych. Dzięki nim klient B2B ma dostęp do bardziej rozbudowanych informacji, z przypisanym przedstawicielem handlowym. Tym kanałem klienci mogą przesyłać nam zapytania ofertowe, w tym prośbę o wycenę wysyłaną bezpośrednio z poziomu koszyka. Całość może być zarządzana przez szefów zespołu, którzy mogą przydzielać role, uprawnienia dla poszczególnych osób, które są zaangażowane w proces zakupowy.

Pełna oferta dostępna od zaraz

Platforma B2B e-commerce to najczęściej jeden wielki katalog produktów, rozwiązań, usług. Dlatego sprawna nawigacja czy odpowiednia wyszukiwarka, w przypadku sprzedaży do klientów biznesowych, często jest jedyną okazją, aby zajęty menedżer czy szef sprzedaży mógł zobaczyć całą ofertę i znaleźć wszystkie potrzebne informacje. Od strony technologicznej warto zadbać o kategorie i nazwy produktów w oparciu o to, jak klienci je identyfikują. Taki efekt można uzyskać dzięki platformom e-commerce, która posiadają konfigurowalne słowniki i elastyczną kontrolę nad menu nawigacyjnym, co pozwoli łatwo testować i ulepszać sposób organizacji produktów na stronie. Ponadto możemy także wykorzystywać równocześnie różne katalogi dla poszczególnych grup klientów, co jest szczególnie istotne, jeśli działamy w modelu B2B2C

Analiza potencjału sprzedaży

Możliwość obserwacji i precyzyjnego analizowania wyników B2B e-commerce to bardzo istotny element osiągnięcia dobrych wyników sprzedaży. Platformy cyfrowe dają nam okazję do dokładnej analizy i kalkulacji wskaźników. Wykorzystanie danych o zachowaniu klientów oraz ich historii zakupowej m.in. usprawnia personalizację oferty i ułatwia stosowanie indywidualnych polityk promocyjnych, co wpływa na efektywność działań marketingowych i sprzedażowych.

Podsumowanie

Sukces w sprzedaży w B2B to przede wszystkim koncentracja na potrzebach odbiorców i dostarczaniu rozwiązań dopasowanych do ich potrzeb. Aby to osiągnąć należy poznać pełną ścieżkę zakupową klienta biznesowego, a następnie zadbać o dostęp do informacji na temat produktu, procesu zakupowego czy rozwianie jego wątpliwości. Dla sprzedawców wiedza o tym czego szukają klienci, jakich potrzebują informacji, to często klucz do budowania trwałych relacji z kontrahentami i regularne wzrosty sprzedaży dzięki B2B e-commerce.

 

Autor: Konrad Zimoląg, członek zarządu e-point SA

 

Artykuł powstał we współpracy z e-point.