Jak marki wykorzystują formaty reklamowe na TikToku?

Jak marki wykorzystują formaty reklamowe na TikToku?
TikTok jest jedną z najczęściej* pobieranych aplikacji społecznościowych, zachęcającą do prowadzenia kreatywnych działań. Interesują się nią młode osoby, jaki i reklamodawcy. Prześledźmy, jak marki wykorzystują formaty reklamowe dostępne na TikToku.
O autorze
3 min czytania 2021-12-07

Młodsze pokolenia poszukują coraz to nowszych źródeł rozrywki, a w ich ślady idą także marketerzy i wiele brandów, które dostrzegają reklamowy potencjał platformy. Dlaczego marki powinny zaistnieć na TikToku? To miejsce, w którym mogą pozyskać leady, wpływać na przyszłe decyzje zakupowe, stworzyć inspirujący content, a także nieszablonowe reklamy. Aplikacja oferuje różne rodzaje filtrów i efektów (m.in. gry, green screen, szablony zdjęć) czy bazę utworów muzycznych. Ale to nie wszystko – marki zyskują dostęp do narzędzi analitycznych, mogą śledzić trendy i wchodzić w interakcje ze swoimi odbiorcami przy pomocy komentarzy i duetów (funkcja pozwala rozbudować wideo innego użytkownika). Na TikToku cele wizerunkowe i świadomościowe są ważne tak jak cele sprzedażowe.

Rodzaje reklam na TikToku

TikTok oferuje obecnie dziewięć formatów reklamowych: Brand Takeover, Branded Effects, Hashtag Challenge, In-Feed Video, Lead Generation, One Day Max, Reach & Frequency, Spark Ads i TopView. Czym się różnią?

Brand Takeover – kreacja trwająca 3-5 sekund, wyświetla się wszystkim użytkownikom otwierającym TikToka w danym dniu. Z formatu może korzystać tylko jeden reklamodawca dziennie.

Jednym z najświeższych przykładów użycia Brand Takeover jest reklama Amazona na Black Friday z tiktokerem Finem Draperem, która powstała na terenie magazynu firmy. Influencer wykorzystuje nieoczywiste przedmioty do tworzenia muzyki: od papierowej koperty, przez czytniki i skanery, po dźwięki klawiatury. Kreacja została wzbogacona o możliwość przejścia na stronę Amazona:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
@finlidrapermusic

#ad Loved working with Amazon to create an original track for Black Friday week! #amazon #amazonblackfriday

♬ original sound – Fin Draper Music

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kojarzycie parę, która tańczy jak postacie z różnych gier, m.in. The Sims 2 i GTA? Nicki i Loczek, czyli loczniki, pojawili się w reklamie Nescafé 3in1, w której najpierw wysypali, potem zalali i na końcu zamieszali kawę. Oto efekt tej współpracy:

@Nescafé 3in1

I do tańca, i do… Zamieszaj i ogarniaj z NESCAFÉ 3in1, którą przygotujesz w kilka chwil.

♬ Promoted Music

Branded Effects – marki mogą stworzyć oryginalne filtry 2D i 3D, które będą później wykorzystywane przez ich fanów.

Hashtag Challenge – dzięki tej reklamie tworzone są różne challenge promowane na liście popularnych hashtagów w zakładce „Odkryj”. To świetny sposób na pozyskanie user generated contentu

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych Hashtag Challenge’ów jest #ZakładamyMaski od McDonald’s z udziałem Holaka. Chociaż kampania powstała w 2020 roku, warto o niej wspomnieć przez jej społecznie ważny przekaz i fakt, że wykorzystano wszystkie dostępne wówczas formaty reklamowe (Branded Effects, Brand Takeover, Hashtag Challenge, In-Feed Video, One Day Max czy TopView). Do udziału zaproszono także influencerów, m.in. Klaudię Halejcio:

@klaudiahalejcio

Pokażcie jak #zakładamymaski i udowodnijcie, że pod maską też widać nasz uśmiech ❤️

♬ Maski – Holak

In-Feed Video – umożliwia tworzenie 60 sekundowych, pełnoekranowych wideo, a przy tym reklamy otwierają się automatycznie. Znajdują się na głównej stronie „Dla Ciebie” i pozwalają na połączenie reklam z profilem danej marki.

Lead Generation – format został wprowadzony w kwietniu 2021 i polega na zwiększeniu świadomości o marce, pozyskiwaniu leadów sprzedażowych oraz klientów.

One Day Max – to wideo wyświetlające się na głównej stronie „Dla Ciebie”, trwające do 60 sekund. Zawiera także wezwanie do działania, aby skłonić użytkowników do bezpośredniej interakcji.

Wolt Courier Partner wykorzystał rozszerzenie One Day Max, aby zachęcić użytkowników do pobierania aplikacji i rozpoczęcia pracy jako kurierzy. Do nagrania zaangażowano jedną z pracownic:

@Wolt Courier Partner

Zostań kurierem i zarabiaj, kiedy masz na to ochotę.

♬ Promoted Music

Reach & Frequency – dzięki temu rozwiązaniu możemy na wstępie poznać szacunkowe wyniki zasięgowe lub wyświetlenia wideo, jakie jesteśmy w stanie osiągnąć. Marki mogą zwiększyć rozpoznawalność i łatwiej dotrzeć do grupy docelowej poprzez wybór takich kryteriów jak język, doświadczenie zawodowe, zainteresowania, wiek, płeć czy lokalizacja.

Spark Ads – format reklamowy jest dostępny od lipca 2021 roku i umożliwia promowanie już opublikowanych TikToków na kanale twórcy lub marki. Reklamodawcy mają możliwość promowania filmów innych użytkowników, ale muszą wcześniej uzyskać ich zgodę. Spark Ads może być ustawiany z różnymi celami (wyświetlenia, ruch czy konwersje).

TopView – pełnoekranowe wideo trwające od 5 do 60 sekund, które wyświetla się tuż po uruchomieniu aplikacji.

Social commerce a TikTok

Aplikacja to jednak nie tylko atrakcyjne formaty reklamowe. Od września 2021, dostępne jest rozwiązanie social commerce – TikTok Shopping. Pozwala ono twórcom promować i sprzedawać produkty z poziomu zakładki z zakupami w profilu. Rozszerzenie jest na razie dostępne w Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, ale można przypuszczać, że stopniowo pojawi się w kolejnych krajach.

TikTok jako narzędzie do rekrutacji

Rozwój TikToka to także… testowanie nowych narzędzi do rekrutacji! Mowa o TikTok Resumes, dzięki któremu użytkownicy mogą zamieszczać swoje CV na platformie w formie wideo. Co umożliwia takie rozwiązanie? Kandydaci mogą w kreatywny sposób przedstawiać siebie lub swoje doświadczenie zawodowe. Młodsze pokolenia poszukują pracy właśnie przy pomocy mediów społecznościowych, dlatego TikTok wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom, aby stać się nowym kanałem rekrutacyjnym. Obecnie TikTok Resumes są dostępne wyłącznie w Stanach Zjednoczonych.

TikTok, dzięki swojej intuicyjnej i prostej obsłudze, daje użytkownikom i reklamodawcom wiele możliwości. Chociaż dostępne warianty reklamowe pozwalają zaistnieć na platformie, to oprócz promowanych materiałów nie powinno zabraknąć kreatywnych i angażujących treści, pozytywnej energii, muzyki oraz hashtagów. Medium rokrocznie odnotowuje wzrosty użytkowników, dlatego warto już teraz rozpocząć swoje działania z jego wykorzystaniem. Twórcy TikToka testują nowe rozwiązania i ulepszają go pod kątem bezpieczeństwa, co może wskazywać na to, że w niedalekiej przyszłości zajmie pierwsze miejsce na podium najpopularniejszych aplikacji społecznościowych.

* sensortower.com/blog/top-apps-worldwide-january-2021-by-downloads