Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
E-commerce na przełomie 2020/2021 podsumowują: Krzysztof (Chris) Podeszwa, Shopware; Jan Kamiński Applover; Marcin Michalski, MarketingHacker.pl; Anita Piasecka, Beeffective; Dariusz Ilnicki, Result Media; Adam Semik, Kupuje.Live; Piotr Szymczak, PayPo.
Krzysztof (Chris) Podeszwa Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
partner manager w Shopware
Najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce
Świąteczną kampanię marki YES „Jestem kobietą” powinien zobaczyć każdy. Nie tylko uwrażliwia społecznie oraz pokazuje szerszą perspektywę, ale przede wszystkim zachęca do tego, by pozwolić sobie na rzeczy, na które być może kiedyś zabrakło nam odwagi. Niestety na skutek odmowy emisji popularnej stacji telewizyjnej, nie każdy będzie mógł ją zobaczyć. Z drugiej strony ta właśnie decyzja pomogła jej w zyskaniu popularności online, wszak nic nie przyciąga widza tak jak cenzura czy zakazane reklamy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co prawda nie jest to sklep, ale chciałbym w zestawieniu umieścić również ciekawą kampanię fintechu Twisto „Życie nie zaczeka, Twisto tak”, promującego odroczone płatności oraz humorystyczne rozmowy butów w szatni przedszkolaka w kampanii eobuwie.
3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce
Rok 2021 przyspieszył implementacje podejścia Headless we wdrożeniu sklepów eCommerce, co miało znaczne przełożenie na działania platform PWA. Przejęcie Frontastica przez CommerceTools, pozyskanie serii A przez VueStorefront oraz kolejna znaczna rundy fundingu Shoguna podkreśla, że jest to bardzo szybko rosnący segment rynku.
Na rodzimym rynku ciekawym ruchem może być wejście singapurskiego giganta Shopee, istotnym wydarzeniem było też IPO Shopera wraz z przejęciem Shoplo.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku
Wszystko wskazuje na to, że rok 2022 również upłynie w dobie COVID-19, a zatem jednym z największych problemów będzie optymalizacja łańcucha dostaw. Braki w marketach budowlanych i ogrodniczych, rosnący popyt na samochody, na które czeka się już nawet ponad rok, a jednocześnie pauperyzacja społeczeństwa spowodowana dodrukiem pieniądza i przysłowiowe zaciskanie pasa w wielu gospodarstwach domowych może znacząco wpłynąć na zachowanie konsumentów w kolejnym roku.
Co prawda e-commerce powinien nieco lepiej poradzić sobie z tymi wyzwaniami względem brick and mortar, niemniej również może dostać rykoszetem w postaci obniżonej średniej wartości koszyka.
Niezmiennie wyzwaniem pozostaje kwestia technologiczna, a zatem dostosowanie platformy eCommerce do personalnych wymagań użytkowników oraz logistyczna, z mitycznym już niemalże same day delivery na czele.
Nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku
Wyróżniam co najmniej kilkanaście trendów mających wpływ na eCommerce w Polsce, najistotniejsze z nich to: po pierwsze wzrost sklepów oferujących usługi oraz produkty w modelu subskrypcyjnym. Pozwoli to utrzymać lojalność klienta, wypracować stałe źródło przychodów oraz skutecznie zwiększać średnią wartość koszyka poprzez dodanie nowych produktów/usług do portfolio. Rosnący trend D2C, a więc direct to consumer. Brak pośredników pozwala na zwiększanie marży oraz większą swobodę w sposobie prezentacji swoich produktów. Buty, okulary, szczoteczki do zębów czy maszynki do golenia to tylko kilka przykładów, trend będzie narastał w kolejnych latach i obejmie kolejne gamy produktów.
Rozwój segmentu B2B. Większa automatyzacja procesów, automatyczne rozliczenia z dystrybutorami, szybkie zamówienia, poprawa obsługi klientów czy limity kupieckie nie są niczym nowym w tym zestawieniu ale rok 2022 również i w tym segmencie może przynieść znaczne usprawnienie. Tutaj powinny zyskać platformy eCommerce oferujące powyższe możliwości, gdyż wartość obsługi klientów on-line będzie tylko narastać w czasie.
Rozłożone w czasie płatności oferowane przez takich graczy jak Klarna, Twisto czy PayPo powinny na trwałe zmienić podejście do zarządzania budżetem domowym, a co za tym idzie zwiększyć możliwości zakupowe konsumentów.
Jan Kamiński
co-founder i head of sales w Applover
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce
Do najciekawszych akcji można zaliczyć: Supervision Fashion Show, czyli pokaz mody online organizowany przez sklepy Modivo i eobuwie – w trakcie pandemii było to jedno z głośniejszych wydarzeń wiosny i zdecydowanie odbiło się szerokim echem na rynku polskich ecommerców.
Kolejną świąteczną odsłonę reklamy Allegro – polski marketplace podnosi coraz wyżej poprzeczkę w swoich świątecznych kampaniach.
YourKaya i chatbot na Dzień Ojca, ułatwiający rozmowę między ojcami a zaczynającymi menstruować córkami – wykorzystanie technologii, by usprawnić komunikację jest zawsze na plus.
3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce
Ponownie Allegro i ich zielone paczkomaty, zdecydowanie są warte uwagi ze względu na uniezależnienie się od InPostu, ale także ze względu na koncept. Automaty paczkowe Allegro mają być jak najbardziej „zielone”, dostępne (także dla osób z niepełnosprawnościami) i nieinwazyjne, czyli komponujące się z otoczeniem. Stąd między innymi: zasilanie energią z odnawialnych źródeł, brak reklam, automatyczne wygaszanie oświetlenia, obsadzanie roślinami czy wyciszanie zamków.
Bardziej „zielona” strategia marki to zdecydowanie warte obserwacji wydarzenie na rynku e-commerce. Wprowadzenie przez e-sklepy większej liczby punktów odbioru paczek, sklepów, punktów pocztowych
Coraz więcej e-commerców wprowadza możliwość dostawy bezkontaktowej – przyczyniła się do tego pandemia, introwertycy z pewnością się cieszą.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku
Do największych wyzwań w e-commerce w 2022 będzie z pewnością należeć skuteczna analityka działań. Już teraz sklepy borykają się z odpowiednim zbieraniem danych po aktualizacji Google, przez którą bez akceptacji plików Cookies przez odbiorców, dane takie jak zapis do newslettera, dodanie do koszyka, czy konwersje nie zliczają się poprawnie.To prowadzi do większej liczby wyzwań związanych z działaniami remarketingowymi, jak i UXowymi, by zachęcić użytkowników do akceptacji plików Cookies. Oczywiście, można ominąć ten problem, dzięki rozwiązaniom technologicznym, jednak nie wszystkie e-sklepy potrafią sobie z tym poradzić wystarczająco sprawnie.
Ochrona danych to również duże wyzwanie dla e-sklepów, szczególnie dla firm działających zdalnie i pracujących z danymi wrażliwymi, jak np. e-commercy związane z rynkiem medtech, którego dynamiczny rozwój możemy obecnie obserwować.
Redukcja długu technologicznego – to dla wielu e-commerców wciąż ogromne wyzwanie, a pandemia przyczyniła się do wzrostu konkurencyjności na rynku e-handlu. Redukcja długu technologicznego to ogromne wyzwanie, ale często niezbędne, by zwiększyć sprzedaż i zapewnić sobie lojalność konsumentów.
Nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku
Zdecydowanie TWA i rozwiązania związane z developmentem cross-platform, czyli przede wszystkim frameworkiem Flutterowym, umożliwiającym wytworzenie aplikacji na iOS i Android tworząc jeden kod.
TWA czyli Trusted Web Activities, to technologia opracowana przez Google, która pozwala na „opakowanie” stron internetowych w standardzie PWA (Progressive Web Application) jako aplikacji na Androida. Innymi słowy, to lekki „kontener” na PWA, czyli np. Android pozwala na wgrywanie do sklepu Google aplikacji PWA, które w działaniu mają bardzo zbliżone możliwości do aplikacji natywnych. Takie rozwiązanie sprawdzi się świetnie m.in. w przypadku e-commerce, nie jest to jeszcze popularne, ale mamy już pierwsze duże wdrożenie w Polsce jednego z największych sklepów e-commerce – Morele.net.
Vue Storefront to również technologia, na którą warto zwrócić uwagę w kontekście rozwoju ecommerce w 2022 roku. Określany jako „1st eCommerce Frontend Framework” na GitHubie, Vue Storefront umożliwia stworzenie e-sklepu o wysokiej wydajności i prędkości ładowania strony. Technologia jest stale rozwijana, po zebraniu 1,5 miliona dolarów w rundzie inwestycyjnej na wczesnym etapie, Vue Storefront właśnie zamknął 17,4 miliona dolarów w finansowaniu serii A prowadzonym przez Creandum, a następnie przez Earlybird Venture Capital i Paua Ventures. Spółka zainwestuje środki w rozwój działalności i poszerzenie zasięgu o handlowców z sektora SMB. Obecnie już ponad 700 esklepów jest zbudowanych z użyciem Vue Storefront, więc nie pozostaje nic innego jak bliska obserwacja rozwoju tej technologii. Miłym akcentem jest fakt, że to polska spółka i polski pomysł – Vue Storefront jest rozwijany niezależnie od podstawowej działalności Divante.
Marcin Michalski
konsultant strategii digital marketingowych, autor bloga MarketingHacker.pl
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce
Ciężko wskazać taką kampanię, która szczególnie wyróżniałaby się w 2021 roku. E-commerce wchodzi do mainstreamu, ale trudno powiedzieć, że są to wyjątkowe akcje.
Zauważalne jest to, że duże marki, które do tej pory stawiały na stacjonarną sprzedaż, bardzo mocno promują swoje sklepy internetowe. Tak było choćby w przypadku kampanii świątecznej YES. Zdecydowanie była jedną z najmocniejszych akcji w branży biżuteryjnej, która w największym stopniu promowała właśnie sklep internetowy.
3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce
Ten rok był obfity w ważne, a nawet przełomowe wydarzenia. Widzimy konsolidację rynku oraz walkę marketplaców ze sobą. Polski rynek jest coraz poważniej traktowany przez zagraniczne platformy marketplace.
Z jednej strony Amazon nareszcie uruchomił usługę Prime, która jest absolutnym przełomem, ponieważ w ramach jednej rocznej i niewielkiej opłaty oferuje darmowe przesyłki bez ograniczeń oraz dostęp do swojej platformy VOD. To na pewno łakomy dodatek dla klientów. Z drugiej strony do Polski weszło z ogromnym przytupem azjatyckie Shopee, oferując nieograniczone darmowe dostawy oraz 0% prowizji dla sprzedawców na początek.
Azjatycki gigant wybrał Polskę jako swój pierwszy krok w ekspansji na zachód. Poniekąd jest to zadziwiające, bo nie jesteśmy najłatwiejszym rynkiem na start. Na pozostałych rynkach europejskich króluje bowiem Amazon, a u nas Shopee musi rywalizować zarówno z bezapelacyjnym liderem, jakim jest Allegro jak i walczącym o pozycję z marketplacem stworzonym przez Jeffa Bezosa. Pierwsze dane pokazują zaciekawienie ofertą Shopee i na starcie ten wirtualny targ osiągnął więcej wizyt niż amerykańska platforma.
Rozwój i ekspansja zagraniczna sprzedaży internetowej grupy CCC
Transformacja cyfrowa, jaką przechodzi gigant obuwniczy w Polsce, jest niesamowita. W ciągu kilku lat zwiększył udział e-commerce aż do 45% w swoich przychodach. Składa się na niego rozwój zarówno sklepu internetowego CCC jak i portalu e-obuwie. To spektakularny wynik jak na markę, która wywodzi się w pełni ze sprzedaży tradycyjnej. Wpływ na to mają zatrudniane kadry, a to wprost przekłada się na realizowane kampanie.
Zakup grupy Mall przez Allegro
To także niesamowite wydarzenie, bo nie chodzi wyłącznie polski rynek, gdzie Mall.pl miało dość dobrą pozycję, ale także mówimy o aktywach internetowych i logistycznych w innych krajach jak np. w Czechach, Słowacji, Węgrzech, Słowenii, Chorwacji.
Widać, że Allegro dobrze wykorzystuje kapitał pozyskany z giełdy i nie próżnuje w walce o rynek z innymi gigantami.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku
Dominacja marketplace
Mamy silnego gracza w postaci Allegro, a teraz jeszcze bardziej rozwija się Amazon, AliExpress, a także atakujące Shopee. To ogromne zagrożenie dla rynku e-commerce, ponieważ uzależnianie swojej sprzedaż od zewnętrznego podmiotu jest szalenie niebezpieczne.
W takim przypadku bazę klientów, możliwość wsparcia sprzedaży i komunikacji marketingowej posiada marketplace. Bardzo trudno jest skalować tę sprzedaż w inny sposób, niż wykorzystując narzędzia marketingowe danej platformy. Nie można przecież cały czas obniżać cen. Ponadto obecność na marketplace nie sprzyja budowaniu marki, która już w tej chwili jest kluczowa w sprzedaży internetowej.
Regulacje w reklamie internetowej
Unia Europejska zaczyna prace nad „Aktem o Usługach Cyfrowych”, który m.in zakazuje reklamy ukierunkowanej, czyli skierowanej do konkretnego użytkownika w zależności od jego wieku, płci, miejsca zamieszkania czy zainteresowań.
Wdrożenie takiego zakazu w życie spowoduje jeszcze mocniejsze zwiększenie dominacji ogromnych marketplaców z ugruntowanymi markami i utrudni wejście na rynek sprzedaży e-commerce jakimkolwiek nowym graczom.
Wojna gigantów o ciasteczka
Należy spodziewać się ostatecznego rozprawienia z plikami śledzącymi przez korporacje spod znaku Apple i Google. Jak wiadomo, digital marketing jest tlenem dla e-commerce i możliwości właściwego targetowania reklamy w oparciu o pliki cookies pozwalały na szalenie precyzyjne jej kierowanie. Świat gigantów dąży do tego, aby było to możliwe wyłącznie w obrębie konkretnych platform, i żeby dane nie byłyby możliwe do użycia przez konkurencję. Owszem jest sporo alternatywnych rozwiązań, z własnymi systemami do zarządzania danych włącznie, ale to wciąż nie są łatwe i dostępne dla każdego narzędzia.
Nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku
Raczej powiedziałbym, że mówimy o ugruntowaniu tego co już funkcjonuje, czyli:
Livestream Shopping
Chiński influencer „Lipstick Brother” sprzedał podczas wszystkich transmisji na żywo w tym roku produkty za łączną kwotę 1,9 miliarda dolarów. Myślę, że to wystarczający dowód, aby przestać ignorować ten trend i zacząć rozwijać rynek oraz rozwiązania w tym kierunku. W tej chwili mamy jedno rozsądne lokalne rozwiązanie, jakim jest Live.Market, które powoli się rozwija, ale myślę, że zacznie zdobywać coraz większą popularność w przyszłym roku.
Dodatkowo czekamy na rozwiązania do „livestream shoppingu” od Google, Allegro, Amazona Mety.
Humanizacja sprzedaży online
Nigdy nie byłem specjalnym fanem rozwiązań opartych o czatboty w obsłudze klienta czy e-commerce i dalej nie jestem, bo prawie żaden nie spełnił moich oczekiwań.
Wierzę natomiast w trend, który powoli trafia do Polski, czyli w obsługę klienta e-commerce poprzez video. To ukłon w stronę osób, które zwłaszcza podczas wciąż trwającej pandemii Covid-19 pragną kontaktu ludzkiego, ale zauważyli wygodę zakupów w sieci. Rozwiązania oparte o video z prawdziwym konsultantem nie są czymś specjalnie trudnym technologicznie, a mogą zwiększyć konwersję w znaczący sposób.
AR/VR
Mamy coraz doskonalsze telefony, coraz szybszą transmisję danych na całym świecie, a szumne zapowiedzi Facebooka dotyczące budowy własnego Metaverse oraz zmiana nazwy na Meta, są moim zdaniem tylko początkiem pewnej rewolucji. Dodatkowo Apple zapowiedział w ciągu dekady zmierzch iPhona, a zastąpić ma go rzeczywistość rozszerzona.
Myślę, że to odpowiedni moment, aby w roku 2022 zacząć planować, jak można ten trend wykorzystać we własnym biznesie sprzedaży online. Najwięksi gracze na rynku w wybranych segmentach (sklepy z obuwniczy czy meblowe) już dawno zaczęli inwestować w VR. Pora na pozostałe branże.
Anita Piasecka
performance media menager w Beeffective
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce
Na wejście Amazona do Polski każdy czekał z wielką niecierpliwością od wielu lat, ale gdy w końcu w marcu marzenia wielu osób się ziściły, mam poczucie, że nie spotkało się to z wielkim przyjęciem. Fajerwerków nie było. Pozycja Allegro pozostała niezmienna, dlatego też Amazon postanowił zawalczyć o klientów poprzez wypuszczenie Amazon Prime. Było to bardzo dobre posunięcie – darmowa przesyłka niezależnie od kwoty produktu plus subskrypcja platformy video za jedyne 49 zł jest bardzo konkurencyjną opcją i na pewno wpłynęło to na wzrost popularności Amazona.
Jednym z głównych celów każdego właściciela marki jest wzrost pozytywnych doświadczeń potencjalnych klientów. Co się z tym wiąże? Wprowadzanie coraz nowszych rozwiązań, aby jak najbardziej wpłynąć na decyzję zakupową odbiorców. E-obuwie zdecydowanie wie, jak to robić i wie, jak iść z prądem coraz prężniej rozwijającego się kanału digital. Zakup obuwia nierzadko nastręcza nam problemów i wymaga wizyty w sklepie stacjonarnym. Producenci bowiem stosują różną rozmiarówkę. E-obuwie podjęło wyzwanie i stworzyło platformę Esize.me, która pozwala wybrać obuwie dopasowane do rozmiaru stopy bez wychodzenia z domu. Skaner narzędzia przygotowuje model 3D naszej stopy, na podstawie którego rekomenduje obuwie odpowiednie nie tylko pod względem długości, ale również szerokości i wysokości podbicia.
Moją szczególną uwagę zwróciły również działania marki Healthlabs, która otrzymała nagrodę w konkursie e-Commerce Polska Award 2021. Ich działania w internecie były bardzo mocno zauważalne na wielu polach: od kampanii z influencerami, przez reklamy produktowe, po bardzo dobrą obsługę posprzedażową. Healthlabs zrobiło wszystko, co należy: stworzyło lovebrand, przyjazną dla oka stronę internetową, zaangażowało ambasadorów marki, którzy proponowali kody zniżkowe oraz zadbało o pozostawienie pozytywnych wrażeń pozakupowych poprzez kontakt telefoniczny z klientami. A co więcej… sam produkt sprawia, że klienci chcą się z nim utożsamiać.
3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce
Dla każdego, kto zajmuje się performance marketingiem, niezwykłym wydarzeniem było wprowadzenie zmian Apple w zakresie dbania o prywatność użytkowników, co bezpośrednio wpłynęło na reklamodawców promujących swoje usługi w systemie reklamowym Facebooka. System iOS zezwala użytkownikowi zdecydować, czy chce przekazywać swoje dane firmom zewnętrznym, czy nie. Co to oznacza? W momencie, gdy odbiorca zdecyduje się chronić swoją prywatność, to monitorowanie jego ruchów w internecie zostaje ograniczone. Remarketing, personalizacja reklam jest podstawowym działaniem dla wielu branży, w związku z czym zmiana ta znacząco wpłynęła na działania reklamowe.
W 2021 na polskim rynku bardzo mocno rozwinął się TikTok i jego możliwości reklamowe. Aktualnie możemy optymalizować kampanie pod konwersję i korzystać z feedu produktowego, pokazując odbiorcom spersonalizowane reklamy. Platforma oparta na krótkich materiałach video będzie się dalej rozwijać i deptać po piętach gigantowi – Instagramowi. Dlatego też na Instagramie również możemy publikować już Reelsy. Rozwój platform video mówi nam o zachodzących trendach i o tym, że przyszłość internetu należy do krótkich, autorskich filmów.
Allegro we współpracy z PayPo wprowadziło opcję Allegro Pay. Odroczone płatności zyskują na popularności i taka forma jest coraz częściej oczekiwana przez konsumentów. Takie udogodnienie sprawdzi się przede wszystkim markom, które oferują drogie produkty. Firmy powinny wciąć to pod uwagę i rozważyć wprowadzenie PayPo do swojego e-commerce’u w 2022 roku.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku
Pandemia przeobraziła świat i rozpoczęła największy w dziejach proces cyfryzacji handlu detalicznego. Marki, które nigdy nie sprzedawały przez internet, musiały wejść w ten kanał. Nawet w momencie, gdy wróciła możliwość sprzedaży stacjonarnej, dla wielu biznesów e-commerce stał się podstawą działań sprzedażowych. Pandemia wywołała również niepokój o jutro, w związku z czym aż 61% Polaków zaczęło ograniczać swoje wydatki (dane z raportu KRD „Barometr Oszczędności”). Wpłynęło to na rozwój platform re-commerce, jak OLX czy Vinted. Znane marki oraz marketplace’y będą musiały wyjść naprzeciw nowym trendom, dlatego też Zalando wprowadziło już możliwość odsprzedaży swoich produktów, dzięki platformie PerOwned. Z jednej strony jest to wynik pandemii i chęci oszczędności, a z drugiej coraz większej świadomości konieczności dbania o środowisko.
Kolejnym wyzwaniem, które stoi przed e-commerce’ami jest rozwój Same/Next Day Delivery. Konsumenci oczekują jak najszybszej dostawy, dlatego też firmy powinny usprawnić swoje procesy logistyczne w taki sposób, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta. Czas wysyłki już teraz nierzadko determinuje nasze wybory i trend ten będzie się jedynie pogłębiał.
Wcześniej wspominałam o platformie Esize.me, która odpowiada na potrzeby odbiorców. Została tam zastosowana technologia AR, która zdecydowanie będzie rozwijana w 2022 roku. Współcześni konsumenci przed podjęciem decyzji o zakupie chcą wiedzieć, czy dany produkt będzie pasował do nich i do ich stylu życia. Oczywiście wiążę się to z digitalizacją biznesów. Rozwiązania AR mogą wpłynąć na zmniejszenie ilości zwrotów, a przede wszystkim na poprawę relacji z klientami.
Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku
Według raportu Emarketera do 2025 roku ponad 50% wszystkich zakupów ma być dokonywanych za pomocą urządzenia mobilnego. Siła smartfonów i tabletów jest wyraźna już od dłuższego czasu, a w 2022 roku trend ten będzie jeszcze wyraźniejszy. Co to oznacza? Że każdy właściciel sklepu internetowego musi zwrócić uwagę na to, czy jest on zoptymalizowany pod kątem AMP.
Obok M-commerce rośnie w siłę S-commerce. Dla wielu firm utrzymanie klienta w jednym miejscu stanie się priorytetowe. W tym kierunku rozwijają się wszystkie znane nam kanały social media i stanie się normą możliwość dokonywania zakupów bezpośrednio z TikToka czy Instagrama. Każdy właściciel e-commerce powinien zatem czym prędzej zadbać o swój feed produktowy, aby dokładnie odzwierciedlał stany magazynowe i był odpowiednio skonfigurowany.
W ramach S-commerce nadchodzi inny trend, czyli live shopping. Jest to nic innego jak dokonywanie zakupów na żywo przez przedstawiciela marki lub jej ambasadora. Osoba prowadząca transmisję na żywo przybliża nam produkt, jego wygląd oraz funkcjonalność, a odbiorcy mają szansę zadawać pytania na żywo. Jest to praktyka bardzo popularna w Chinach i wchodzi wielkimi krokami na europejski rynek.
Dariusz Ilnicki
SEM manager w Result Media
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce
Social commerce to zyskujący na znaczeniu trend. Ale prym wiodą zazwyczaj Facebook i Instagram. Ostatnio do walki stanął Pinterest i udowadnia, że branża e-commerce nie powinna lekceważyć jego potencjału. To medium, które prezentuje informacje o najnowszych trendach w modzie, wystroju wnętrz czy kulinariach, a poza tym – ułatwia zakupy, działając jak zaawansowana wyszukiwarka graficzna. Castorama świetnie wykorzystała jego możliwości, podsuwając internautom pomysły, inspiracje i gotowe rozwiązania.
Czy wszystko da się zrobić online? Na pewno coraz więcej! Można np. zaprojektować i kupić… kuchnię. IKEA nie pozostawia wątpliwości, że każdą sytuację warto wykorzystać, aby klienci w bezpieczny sposób, bez wychodzenia z domu, mogli skorzystać z jej oferty i zaawansowanych rozwiązań online. Przykładem jest kampania „Nawet serce domu da się kupić zdalnie!”
E-commerce w pandemii rozwija się bardzo intensywnie. Sklepy, które do tej pory bazowały głównie na placówka stacjonarnych, w przyspieszonym tempie musiały skupić się na transferze klientów z offline do online. Kampania CCC to historia o tym, jak dzięki nowoczesnym rozwiązaniom (np. system skanowania stóp esize.me, wirtualny sprzedawca) przenieść doświadczenie zakupowe ze sklepu stacjonarnego do sieci z sukcesem.
3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce
Z pewnością największym wydarzeniem 2021 roku w branży e-commerce było pojawienie się Amazona na polskim rynku. Ta platforma e-commerce stanowi olbrzymie szanse dla międzynarodowego rozwoju sklepów internetowych.
Kolejnym ukłonem w kierunku globalizacji sprzedaży za pośrednictwem reklam produktowych Google jest możliwość wykorzystania tego samego feedu produktowego do emisji reklam w różnych krajach. Takie rozwiązanie z pewnością usprawni proces optymalizacji feedu produktowego oraz pozwoli na szybsze wprowadzanie zmian. W przypadku wykorzystywania ujednoliconego feedu należy poświęcić szczególną uwagę na jakość danych przekazywanych w atrybucie czasu i kosztu wysyłki.
Wpływ na branżę e-commerce w 2021 roku miały również zmiany w dostępności reklam z feedem produktowym w większej liczbie typów kampanii na YouTube. Do tej pory reklamy z feedem produktowym były dostępny jedynie w Video Action Campaings. Dodanie feedu produktowego do kampanii zasiągowych i świadomościowych pozwoli na zwiększenie interakcji i pozyskaniu wartościowego ruchu. Dzięki temu pod reklamami wideo możemy wyświetlać zdjęcia produktów i w ten sposób zachęcać użytkowników do zakupu.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku
Jednym z kluczowych wyzwań stojących przed e-commerce jest z pewnością zadbanie o jakość feedu produktowego oraz segmentowanie list produktów i przygotowanie kampanii do obecnych trendów rynkowych. Warto pochylić się także nad atrybutami niestandardowymi przekazywanymi w feedzie – taki podejście może pozwolić np. na wzmocnienie emisji reklam wysokomarżowych produktów.
Kolejnym istotnym elementem z punktu widzenia branży e-commerce jest skalowanie kampanii w oparciu o dane produktowe. Dzięki narzędziom umożliwiającą modyfikacje pól w feedzie dostosowanie do wymagań portali reklamowych staje się znacznie prostsze.
Oczywiście oprócz zmian na rynku reklamy nie należy zapominać o poprawie funkcjonalności sklepów internetowych. Poprawa nawigacji, rekomendowane produkty, up selling znacząco wpłynie na wzrost rentowności. Dbanie o usprawnienie ścieżki użytkownika oraz automatyzacja i personalizacja oferty to wyzwania, które są i będą w centrum działań najlepszych e-commerce’ów.
Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku
Kluczowym aspektem rozwoju e-commerce w Polsce może okazać się wzmacnianie relacji na linii użytkownik-sprzedawca. Jednym z takich elementów jest z pewnością user generated content – tworzenie autentycznych i wartościowych treści w social mediach. Wzmacnianie roli mediów społecznościowych i ich wpływu na decyzje zakupowe to trend, który obserwujemy od dłuższego czasu. Dlatego warto skupić się na budowaniu dobrych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami na wszystkich możliwych punktach styku z marką. Jednym z nich są opinie konsumenckie – wszelkiego rodzaju oceny, komentarze czy recenzje mają znaczący wpływ na wzrost sprzedaży danego produktu i zbudowania zaufania do sklepu.
W e-commerce niezbędna jest też stała optymalizacja witryny – poprawa nawigacji, analiza kluczowych wskaźników, a także obserwacja zachowania i przepływu użytkowników. Warto testować nowe komunikaty, szukać nowatorskich rozwiązań, które przyczynią się do wzmocnienia przejrzystości procesu zakupowego i użyteczności sklepu. Ułatwieniem będzie na pewno wdrożenie wygodnych form płatności takich jak Google Pay czy Apple Pay.
Zaangażowanie marki w działania społeczne czy ekologiczne to kolejny element, który zyskuje na znaczeniu w ocenie konsumentów. Dbanie o środowisko, zrównoważony rozwój oraz utożsamianie się z wartościami, które bliskie są grupie docelowej będą kluczem do skutecznej komunikacji, szczególnie z młodszym pokoleniem. A wybór produktu czy usługi będzie też deklaracją postawy i poglądów klientów.
Adam Semik
Co-founder Kupuje.Live
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce
Na pewno nie da się zapomnieć kampanii gry Cyberpunk 2077 – „Night City zmienia wszystkich” z przełomu 2020/2021, której rozmach i skuteczność (prawie 14 mln sprzedanych sztuk, w tym ponad 70% cyfrowo), abstrahując od późniejszych problemów technicznych, była na pewno czymś wyjątkowym.
Ciekawym, niestandardowym projektem była współpraca Castoramy z Ceneo, która poprzez automatyzację działań marketingowych prawie podwoiła sprzedaż w kategorii produktów dostępnych w innych sklepach, przy znacznym spadku poniesionych kosztów.
Z kolei całkiem zasłużenie kilka branżowych nagród zgarnął „Random” Storytel, wciągająca historia, angażująca śledzących na różnych platformach – Youtube, Spotify i finalnie w aplikacji z audiobookami.
3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce
Dynamiczny wzrost livestream commerce, który w swojej kolebce – Azji, odpowiada już za kilkanaście procent całości e-commerce’owego tortu, szybko zyskując na popularności na całym świecie. W Polsce rozwija się, jak na razie, głównie w postaci transmisji sprzedażowych na FB, które potrafią być śledzone nawet przez kilka tysięcy kupujących. Co czwarty Polak potwierdza kupno na lajwach, a 10% deklaruje robienie tego regularnie, co potwierdza popularność zjawiska określanego jako „shoptainment” – połączenie transakcji z rozrywką i wciągającym storytellingiem.
Q-commerce, w którym granica szybkości dostawy cały czas jest przesuwana i deklarowana już nawet jako kwadrans. Możemy zamawiać nie tylko żywność, ale też podstawowe produkty chemiczne czy gospodarstwa domowego. Pandemia skutecznie przyspieszyła rozwój takich podmiotów jak Glovo czy Lisek, a coraz więcej sklepów i sieci rozważa lub już wdraża kroki umożliwiające świadczenie usług z zakresu quick commerce.
Wzrastająca świadomość klientów w obszarze rozwiązań przyjaznych środowisku oraz idące za tym podkreślanie ekologicznych aspektów produktów lub procesu ich produkcji i dostarczania przez sprzedawców. Praktyki wspierające ekologiczne postawy i „zielone” produkty stają się standardem, zarówno w produkcji, jak i transporcie, a marki nie dostrzegające tych zmian ryzykują spadkiem sprzedaży lub kryzysem wizerunkowym. Zrównoważony rozwój to bardzo ważny dla konsumentów temat, szczególnie w obliczu namacalnych zmian klimatycznych.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku
Kryzys logistyczny – transport towarów staje się coraz droższy, ceny w przypadku niektórych kontenerów potrafiły wzrosnąć dwukrotnie w ciągu ostatniego roku, a klienci są przyzwyczajeni do dotychczasowych stawek. Dodatkowo zmieniająca się dynamicznie sytuacja pandemiczna wydłuża proces logistyki, a czas pandemii mocno ogranicza dostępność części produktów.
Postępująca inflacja zwiększająca presję na podnoszenie cen dla klienta końcowego. Wzrost cen energii zwiększający koszty wytwarzania, presja na zwiększanie płac, wspominany szybki przyrost cen transportu – to wszystko może doprowadzić ceny popularnych produktów do takiego wzrostu, który spowoduje zmniejszenie popytu – klientów nie będzie stać na towary kupowane do tej pory, albo ograniczą korzystanie z nich.
Social commerce – każdy sklep, sieć czy marka muszą docenić wagę sprzedaży przez social media – dostosować narzędzia i przekaz do wybranej platformy – czy to będzie Tik Tok, czy Facebook albo Instagram. Części klientów wystarczy do zakupu tylko to, że dany produkt dobrze wygląd lub promuje go odpowiednia osoba – decyzje zakupowe zapadają w kilka sekund. Inni potrzebują tradycyjnej ścieżki, z dobrze opisanym produktem, informacją o jego produkcji i składzie – by dotrzeć do nich wszystkich (i nie stracić potencjału naszego produktu) musimy odpowiednio dobierać instrumenty marketingowe, działając wielowymiarowo.
Nowinki technologiczne a e-commerce w 2022 roku
Dalszy wzrost znaczenia wykorzystywania sztucznej inteligencji w celu poprawy i przyspieszenie procesu sprzedażowego, obsługi klienta czy marketingu, a nawet dynamicznej zmian ceny. Rozwiązania z zakresu AI, rozszerzonej rzeczywistości (AR) systematycznie będą wykorzystywane w coraz większym zakresie, by wzmocnić poczucie personalizacji zakupów. Popularne czatboty, dzięki wykorzystywania big data, będą w stanie jeszcze lepiej i trafniej przewidywać nasze potrzeby zakupowe, stając się jeszcze wydajniejszymi asystentami sprzedażowymi, dostępnymi 24h na dobę.
Wszelkie nowinki technologiczne wspierające dynamiczny rozwój social live commerce i ułatwiające sprzedaż w czasie lajwów na różnych platformach. Przykładem może być ogłoszona jakiś czas temu współpraca TikToka z Shopify w USA, a na naszym lokalnym rynku powstawanie takich platform automatyzujących sprzedaż na transmisjach jak Kupuje.Live, wspierające zarządzanie zamówieniami, produktami i relacjami z klientem. Najpopularniejszy azjatycki livestreamer Li Jiaqi, znany jako „Lipstic Brother” w listopadzie sprzedał na jednej transmisji towary za kwotę 1,9 mld (tak miliarda) dolarów, za pośrednictwem należącej do Alibaby platformy Taobao.
Rozwój tematycznych marketplace, powstawanie specjalistycznych miejsc, w których w przeciwieństwie do Allegro czy Amazona znajdziemy produkty z danej kategorii lub uzupełniające się. Kupujący oczekują szerokiego wyboru towarów w jednym miejscu, możliwości łatwego wyszukania, porównania i wyboru sprzedawcy oraz ustandaryzowanych warunków zakupu, płatności i dostawy. W tym zakresie marketplace zawsze będzie wygodniejszy niż zakupy w wielu niezależnych sklepach internetowych i pozwoli znacznie obniżyć czas poświęcony na ten proces.
Piotr Szymczak
dyrektor operacyjny w PayPo
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2021 roku w Polsce
#TwójStylTwójWybór od Modivo
Interesującą kampanię zaprezentował na wiosnę 2021 r. multibrandowy sklep online z modą Modivo. Firma zaprosiła klientów hasłem #TwójStylTwójWybór do swojego świata łączącego zakupy online z offline – miejsca wypełnionego trendami i inspiracjami, w którym własny styl oraz wygoda dokonywania zakupów odgrywają kluczową rolę. Warto zwrócić uwagę na ton komunikacji. Marka podkreśla istotę wolności wyboru, czyli wartość, którą współczesny konsument ceni coraz bardziej.
„Jestem kobietą” od marki Yes
O sile kobiet postanowiła z kolei opowiedzieć marka biżuterii Yes. Spot filmowy „Jestem kobietą” z udziałem aktywistek, sportsmenek, influencerek czy aktorek w każdym wieku był zdecydowaną odpowiedzią marki m.in. na wyniki ostatnich badań, w których kobiety podkreślają, że mają problem z utożsamianiem się z wizerunkiem kobiet prezentowanych w reklamach. Zdecydowana większość respondentek nie czuje bowiem, aby w kreacjach reprezentowane były wszystkie typy kobiet.
Marka Yes w swojej kampanii postawiła więc na pokazanie różnorodnego oblicza i wielowymiarowości każdej z kobiet, które w życiu często muszą zmagać się z nierównościami czy brakiem akceptacji. O znaczeniu kampanii świadczyć może sama dyskusja wokół kreacji, wywołana m.in. decyzją o wstrzymaniu emisji spotów w niektórych stacjach telewizyjnych.
Wykorzystanie TikToka w komunikacji CCC
Rok 2021 był również dla marek czasem wchodzenia w nowy świat, jakim okazał się TikTok. Wiele e-sklepów zwróciło uwagę na rosnącą popularność tej platformy i postanowiło wypróbować jej potencjał m.in. w budowaniu relacji i aktywnej komunikacji z odbiorcami czy w zwiększaniu świadomości marki. Jednym ze sklepów, który w tym roku zdecydował się na poznanie świata TikToka i ich twórców jest m.in. marka CCC, która za pośrednictwem tej platformy postanowiła np. zmienić pozycjonowanie marek Jenny Fairy czy Sprandi i dotrzeć do młodszej grupy odbiorców.
3 najciekawsze wydarzenia z 2021 roku wpływające na e-commerce
Wzrost popularności płatności odroczonych
Rok 2021 w e-commerce stał pod znakiem rozwoju płatności odroczonych. Według badania IMAS, o opcji „Kup teraz, zapłać później” słyszało już około 50 proc. Polaków, a co trzeci już z niej korzystał lub zamierza to zrobić w niedalekiej przyszłości.
Można śmiało stwierdzić, że świat e-commerce i płatności odroczonych działa jak system naczyń połączonych – wzajemnie stymulując swój wzrost. Na dynamiczny rozwój e-handlu i nowoczesnych metod płatności wpływ ma jednak przede wszystkim współczesny konsument – świadomy i wymagający, który coraz częściej stawia na wygodę i bezpieczeństwo swoich zakupów, wybierając priorytetowo oferty tych sklepów internetowych, które są w stanie mu to zapewnić.
Rozwiązania z zakresu BNPL (Buy Now, Pay Later) nie są więc już trendem, lecz na stałe wchodzą do portfela konsumentów na całym świecie, stawiając przed światem e-commerce zarówno szanse, jak i wyzwania. Sprzedawcy internetowi, którzy w swojej strategii adresują odpowiedź na potrzeby swoich konsumentów poprzez dostosowanie infrastruktury sklepów do zmieniających się trendów, decydują się więc na udostępnienie klientom wygodnych płatności odroczonych. To z kolei przekłada się m.in. na spadek liczby porzuconych koszyków czy większą lojalizację klienta.
Dynamiczny rozwój tego sposobu płatności pokazują również nasze dane. Od listopada 2020 r. liczba użytkowników PayPo urosła o ponad 250 tys. klientów – obecnie jest ich ponad 600 tys. W tym czasie liczba zrealizowanych przez nich transakcji w ciągu roku prawie się podwoiła, do liczby 4,7 milionów zakupów.
Wprowadzenie płatności odroczonych PayPo w sklepach stacjonarnych CCC
Grupa CCC, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce, udostępniła płatności odroczone PayPo w sklepach stacjonarnych. Przy wykorzystaniu smartfona oraz aplikacji mobilnej CCC klient może wygenerować kod, a następnie przedstawiając go sprzedawcy w sklepie, odroczyć płatność za zakupy. Usługa płatności odroczonych PayPo pojawi się niebawem w kolejnych sklepach offline.
CCC bardzo mocno stawia na strategię rozwoju modelu omnichannelowej sprzedaży i rozwijanie unikalnego ekosystemu handlu poprzez budowanie doświadczenia i wygody dla klientów. Wcześniej, płatności odroczone pojawiły się w sklepie internetowym CCC, a zainteresowanie klientów wygodnymi metodami płatności nie ogranicza się wyłącznie do sfery online’u. Marki, które stawiają na omnichannel, mają świadomość, że jedynie taka strategia pozowali uzyskać im w najbliższym czasie przewagę konkurencyjną, dystansując inne firmy. Mają one świadomość, że dzisiejszy klient jest bardzo wymagający. Ceni sobie wygodę, szybkość, bezpieczeństwo, bez względu na kanał sprzedaży.
Ciągły wzrost zainteresowania zakupami online
Rosnące zainteresowanie zakupami w sieci i zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń i oczekiwań klientów na wielu graczy ze świata e-commerce zadziałała mobilizująco. Chociaż swoistego trzęsienia ziemi upatrywano we wchodzeniu na polski rynek podmiotów, takich jak np. Amazon, to kolejny rok pokazał jednak, jak chłonna i dynamiczna jest ta branża. Świadczy o tym również rosnąca liczba usług i sklepów, które oferują – jak mogłoby się wydawać – produkty niesprzedawalne w sieci. Na uwagę zasługuje rozwój zarówno internetowych sklepów spożywczych, ale również cateringów, sklepów z odzieżą second-hand czy kursów edukacyjnych.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2022 roku
Ostatnie lata pokazują, że pomimo znacznej popularyzacji zakupów online i rosnącego udziału e-commerce’u w całym handlu, konsumenci wcale nie zamierzają rezygnować z zakupów w sklepach stacjonarnych. Wręcz przeciwnie – oczekują doświadczeń odpowiadających ich oczekiwaniom zarówno w jednym, jak i drugim kanale.
Spotykamy się z takimi trendami, jak: Showrooming – klienci oglądają produkty stacjonarnie, zamawiają je przez internet); ROTOPO (ang. Research Online, Test Offline, Purchase Online) klienci szukają produktów online, sprawdzają je w sklepach stacjonarnych, by następnie złożyć zamówienie przez internet; Webrooming (odwrotność Showroomingu) – klienci najpierw robią research produktów w sieci, by następnie obejrzeć je i kupić stacjonarnie.
Takie trendy potwierdzają, że światy offline i online się przenikają, a współcześni klienci potrafią sprytnie między nimi nawigować i osiągnąć najlepszy dla siebie efekt. Część z nich decyduje się na zakupy stacjonarne, aby uniknąć opłat za przesyłkę, inni wolą dokonać zakupu przez internet – zwłaszcza jeśli znajdują je tam w korzystniejszej cenie lub korzystają z dodatkowej promocji w tym kanale.
Dlatego też połączenie tych dwóch światów (omnichannel) jest wyzwaniem i szansą dla sprzedawców, którzy z jednej strony muszą zadbać o zaoferowanie klientom różnych możliwości w obu kanałach sprzedaży, jednocześnie dbając o ich ogólne doświadczenie zakupowe.
Dostosowanie się do wciąż zmieniających się i jednocześnie rosnących oczekiwań współczesnych konsumentów może być wyzwaniem dla świata e-commerce również w aspekcie dostępności nowoczesnych metod płatności. Aż 69% millenialsów deklaruje, że decyduje się chętniej na zakup w sklepie, jeśli widzi dostępną metodę BNPL. Przemilczenie takich potrzeb konsumentów może okazać się niezbyt trafnym posunięciem, biorąc pod uwagę, jak proste obecnie jest uruchomienie płatności odroczonych w e-sklepie.
Nowinki technologiczne a e-commerce w Polsce w 2022 roku
W 2022 roku na rynku e-commerce w Polsce może dominować kilka trendów. Jednym z nich powinien być social commerce, czyli wzrost znaczenia kanałów social media w e-handlu. Wciąż rośnie rola platform takich jak TikTok czy Instagram w budowaniu relacji i zaagażowania z klientem. Kanały te stale się zmieniają, dostosowując swój wygląd oraz narzędzia do trendu „evolving to social commerce”. Ma to na celu umożliwienie klientom kupowanie produktów od e-sklepów poprzez narzędzia dla e-commerce przygotowane przez serwisy społecznościowe, czyli bez wychodzenia z aplikacji.
Marki powinny bliżej przyjrzeć się także personalizacji ofert. Ich dostosowanie w oparciu o znajomość preferencji klientów może być kluczowe w utrzymaniu ich zainteresowania. Firmy będą musiały ponadto wciąż odpowiadać na zmieniające się i rosnące oczekiwania klientów, pamiętając jednocześnie o spełnieniu kilku warunków. Wśród nich wymienić można m.in. promowanie bezpieczeństwa oraz zapewnienie szybkiej realizacji transakcji, opierając się na zamykaniu doświadczenia zakupowego w jednym ekosystemie – czyli bez konieczności wychodzenia z aplikacji czy logowaniu się w innym miejscu np. do banku.