Jak marki wykorzystują NFT do promocji

Jak marki wykorzystują NFT do promocji
NFT to obecnie najgorętszy trend dla marketingowców. Popularność tokenów sprawia, że osiągają one niebotyczne wyceny, a o ich emisjach jest o naprawdę głośno. Prawdziwy sukces może zagwarantować wczesne zaadaptowanie NFT do swojej strategii marketingowej, aby być jednym z pierwszych wśród rywali.
O autorze
5 min czytania 2021-12-22

Co to jest NFT?

NFT, czyli non fungible token, to kolekcjonerski zasób cyfrowy, który posiada wartość jako forma kryptowaluty oraz jako forma sztuki lub kultury. Podobnie jak sztuka, NFT jest postrzegany jako inwestycja utrzymująca wartość. Indywidualny token zawiera dodatkowe informacje – sztukę lub muzykę w formacie JPG, MP3, wideo, GIF i innych. W przeciwieństwie do standardowej monety w łańcuchu bloków Bitcoin, NFT jest unikalny i nie można go wymienić na podobny (stąd określenie „non fungible”). To właśnie dodatkowe informacje zakodowane w tokenie sprawiają, że kopie NFT nigdy nie osiągną wartości takiej jak oryginał.

Po co tworzyć NFT?

Korporacyjni giganci już dostrzegli wielki potencjał NFT. Przykładem jest Visa, której szef działu kryptowalut twierdzi, że NFT odegrają istotną rolę w przyszłości retailu, social mediów, rozrywki i szeroko pojętego handlu. NFT mogą stać się bardzo wartościowe w krótkim okresie czasu. Popularność NFT gwałtownie rośnie, zdecydowanie nie bez powodu. Poznaj kluczowe powody, dla których marki decydują się na promocję poprzez NFT.

Unikalne doświadczenie – świat NFT to przede wszystkim możliwość eksplorowania nowych społeczności oraz szansa na zapewnienie przez markę nowych doświadczeń dla potencjalnych konsumentów. Tworzenie NFT to sposób na zaskakiwanie odbiorców, unikatową obsługę i zabawną interakcję z markami.

Hype i rozgłos w sieci – nie tylko dochód, który firma wygeneruje ze sprzedaży NFT, czyni tokeny tak atrakcyjnymi. Emisja NFT to również sposób na budowanie zainteresowania samymi markami, szczególnie na rynkach międzynarodowych. Dla przykładu, sprzedaż NFT może zwiększyć ruch na firmowych social mediach w trakcie sprzedaży nawet o 25%, czego przykładem jest omówiony w dalszej części artykułu case ABG.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Prestiż – każda marka chciałaby dać konsumentom coś, co chcą pielęgnować i postrzegać jako cenne. Ponadto, każdy z nas chciałby się pochwalić posiadaniem rzadkich, a najlepiej bardzo rzadkich aktywów. To jest właśnie kwintesencja sensu istnienia NFT.

Zarobek przy każdej kolejnej transakcji z udziałem Twojego NFT – jedną z niezwykłych charakterystyk NFT jest fakt, że uczestniczysz we wszystkich przyszłych sprzedażach. I tak, jak uznanie dla Twoich NFT rośnie z czasem, zarabiasz pieniądze przy każdej kolejnej transakcji, nawet jeśli już dawno odsprzedałeś NFT.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jeśli chcesz, aby Twoje cyfrowe produkty się sprzedawały, zwłaszcza za wysoką cenę, musisz się wyróżnić i pokazać ludziom, dlaczego powinni pożądać właśnie Twojego dzieła. Rozpowszechniaj informacje i ułatwiaj innym dostęp do Twoich tokenów. Rynek NFT jest wręcz zalany nieprawdopodobną ilością sprzedających, co sprawia że mamy do czynienia ze środowiskiem silnie konkurencyjnym. Marka, która chce zostać zauważona powinna przygotować skuteczny plan działania, dowiedź się, co warto w nim uwzględnić.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jak promować?

Na początku zdecyduj, na jakiej platformie chcesz wystawiać swoje tokeny. Najpowszechniejszą platformą jest OpenSee, ale oczywiście wybór jest o wiele większy. Alternatywą są Metamask, SuperRare, Nifty Gateway, Foundation i wiele innych. Następnie, zastanów się, w jakiej formie ma nastąpić sprzedaż – być może chcesz zamknąć transakcję natychmiastowo po określonej cenie lub wolisz, aby wygrał oferent proponujący najwyższą cenę w drodze licytacji.

Kolejnym krokiem będzie stworzenie atrakcyjnej podstrony w ramach swojej witryny www. To będzie baza dla kolejnych działań, ponieważ link do oferty tokenów, np. z OpenSee powinien obowiązkowo pojawić właśnie na stronie www i na firmowym profilu Facebook, Instagram, Twitter oraz LinkedIn. Komunikację o możliwości zakupu tokenów warto udostępnić także na wszelkich grupach dedykowanych NFT w ramach wyżej wymienionych portali. Oczywiście społeczność NFT znajdziecie na wielu innych platformach, poniżej przegląd najważniejszych:

  • Reddit, Discord, and Telegram – kanały mogące pochwalić się znaczną liczbą użytkowników spośród społeczności kryptograficznych. Jeśli kontakt z innymi twórcami, kupującymi i entuzjastami NFT jest jednym z Twoich priorytetów, zdecydowanie bądź aktywny na tych platformach;
  • Clubhouse – NFT i kryptowaluty to wiodący temat na Clubhouse. Zdecydowanie jest to miejsce do nawiązania kontaktu ze społecznością NFT, wzięcia udziału w rozmowie i wysłuchania porad ekspertów;
  • Steemit – społeczność, która wykorzystuje kryptowalutę STEEM do nagradzania użytkowników za tworzenie i publikowanie treści. Rozważ Steemit do pozyskania kontaktów i umieszczenia informacji o Twoim dropie NFT;
  • Rarity.tools – platforma służąca odkrywaniu nowych projektów NFT. Rarity.tools oferuje szeroką gamę informacji na temat kolekcji NFT, a zwłaszcza, jak sugeruje to nazwa, na temat unikatowości kolekcji, co czyni ją doskonałym miejscem do wyceny NFT. Na rarity.tools dowiesz się o nadchodzących emisjach NFT, poznasz cenę planowanego dropu oraz dowiesz się, jak wirtualne dzieła są promowane w kanałach społecznościowych. To bardzo popularna strona do wyszukiwania przez kupujących „perełek kolekcjonerskich”;
  • Howrare.is – kolejna platforma informująca o nadchodzących dropach i rankingowaniu ich pod w względem wyjątkowości i unikatowości.

Kiedy już ogłosiłeś emisję swoich tokenów w sieci, zadbaj o kontakt potencjalnymi nabywcami. Doskonałym pomysłem będzie zorganizowanie sesji AMA, czyli ask me anythink, podczas której pozostali członkowie społeczności mogą zadań Ci najróżniejsze pytania związane z emisją. Sesje ask me anything są bardzo popularne w przestrzeni technologicznej i kryptograficznej. To świetny sposób na nawiązanie kontaktu z odbiorcami i budowanie świadomości wokół projektów NFT. Clubhouse, Reddit, YouTube, Facebook i Discord są idealnym medium do organizowania sesji AMA.

Poza tym, działaj z wyprzedzeniem. Co najmniej 10 dni przed planowaną emisją, zapisz w popularnym i ogólnodostępnym kalendarzu NFT informację o swojej emisji. Pamiętaj, że wytrawni nabywcy chętnie korzystają z tego przydatnego narzędzia – w jednym miejscu mają zebrane wszystkie nadchodzące emisje.

Aby zdobyć nieco rozgłosu też przed planowaną emisją, postaw na akcję gratisową. Podarunek w formie tokenów będący częścią nadchodzącej kolekcji, to popularna praktyka w społeczności NFT. Możesz rozdawać zarówno kolekcjonerskie tokeny, jak i ich fizyczne formy. Artyści zwykle organizują prezenty zgodnie z tym scenariuszem: każdy, kto chce wziąć udział, musi śledzić artystę na Instagramie/Twitterze, oznaczać znajomego w komentarzach, udostępniać posty na Instagramie lub retweetować je itp. To dodatkowy szum wokół Twojej kolekcji NFT i okazja, by zostać odkrytym przez więcej osób.

W promocji dzieł NFT nie brakuje nawiązań do działań podczas standardowych launchów marketingowych, zatem nie obawiaj się prosić o wsparcie influencerów, którzy dysponują imponującymi zasięgami. Być może wynagrodzeniem dla influncera będzie jeden z cennych tokenów lub przelew w kryptowalucie. Jako uzupełnienie standardowych działań, zamów artykuł PR-owy na temat dropu Twoich tokenów i wreszcie zadbaj o pozycjonowanie tej informacji wyszukiwarce internetowej.

Przykłady rynkowe

Nie tylko wspomniana Visa docenia potencjał NFT. Obecnie Playboy realizuje drop wyjątkowych zdjęć w ramach cyklu „The Art of Gender and Sexuality”. Autorami zdjęć będą wyłonieni w drodze konkursu artyści. Nabór do pierwszego cyklu NFT rozpoczął się 1 września, a w listopadzie prace laureatów zostały zaprezentowane na konferencji NFT.NYC.

Branża modowa także stawia na unikatowe doświadczenia konsumentów. Authentic Brand Group, jako właściciel praw do dysponowania wizerunkiem słynnego boksera Muhammada Ali, stworzył NFT oparte na wizerunku legendarnego pięściarza. Kolekcja Muhammada składa się z czterech części nazwanych odpowiednio „Float”, „Sting”, „G.O.A.T” oraz „Wings”. Pierwsza część kolekcji przedstawia buty bokserskie, które nosił Ali (do nabycia w cenie 499 USD za token). Druga edycja, limitowana do 500 tokenów, zawiera zwisającą parę rękawic bokserskich z podpisem Muhammada Ali (do nabycia w cenie 1000 USD za token). Trzecia część kolekcji, limitowana do 100 tokenów, przedstawia Alego na różnych etapach jego życia (cena pojedynczego tokenu to 5000 dolarów). Ostatnia część kolekcji to wydanie inspirowane słynnym cytatem Ali „Człowiek, który nie ma wyobraźni, nie ma skrzydeł” (ostateczna cena ustalona w drodze licytacji). Dodatkowo, jeden z NFT został wyposażony w fizyczną parę rękawic bokserskich sygnowanych przez Muhammada Ali.

Każda nowa technologia to szansa pokazania marki na nowo. Im szybciej nowatorskie rozwiązanie zostanie wdrożone, tym lepiej. Z reguły zapamiętujemy to, co było pierwsze i świeże na rynku. Nie wahaj się sięgnąć po nowe narzędzie, uważnie przyglądaj się nowinkom technologicznym i zawsze bądź o jeden krok przed konkurentami.