Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Martech na przełomie 2021/2022 (cz. 2)

Martech na przełomie 2021/2022 (cz. 2)
Jakie były najciekawsze wdrożenia i rozwiązania martechowe w 2021 roku? Z jakimi problemami i zagadnieniami ta branża będzie musiała się zmierzyć w 2022 roku?
O autorze
15 min czytania 2022-01-11

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

Martech na przełomie 2021/2022 podsumowują: Andrzej Bieda, Landingi, Magdalena Niewiadomska, SalesTube, Beata Błażewicz i Klaudia Szwaczyk, Mindshare, Maja Wiśniewska, SMSAPI.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Andrzej Bieda
chief marketing officer w Landingi

Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku martechowym w 2021 roku 

W 2021 r. przede wszystkim największą uwagę skupiły wokół siebie takie tematy, jak blockchain, kryptowaluty czy tokenizacja. Choć nie zawsze docierały do nas pozytywne informacje z nimi związane i mogliśmy być świadkami oszustw na wiele milionów dolarów, w kierunku tych technologii i rozwiązań podąży wiele organizacji. Głośno zrobiło się również wokół NFT, zwłaszcza w kontekście wirtualnych dzieł sztuki wystawianych na sprzedaż. Na pierwszy plan wybija się jednak metaverse Marka Zuckerberga, który błyskawicznie przebił się do głównego nurtu informacyjnego. Wirtualna przestrzeń mieszająca się ze światem rzeczywistym to coś, co może mocno namieszać w nadchodzących latach na wielu rynkach, nie tylko martechowym.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na branżę martechową

1. MailChimp, platforma do wysyłania e-maili do masowego odbiorcy, została zakupiona przez Intuit. Tutaj wyraźnie rysuje się trend akumulacji rozwiązań przez większe podmioty. W przypadku MailChimpa oraz Intuit, jednym z wpływów na tę decyzję była pandemia COVID-19 – organizacje chcą wspólnie pomóc małym i średnim firmom w dostarczaniu dla nich rozwiązań zwiększających szansę na pozyskanie klientów i sukces, nawet w cieniu koronawirusa.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

2. Prywatność użytkowników, która w 2021 zyskała priorytet. Dużym wydarzeniem stały się wprowadzone ograniczenia w śledzeniu aktywności użytowników iOS, które doprowadziły do konfliktu na linii Facebook – Apple. Od teraz użytkownicy muszą wyrazić zgodę, aby firmy takie jak Facebook mogły dalej pozyskiwać dane o ich działalności również poza środowiskiem aplikacji. Doprowadziło to do sporu między dwoma gigantami, który szeroko komentowano we wszystkich najważniejszych mediach na świecie.

3. Końcówka roku to przede wszystkim rebranding Facebooka na Meta i wyraźne zarysowanie trendu metaverse. Przed wielkim ogłoszeniem mało kto słyszał o tym pojęciu i zetknął się z nim po raz pierwszy w kontekście Marka Zuckerberga i jego ambitnych planów. Samo słowo metaverse, jak również idea, która za nim stoi, to dla wielu nadal forma ciekawostki niż konkretna wizja przyszłości.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed martechami w 2022 roku

1. Przygotowanie się do ery post-cookies i odpowiednie zadbanie o prywatność użytkowników Internetu, którzy mają styczność z naszymi produktami. Google co prawda zapowiedział wprowadzenie zmian dopiero w 2023 r., jednakże to najbliższe 12 miesięcy będzie kluczowe dla wielu firm, które będą musiały przygotować się na nowe czasy cookiesless.

2. Adaptacja do ciągle zmieniającego się świata cyfrowego, który dodatkowo obciążony jest sytuacją pandemiczno-ekonomiczną, panującą na świecie. Z jednej strony jesteśmy przesyceni internetem, zdalnymi spotkaniami i wszystkim tym, co w sieci robimy, z drugiej powstaje np. cyfrowy świat metaverse, który będzie jeszcze zyskiwać na popularności. W tych okolicznościach zdobycie uwagi użytkownika będzie bardzo wymagające, a tym bardziej przekonwertowanie go w klienta.

3. Konkurowanie produktem traci na znaczeniu. Innowacja produktowa może trwać 6-24 miesięcy – po tym czasie znajdzie się ktoś, kto skopiuje i wprowadzi to samo rozwiązanie u siebie. Trzeba szukać niszy i stworzyć swoją własną kategorię, w której będziemy liderem.

Nowinki technologiczne i trendy a martech w 2022 roku

Już od dłuższego czasu obserwujemy coraz popularniejszą adopcję technologii blockchain, kryptowalut, tokenów NFT, czy metaverse. Wielu ekspertów twierdzi, że mamy do czynienia z trendem porównywalnym do adopcji Internetu, jeśli nie większym. Nadal jesteśmy w bardzo wczesnej fazie tego procesu, jednak już widać, że świat zdecydowanie idzie w tym kierunku. Sam jestem ciekawy, jak przeniknie to na rynek marketingu internetowego i kiedy zobaczymy pierwsze powszechnie dostępne rozwiązania, które będą bazować na nowych technologiach.

Magdalena Niewiadomska
head of intelligence division w SalesTube

Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku martechowym w 2021 roku

 Moim zdaniem ten rok był pierwszym, który w tak znaczący sposób skłonił do myślenia o danych – ich zbieraniu, integracji, analizie i ich wykorzystaniu. Coraz więcej marketerów chce o tym rozmawiać, coraz więcej rozumie, że optymalizacja wielu kanałów w silosach sięga sufitu, że trzeba wyjść na wyższy poziom – pracy na danych globalnie. 

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na obszar martechu

Opóźnienie blokady plików cookie w Chrome

Ostatnie lata osób pracujących na rynku reklamy digitalowej skupiały się na zrozumieniu zmian, które przyniesie nam blokada cookiesów 3rd party. Zaczęło się od blokady w Safari, Firefox i Edgu, ale tak naprawdę to właśnie wycięcie ich w przeglądarce Chrome, która dominuje na polskim rynku, przyniesie największe zmiany.

Pierwsza połowa 2021 to gorączkowe próby znalezienia najlepszej odpowiedzi za ten ruch. Przesunięcie wprowadzenia blokady na 2023 przyniosło pewne rozluźnienie w tym obszarze, ale nie powinno ono trwać zbyt długo. Mamy jeszcze rok na przygotowanie się do zmian i stworzenie sensownej infruktury analitycznej.

Rozwój platform CDP

Rola danych 1st party i umiejętność ich wykorzystania rośnie na znaczeniu. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest na pewno opisany wyżej punkt pierwszy, ale takich powodów jest więcej. Coraz wyraźniej widzimy, że umiejętne i sensowne wykorzystanie danych o użytkownikach końcowych czy w narzędziach Marketing Automation oraz aktywizowanie ich w innych kanałach komunikacji jest niezwykle efektywne. Dlatego coraz więcej klientów i marketerów zaczyna myśleć o takich technologiach jak Salesforce czy Tealium. Te systemy wynoszą zbieranie danych o użytkownikach, segmentowanie ich i aktywizację na zupełnie inny poziom niż dotychczas.

Google Cloud w Polsce

Niewątpliwie ten ruch Googla podnosi rangę Polski na europejskiej i globalnej mapie mar-techowej. To spowoduje niesamowity wzrost umiejętności technicznych polskich inżynierów danych oraz architektów systemów. Dodatkowo, coraz więcej firm w ogóle rozważa wejście w rozwiązania chmurowe. Jest to w dużej mierze zasługa pracy polskiego oddziału GCP, który w bardzo aktywny i skuteczny sposób działa nad popularyzacją tych rozwiązań wśród agencji i marketerów.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed martechem w 2022 roku

Rosnąca rola danych 1st party (MA, przeciąganie jak najwięcej danych na stronę klienta)

Niewątpliwie to będzie rok, w którym pionierzy polskiego rynku wejdą w technologię aktywnego zarządzania i wykorzystywania danych 1st party, głównie w narzędziach Marketing Automation. To z kolei przełoży się na aktywne działania marek mające na celu pozyskanie zgód marketingowych i zachęcenie użytkowników do logowania się w serwisie i dzielenia się swoimi danymi. Pozostaje pytanie – co dać użytkownikowi w zamian?

Business Intelligence

Ilość danych i liczba systemów, z których możemy dziś pobierać dane, jest olbrzymia. Jednym z największych wyzwań jest i będzie umiejętność automatyzacji procesów, integracji szeregu źródeł danych oraz ich szybkiej analizy. Wygra ten, kto najsprawniej rozpowszechni w swojej organizacji aktywną pracę na danych i dashboardach.

Znalezienie odpowiednich ludzi

Bezsprzecznie największe wyzwanie kolejnych lat. Szukamy ludzi, którzy operacyjnie będą umieli pracować na coraz bardziej złożonych i często kompletnie nowych technologiach. Jednak sama sprawność w obsłudze programu czy aplikacji nie wystarczy. Szukamy takich kandydatów, którzy wiedzą i rozumieją, do czego służą te narzędzia, jak je włączyć do obecnej infrastruktury, jak korzystać z nowych systemów, aby mieć poczucie, że to jest sensowna inwestycja, a nie tylko nadążanie za modą. Sytuację utrudnia fakt, że Ci ludzie należą często do świata IT, a więc walczą o nich pracodawcy z wielu kategorii.

Nowinki technologiczne i trendy a martech w 2022 roku

W takiej branży jak martech każdego dnia powstaje nowe narzędzie, aplikacja lub usługa, która przebija pod jakimś względem konkurencję. Z mojej perspektywy najciekawsze będą te produkty, które pozwolą połączyć maksymalnie dużo wiedzy o klientach i użytkownikach ze spersonalizowaną komunikacją. Prawdziwy omnichannel i hiperpersonalizacja. 

Beata Błażewicz
digital manager, client leadership, Mindshare Poland

Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku martechowym w 2021 roku

 Naszym zdaniem jednym z najciekawszych kierunków, w jakim podążają startupy jest znalezienie zastosowań w medycynie i pomoc drugiemu człowiekowi przy pomocy dostępnej technologii, co jest szczególnie ważne w pandemii. Branża nazywa to zjawisko MedTech – technologia w służbie medycyny, a obecnie działają w niej jedne z popularniejszych startupów. Przykładem jest chociażby aplikacja Hashiona, która miała swoją premierę w 2021 r. Z uwagi na grupę docelową, do której jest kierowane rozwiązanie oraz problematykę, której dotyka, od razu zaczęło być o nim głośno. Polka mieszkająca na co dzień w Londynie, Eva Galant, stworzyła aplikację, która prowadzi pacjentów chorych na Hashimoto do remisji choroby. Do tej pory choroba była lekceważona, jednak im więcej osób jest diagnozowanych pod kątem problemów z tarczycą, tym szerzej jest wiadome, że objawy tego schorzenia są wyjątkowo uciążliwe. Hashiona określana jest mianem Wirtualnej Kliniki, a dostępne pakiety obejmują różne rodzaje opieki – od tej najbardziej podstawowej aż po kompleksowe podejście do pacjenta. W najszerszym pakiecie oferowane są usługi takie jak wizyty u specjalistów, opracowanie indywidualnej diety, dobór suplementów wraz z ich dostawą, a także domowe wizyty z badaniem krwi. Hashimoto wymaga od pacjenta silnej woli i stałej kontroli trybu życia, a sama założycielka przekonała się o tym na własnej skórze. Stąd też pojawił się pomysł na stworzenie aplikacji, która będzie z jednej strony motywatorem, a z drugiej przewodnikiem na tej wymagającej ścieżce do remisji. 

Pandemia i wszechobecne lockdowny bardzo nas odizolowały, a jednocześnie zmusiły nas do szukania rozrywki w domowym zaciszu. Nic więc dziwnego, że ostatnie miesiące przyczyniły się również do wzrostu popularności podcastów. Tym samym, zaczęto szukać sposobów na monetyzację tego placementu – przychody reklamowe w podcastach na świecie jeszcze w 2019 roku wynosiły 0,9 mld dolarów, podczas gdy w 2022 r. estymuje się wzrost o 77% – do 1,6 mld dolarów. Według danych Voxnest, co dalej potwierdził Spotify, Polska znalazła się na liście 10. najszybciej rozwijających się rynków podcastowych ma świecie. W pierwszym półroczu 2021 zaobserwowano wzrost ilości odtworzeń podcastów w Polsce aż o 300% w porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. Natomiast badanie przeprowadzone przez Mindshare wskazuje, że dziś co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów co najmniej raz w tygodniu. Przekłada się to na 34% zasięg miesięczny słuchaczy podcastów w Polsce. Podcasty rosną też jak przysłowiowe grzyby po deszczu i są wiarygodnym źródłem dla odbiorców – 27% słuchaczy po wysłuchaniu podcastu promującego daną markę w większym stopniu rozważało jej zakup. Nic dziwnego, że reklamodawcy poszukują dostawców, którzy zapewnią możliwość wypromowania właśnie tam swojego produktu. Startupy w ramach [m]Sparka pozwalają zaistnieć marce w ramach istniejących podcastów, nawiązać współpracę z odpowiednio dopasowanymi twórcami, a dostępne formaty obejmują: wzmiankę, współpracę (np. recenzję, wystąpienie eksperta), ale też sponsoring podcastu. [m]Spark nie zamyka się też na zaangażowanie Klienta w produkcję, oferując unikalność contentu audio. [m]Spark Audio Content to możliwość tworzenia profesjonalnych, autorskich serii podcastów, w pełni dopasowanych do potrzeb i specyfiki przekazu Klienta. 

Martechy szturmują także obszar analityki i UX. Już nie musimy bazować na deklaracjach, „suchych” danych z GA czy innych systemów mierzących. Startupy sięgają po wiedzę z neurologii i neuromarketingu, a co cieszy podwójnie to fakt, że narzędzia są dostępne także w Polsce! Z jednej strony RealEye.io wykorzystuje dobrze znaną metodę eyetrackingu, czyli technologii śledzenia ludzkiego wzorku. Pozwala zidentyfikować potencjał formatów kreatywnych i wskazać, który banner/billboard ma większy potencjał, aby przykuć uwagę grupy docelowej. Rozwiązanie ma zastosowanie w kampaniach OOH, Digital, a także analizie stron docelowych, dzięki dostarczanym benchmarkom z różnych kampanii oraz firm na rynku mamy dodatkowe punkty odniesienia. Drugim narzędziem jest Ellen – oprogramowanie i panel badawczy umożliwiający analizowanie emocji widzów w trakcie oglądania treści czy reklam video. Narzędziem możemy wykonywać pre-testy kreacji. Nie opiera się na deklaracjach, zatem będzie stanowić doskonały suplement do przeprowadzanych badań brand lift czy badań efektywności touchpointów mediowych. Poza tym na rynku dostępne jest też pierwsze narzędzie UX Automation. CUX dostarcza precyzyjne informacje o emocjach, zachowaniach i doświadczeniach klientów, co w efekcie możemy przełożyć na optymalizacje produktowe, sprzedażowe i marketingowe. Innymi słowy – jak zbudować przewagę rynkową, szybciej zwiększyć liczbę konwersji, a sfrustrowanego użytkownika naszej strony zmienić w zadowolonego klienta.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na obszar martechu

Po szumnych zapowiedziach, w 2021 roku doczekaliśmy się wreszcie wejścia na rynek zachodniego giganta eCommercowego – w marcu powitaliśmy polską wersję Amazona. Pomimo tego, że platforma zaoferowała polskim sprzedawcom narzędzia analityczne, całodobowe wsparcie i raporty, nie wiemy, ilu sprzedawców faktycznie skusiło się na wystawianie tam swoich ofert. Warto zaznaczyć, że do naszego lokalnego Allegro sporo mu brakuje. Amazon rozwija się nad Wisłą stopniowo i metodycznie, badając sytuację na rynku i skupiając się na budowaniu silnego biznesu w pespektywie długoterminowej. Jest dobra strona tego medalu, ponieważ dzięki temu martechy mają czas na dopasowanie swoich rozwiązań pod nową platfomę, a być może – rozwinięcie całkiem nowych pomysłów. 

Na tegorocznej konferencji Websummit w Lizbonie, która skupia się na innowacjach w obszarze Digital, startupy wzięły sobie do serca najbardziej aktualne problemy. Zdecydowanie najmniej było rozwiązań stricte reklamowo-marketingowych, natomiast kluczowe było podejście do work-life balance, zrównoważonego rozwoju (sustainability), śladu węglowego, jak i wspomnianego MedTech. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że takie produkty są wynikową rzeczywistości, w jakiej przyszło nam funkcjonować. 

Na konferencji zauważalny był polski akcent. Obok dobrze znanych startupów inSTREAMLY czy Proxi.cloud, swoje stanowiska mieli także LiveMarket i zowie. 

Pandemia i zamknięte sklepy podczas lockdownów sprawiły, że kryzysem zostali objęci pracownicy handlu detalicznego i drobni przedsiębiorcy. W Azji od ponad 6 lat, natomiast w Europie od niedawna rozwija się zjawisko zwane live commerce – prezentacja produktów na żywo, zazwyczaj w dedykowanej aplikacji, która pozwala na spontaniczne zakupy. W Chinach działa już ponad 100 takich aplikacji służących do sprzedaży w przekazie live. Od niedawna taką platformę mamy już w Polsce, a jest nią LiveMarket. Startup oferuje bardziej nowoczesne rozwiązanie niż dotychczas znane nam transmisje sprzedażowe, które zwykle kończyły się na odsyłaniu do zewnętrznej strony lub zostawianiu komentarza przez zainteresowanego klienta. Tego typu forma jest przede wszystkim nieefektywna, ponieważ bardzo szybko możemy stracić klienta. W LiveMarket konsument bez przechodzenia na zewnętrzną stronę, w szybki sposób może sprawdzić szczegóły na karcie produktu i kupić go dosłownie w 1-2 kliknięcia, cały czas oglądając live. Startup zadbał też o specjalny panel sprzedawcy, żeby w łatwy sposób zapanować nad zamówieniami, komunikacją z odbiorcami i analityką video. Efekt i sprzedaż mogą wspierać influencerzy, którzy dodatkowo mają możliwość partycypowania w sukcesie na zasadzie success fee. To też będzie wiązać się z profesjonalizacją influencer marketingu.

Drugim stoiskiem był bardzo ciekawy produkt zowie – rozwiązanie usprawniające obsługę klienta wykorzystujące technologię chatbota. Wbudowany mechanizm sztucznej inteligencji uczy się na bieżąco. Zaczyna od analizy historycznych danych z chatów, FAQ i bazy wiedzy. Zaledwie po jednym dniu jest w stanie zautomatyzować 30% odpowiedzi na zapytania klientów, a po 6 tygodniach uczenia się także na bazie nowych zapytań ten odsetek rośnie do 92%. Proces uczenia nigdy się nie kończy. Co ważne, zowie współpracuje z najbardziej znanymi oprogramowaniami m.in. LiveChat, salesforce czy zendesk – dzięki czemu startup może dotrzeć do wielu klientów. W grę wchodzą także współprace międzynarodowych, ponieważ chatbot posługuje się blisko 60 językami. Z rozwiązania korzysta już wiele firm, w których kontakt z klientem jest kluczowy – Inpost, Answear, Aviva, L’oreal, Kross i wiele innych. 

Nie zapominajmy także o wydarzeniach lokalnych. W 2021 ruszyła druga edycja [m]Spark Innovation Academy – programu, w którym m.in. pracownicy domów mediowych zrzeszonych w ramach spółki GroupM uczestniczą w inspirujących spotkaniach i warsztatach mających na celu przybliżenie coraz to nowych rozwiązań i obiecujących startupów. Wszystko po to, by stale podnosić kompetencje i móc proponować naszym klientom rozwiązania skrojone pod ich potrzeby. Akcelerator [m]Spark nie przestaje rekrutować nowych startupów, natomiast w listopadzie 2021 r. odbyła się kolejna edycja [m]Spark Client’s Day, tym razem pod znakiem e-commerce. Webinar obejmował prezentacje 7 innowacyjnych rozwiązań w 4 obszarach: audytu i optymalizacji, domykania konwersji, shoppable media i live commerce. Tego dnia miała miejsce premiera nowego cyklu z wywiadami Sparkling Talks. O eksperckości spotkań może świadczyć pierwszy gość, a był nim Bartek Sobczak – szef platformy ecommerce eobuwie, Modivo i CCC. 

Klaudia Szwaczyk
senior executive, client leadership w Mindshare

3 najważniejsze wyzwania stojące przed martechami w 2022 roku

Odroczenie końca 3rd party cookies i przesunięcie terminu na 2023 rok, to jedynie odwlekanie tego co nieuniknione. Przepisy dotyczące zmian, które w ciągu ostatnich kilku lat zachęcały do ochrony prywatności, jasno pokazują, że trendy marketingowe zmierzają w kierunku przejrzystości. Pomogły one zmienić oczekiwania i świadomość konsumentów odnośnie bezpieczeństwa informacji na ich temat. Użytkownicy coraz częściej chcą mieć pewność, jakiego rodzaju dane są gromadzone i jak są wykorzystywane. Tu w grze w dalszym ciągu pozostają 1st part cookie, zbierane przez domenę, którą odwiedzamy i to one znacząco zyskują na znaczeniu.

Budowanie i przechowanie danych własnych o zachowaniu, intencjach zakupowych lub zainteresowaniach, pozwala na zmaksymalizowanie personalizacji. Prowadzą również do zwiększenia przychodów w oparciu o wiarygodność danych zebranych od klientów. Miało to miejsce już dotychczas, a obecnie rośnie na znaczeniu.  Kolejny rok będzie zatem czasem dalszych testów, przygotowań, tworzenia innowacyjnych sposobów na dialog z konsumentem i zachęcanie go do wyrażenia zgody na gromadzenie danych na jego temat.  

Będzie to wymagało też znaczących postępów w budowaniu zaufania z konsumentem, co staje się kolejnym wyzwaniem. Tu dużego znaczenie nabiera koncepcja Human-to-Human, mówiąca nie  o sprzedaży po prostu produktu, a tworzenie doświadczeń dla klientów i mówienie o problemach, które są dla nich ważne. Nawiązują do tego kampanie Brand Purpose, które nie odnoszą się bezpośrednio   do marki i generowania zysków. Ich komunikacja ukierunkowana jest na cel ważny dla ludzi i skupia się na wsparciu społecznych problemów. Użytkownicy cenią też osobistą uwagę – chcą być rozpoznawani jako osoby o określonych potrzebach i preferencjach, jednocześnie nie chcą rezygnować z wygody automatyzacji i najnowszych technologii. Przykładem oferowania płynnego połączenia automatyzacji i spersonalizowanej obsługi jest posiadanie zarówno chatbota, jak i czatu na żywo. Zaoferowanie klientowi wielokanałowego doświadczenia da mu różne sposoby komunikowania się z marką, czyniąc ją bardziej dostępną. 

Ostatnie z wyzwań o którym chcemy wspomnieć, dotyczy ilości samych rozwiązań pojawiających się na rynku. Zgodnie z raportem MarTech Alliance, globalnie ilość dostawców innowacyjnych technologii marketingowych szacowana jest na ok. 8 tys. w 2020 roku, natomiast w 2021 r. odnotowano wzrost do ponad 10 tys. Jest bardzo mało prawdopodobne, że kiedykolwiek użyjemy i przetestujemy wszystkie propozycje. Jednak, aby wydobyć ich prawdziwy potencjał, musimy zrozumieć możliwości marketingowe, jakie stwarzają te technologie. Jest to oczywiście możliwe dzięki rozwojowi kompetencji w dziedzinie martech czy realizacji szkoleń, takich jak wspomniana już [m]spark Innovation Academy. Potwierdza to m.in. raport przeprowadzony przez firmę Deloitte, na temat zakresu kompetencji przypisanych do marketingu i pełnione przez niego rolę. Możemy przeczytać w nim, że aż 41 proc. badanych odpowiedziało, że aktualnie najbardziej poszukiwaną umiejętnością w naszym środowisku jest właśnie doświadczenie z platformami technologicznymi martech.. 

Nowinki technologiczne i trendy a martech w 2022 roku

Łańcuch bloków (blockchain) z biznesowego punktu widzenia jest to sieć wymiany umożliwiająca przenoszenie transakcji, wartości i aktywów między konsumentami bez pomocy pośredników.

W praktyce jest rozproszoną, współdzieloną i zaufaną bazą danych, zarządzana przez sieć komputerów, które działają według ustalonych z góry zasad zwanych protokołem blockchain. Rozwiązanie to cechuje się wysokim wskaźnikiem wiarygodności i bezpieczeństwa. Technologia odpowiada też na wyzwania, przed którymi obecnie stoi sektor e-commerce. Zarówno blockchain, jak i e-commerce obejmują transakcje. Blockchain sprawia, że te transakcje są bezpieczniejsze i szybsze, podczas gdy na nich opierają się działania e-commerce. Rozwiązanie to umożliwia użytkownikom udostępnianie i bezpieczne przechowywanie zasobów cyfrowych. Dodatkowo usprawnia jego czynności, takie jak przetwarzanie płatności, wyszukiwanie produktów, zakupy produktów i obsługa klienta. Technologia w e-commerce może pełnić zatem rolę kręgosłupa sprzedaży i płatności online. Najbardziej znane technologie blockchain na rynku e-commerceto Ethereum i Bitcoin. Ethereum zapewnia praktyczną platformę dla witryn e-commerce, które chcą zarządzać własnymi łańcuchami bloków. Natomiast Bitcoin, stał się najbardziej znaną kryptowalutą na świecie, którą konsumenci używają do robienia zakupów w wybranych sklepach internetowych, które akceptują Bitcoin jako płatność – firmy akceptujące tę kryptowalutę można znaleźć z pomocą mapy – Coinmap. 

Przydatność i zalety technologii blockchain są obecnie pilotowane, a gotowe wdrożenia pojawiają  się w kolejnych sektorach, m.in. w finansach. Właściciele firm e-commerce na całym świecie zaczynają zwracać się ku tej technologii jako sposobu na bardziej wydajne działanie, przy niższych kosztach. Chociaż przetwarzanie płatności jest obecnie głównym zastosowaniem blockchain w e-commerce, w najbliższej przyszłości może zrewolucjonizować wiele innych procesów. Jest szybszy, tańszy co budzi przypuszczenia, że wkrótce stanie się bardziej popularny w biznesie zakupów online.  

Pozostając w obszarze e-commerce i samych płatności do trendu silnie wzrastającego możemy zaliczyć BNPL (Buy Now, Pay Later), czyli odroczona płatność jako metoda zapłaty w e-commerce.  Sprzedawcy, aby przyciągnąć klientów, oferują im możliwość dokonania zakupu z płatnością odłożoną w czasie najczęściej o miesiąc (fintech Twisto umożliwia odroczenie płatności nawet o 60 dni). Widać efekty tych działań. Dane pokazują, że konsumenci coraz częściej korzystają z tej usługi, dodatkowo składając zamówienia o 18% większe niż dotychczas przy standardowej formie płatności.  Opcja opóźnionej płatności to dopiero rozwijający się trend w e-commerce, a klienci podchodzą do niej dość ostrożnie – badanie firmy Blue Media „Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii 2021” wykazało, że z odroczonych płatności korzysta ok. 5 proc. wszystkich osób kupujących w sieci. Mimo to obecnie tę opcję w Polsce oferuje coraz więcej sklepów internetowych w tym eobuwie.pl, CCC, H&M, Media Expert. 

Maja Wiśniewska
marketing manager w SMSAPI

Najciekawsze rozwiązania, wdrożenia, zmiany na rynku martechowym w 2021 roku 

Największym zjawiskiem na rynku martechowym w 2021 jest silny wzrost oraz dążenie do konsolidacji. Wygląda na to, że zarówno poprawa przychodów jak i liczby transakcji M&A wynika z rosnącej roli narzędzi martechowych w pandemicznym świecie. Aby świadomie poruszać się po niepewnym i błyskawicznie zmieniającym się marketingowym krajobrazie oraz podejmować dobre decyzje biznesowe, potrzebujemy coraz więcej danych i insightów dostarczanych przez narzędzia martechowe. 

Z drugiej strony, w kontekście globalnym obserwuję wzrost transakcji M&A, która jest pochodną dobrej passy martechów. Mniejsze firmy coraz częściej wchłaniane są przed globalnych graczy, których celem jest stworzenie bezkonkurencyjnych i kompleksowych rozwiązań typu CPaaS (Communication Platfrom as a Service). 

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na branżę martechową

Globalne awarie systemów – w tym roku po raz pierwszy na poważnie przekonaliśmy się, że nie istnieją bezawaryjne systemy. Wpadka Facebooka i Instagrama przypomniały, że zwiększona aktywność użytkowników oraz przeniesienie biznesu do internetu, to także wyzwanie wydajnościowe. Co więcej, awaria systemu reklamowego Meta pokazała, że dobrze opracowana strategia marketingowa musi być elastyczna, czyli także zróżnicowana pod kątem kanałów dotarcia.

Wzmożone ataki hackerskie – rekordowa liczba ataków hackerskich, w tym tych ukierunkowanych na rządy państw i instytucje publiczne, wskazuje na ogromną potrzebę skupienia na cyberbezpieczeństwie. Dla nas, martechów, to ostatni dzwonek na zatrudnienie speców od bezpieczeństwa systemów oraz wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń na wypadek ataków. Dlatego jednym z priorytetów SMSAPI w 2021 było właśnie wdrożenie standardu ISO 27001.

Fluktuacje gospodarcze – w tym roku gospodarka globalna zaczęła boleśnie odczuwać skutki pandemii. Zwiększone zadłużenie krajów, spowolnienie inwestycji i wzrost inflacji wymusiły poprawę zarządzenia kosztami oraz przychodami, skutkującymi podniesieniem cen usług martechowych. Musimy więc bacznie obserwować sytuację ekonomiczną i badać rentowność.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed martechami w 2022 roku

Zwiększenie konkurencji – przeniesienie się biznesu do internetu, zacięta walka o pozycje w wyszukiwarce i coraz większe koszty marketingowe sprawiają, że coraz trudniej konkurować online. Wyzwaniem dla menadżerów i dyrektorów marketingu jest rozsądne zarządzanie kosztami i zwrotem z inwestycji, a zadaniem marketerów stworzenie takiego marketingu mix, który sprawdzi się w szybko zmieniającym się środowisku. Kolejnym jest usprawnienie analizy biznesowej. Rolą zarządzających marketingiem będzie więc przede wszystkim śledzenie bilansu między inwestycją a zwrotem.

Skomplikowanie ścieżki zakupowej – otwieranie i zamykanie się gospodarek oraz grono nowych użytkowników internetu wynikające z przyśpieszonej cyfryzacji, powodują ogromne skomplikowanie ścieżki zakupowej. Marketerzy powinni na nowo zdefiniować drogi, którymi podążają odbiorcy, aby lepiej zrozumieć panujące realia oraz ich zachowanie. Prowadzi to przede wszystkim do skuteczniejszego zarządzania doświadczeniem użytkownika, zarówno poprzez treści, politykę cenową oraz lepiej dopasowane kanały komunikacji.

Planowane odejście od third-party cookies – niedawno Google ogłosił opóźnienie wycofania obsługi plików cookie w wyszukiwarce aż do 2023. Choć zmiana jest chwilowo odroczona, to kwestia nacisku na ochronę prywatności sprawia, że musimy na poważnie i konsekwentnie odzwyczajać się od śledzenia w oparciu o ciasteczka. Im szybciej uświadomimy sobie, że zapowiadane zmiany to nie tylko czcze słowa, tym większa szansa, że nie pozostaniemy na lodzie. Będziemy musieli zrozumieć, że ochrona prywatności konsumentów i kontrola nad danymi będą priorytetem dla organów nadzoru.

Nowinki technologiczne i trendy a martech w 2022 roku

W martechu prym będzie wiodło wspomniane już wyżej pojęcie CPaaS. Communication Platform as a Service to platforma biznesowa łącząca wszystkie dostępne kanały dialogu i interakcji z klientami, takie jak SMS, e-mail, push, komunikatory typu Messenger, WhatsApp, obsługa telefoniczna i wiele innych. Dostęp do tych narzędzi z poziomu jednego panelu zapewni swobodę i kompleksowość w planowaniu, zarządzaniu, prowadzeniu i przede wszystkim budowaniu wartościowych relacji z odbiorcami. Sami należymy do grupy LINK Mobility, z którą pracujemy nad takim rozwiązaniem.

Co więcej, spodziewam się powstawania nowych platform do prowadzenia wydarzeń hybrydowych lub rozwoju już istniejących. Planowanie, zarządzanie i organizacja wydarzeń w tych czasach jest szczególnie pełna niepewności, dlatego narzędzia pozwalające na realizację szybkich zmian bez potrzeby ich odwoływania będą niezwykle potrzebne.