W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak od wewnątrz wyglądają działania związane z najciekawszymi akcjami i kampaniami: jak w praktyce wygląda ich realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji kampanii „Pełnosprawni w miłości” Fundacji Avalon przygotowanej we współpracy z Agencją Nie Do Ogarnięcia.
Zobacz również
Działania outdoorowe zostały zrealizowane w siedmiu miastach Polski, a oprócz tego powstała 2-tygodniowa kampania telewizyjna i radiowa oraz kampania w social mediach i digitalu. Agencja prowadzi również intensywne działania PR oraz influencerskie.
Autorzy i pomysłodawcy kampanii
Głównym inicjatorem i pomysłodawcą kampanii jest Fundacja Avalon, która na co dzień pracuje na rzecz osób z niepełnosprawnościami (OzN) i przewlekle chorych. Fundacja pomaga na drodze do samodzielności i niezależności poprzez rehabilitację czy wsparcie finansowe, ale też działa na rzecz aktywizacji społecznej i sportowej. Prowadzi także projekt Sekson, poświęcony seksualności i rodzicielstwu osób z niepełnosprawnością ruchową. Projekt gromadzi nie tylko środowiska OzN, ale również specjalistów i ekspertów z różnych dziedzin.
Wieloletnie doświadczenie uświadamia, jak wiele istnieje stereotypów i mitów, które są niestety szeroko rozpowszechnione. Problemem jest nie tylko brak wiedzy i brak zainteresowania w społeczeństwie, ale także obawy i poczucie bycia niewidzialnym osób doświadczających niepełnosprawności. Zależało nam na pokazaniu prawdziwych bohaterów w codziennych sytuacjach, w taki sposób, by odbiorca był poniekąd świadkiem codziennego życia. Dwa główne sposoby przedstawiania osób z niepełnosprawnościami to wywoływanie litości oraz heroizacja. Nam zależało, by tych obrazów nie powielać, a pokazać normalne życie. Poprzez kampanię nie idealizujemy ani też nadmiernie nie skupiamy się na trudnościach, bo przecież te także mają miejsce.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Finalny scenariusz, pomysł na sesję i spoty telewizyjne i radiowe jest wynikiem kreatywnej współpracy między Agencją Nie Do Ogarnięcia i Fundacją Avalon. Do współpracy przy realizacji spotów zaprosiliśmy reżysera Mateusza Miszczyńskiego. W Fundacji bardzo spodobała nam się artystyczna wizja, z wykorzystaniem ciepłego światła, elementów niedopowiedzenia czy zaskoczenia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pomysł
Mamy 2022 rok, a w Polsce nadal trudno znaleźć przykład kampanii, która w swoim przekazie byłaby pozbawiona sztucznego patosu, stawiania osoby z niepełnosprawnością albo w roli herosa, albo ofiary. Te skrajne obrazy nie mają nic wspólnego z codziennością OzN i od początku byliśmy pewni, że nie pójdziemy tą ścieżką.
Paradoksalnie inspiracją dla nas było… życie takim, jakie jest. Postawialiśmy sobie za cel opowiedzenie historii nie przez pryzmat ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, ale prawdziwych uczuć i relacji, które łączą bohaterów.
Osoby zaangażowane w przygotowania kampanii
Do realizacji kampanii w Fundacji zaangażowały się dwa działy – projekt Sekson oraz ogólnofundacyjny dział komunikacji i promocji, które wyłoniły na zasadzie konkursu ofert partnera do realizacji kampanii. Agencja Nie Do Ogarnięcia została wybrana ze względu na dobrze przygotowany, szczegółowy mediaplan zgodny z budżetem przedsięwzięcia, a także ze względu na dobre zrozumienie i wyczucie tematu.
Bohaterowie kampanii to z kolei podopieczni oraz osoby zaprzyjaźnione z Fundacją. Zależało nam na pokazaniu prawdziwych bohaterów, osób które różniłyby się między sobą na wielu płaszczyznach – wieku, rodzaju niepełnosprawności, sytuacji życiowej, miejsca zamieszkania. Mamy więc Artura, który w wieku dorosłym uległ wypadkowi, w wyniku którego został sparaliżowany i porusza się na elektrycznym wózku.
Sylwia, która zmaga się z wrodzoną sztywnością stawów, w momencie kręcenia kampanii była w ciąży z drugim dzieckiem.
Trzecią bohaterką jest Ania, która świadomie, na swoją prośbę, poddała się operacji amputacji nieprawidłowo funkcjonującej części nogi.
Tylko Ania występuje w spocie z aktorem, jako że jest singielką, natomiast Artur i Sylwia pokazali swoje rodziny. Te dwie historie różnią się między sobą. Tomek – mąż Sylwii podjął decyzję o związku z osobą doświadczającą niepełnosprawności od dziecka, zaś Ania – żona Artura – związała się z pełnosprawnym mężczyzną. Ślub wzięli dopiero po wypadku, a później podjęli decyzję o rodzicielstwie.
To pokazuje, jak różne są ich doświadczenia i historie. Na tym nam zależało – by odbiorca dostał złożony obraz, pozwalający na lepsze zrozumienie problematyki, ale też by mógł zastanowić się nad sobą i refleksyjnie podejść do tematu.
Niepełnosprawność jest czymś, co może dotknąć każdego z nas, a osoby jej doświadczające stanowią największą mniejszość. W Fundacji zależy nam, by niepełnosprawność nie grała w życiu pierwszych skrzypiec.
Największe wyzwania
Największym wyzwaniem było zorganizowanie planu zdjęciowego. Kręciliśmy w Krakowie, Fundacja ma siedzibę w Warszawie, a bohaterowie pochodzą z Poznania, Ciechanowa i Radomia. Do tego zdjęcia były kręcone tuż przed porodem Sylwii i ze względu na jej stan, musieliśmy w ciągu paru dni znaleźć odpowiednią lokację w Warszawie.
Początkowo wyzwaniem mogły być sceny z Miłoszem i Anią, do których należy najbardziej intymna część kampanii, zwłaszcza, że na co dzień nie są parą. Poznali się dopiero na planie. Te obawy okazały się nieuzasadnione.
Niespodzianki i nieplanowane sytuacje
Tematyka seksualności i rodzicielstwa jest tematyką społecznie delikatną, zwłaszcza gdy dotyczy osób dotkniętych niepełnosprawnością. Ze względu na tak szerokie działania, obawialiśmy się, że część odbiorców może nie zrozumieć przekazu kampanii.
Zaskoczył nas jednak tak wspaniały odbiór działań i naszego przekazu – nie tylko przez media czy twórców internetowych, ale przede wszystkim przez zwykłych odbiorców, którzy zostawiają komentarze pod naszymi kreacjami. Piszą o tym, że to ważny temat, że kampania ich poruszyła, zostawiają słowa wsparcia. To jest dla nas budujące i daje nadzieję na zmianę. Ponadto widzimy, jak wiele osób angażuje się w działania wokół kampanii i przechodzi wewnętrzną refleksję.
Oczywiście zdarzają się też opinie trudne, niechętne, krytyczne czy wręcz agresywne, jednak to tylko pokazuje, jak wielce potrzebna jest ta kampania, a nam daje możliwość wejścia w dialog i merytorycznego wytłumaczenia konkretnego zagadnienia. Dzięki temu realizujemy kampanię na kolejnej, już bardziej bezpośredniej płaszczyźnie.
Efekty i kolejne kroki
Kampania „Pełnosprawni w miłości” jest czwartą kampanią społeczną prowadzoną przez Fundację Avalon, pierwszą jednak w zakresie tematyki związanej z seksualnością, związkami i rodzicielstwem. Ten kierunek będzie rozwijany.
W Fundacji wiemy, jak dużo mamy do zmiany w zakresie wizerunku osób z niepełnosprawnościami, jak wiele stereotypów należy obalić i jak ważna jest rzetelna informacja oparta o doświadczenie i wiedzę. Bardzo często powiela się nieprawdziwe dane, uprzedzenia czy mity. Zależy nam więc na uświadamianiu społeczeństwa, ale też na aktywizacji osób z niepełnosprawnościami.