TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Starlink podsumowuje rynek reklamy i mediów w Polsce po I półroczu 2014

Dom mediowy Starlink przygotował raport podsumowujący kolejny kwartał na rynku mediów i reklamy w Polsce. Według zebranych danych w I półroczu 2014 dało się zaobserwować ożywienie: rynek wzrósł o 1,9 proc., to jest o 66,6 mln zł., a jego wartość netto szacowana jest na niemal 3 mld 616 mln złotych.
O autorze
2 min czytania 2014-08-14

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Czynnikiem, który miał największy pozytywny wpływ na kondycję rynku reklamy był wzrost wydatków na reklamę sektora produkty farmaceutyczne, leki, a także poprawa dynamiki sektora FMCG.
Podobnie jak w pierwszym kwartale, także w drugim firmy farmaceutyczne były niezwykle aktywne i zwiększyły swoje inwestycje reklamowe o 12,1 proc. wobec I półrocza 2013. W pierwszej połowie roku bardzo silnie reklamowane były różnego rodzaju witaminy i suplementy diety wspomagające odporność, preparaty wspomagające układ rozrodczy i moczowy oraz środki wspomagające układ trawienny, jak również preparaty odchudzające.

Pozytywnym sygnałem dla rynku jest dodatnie saldo wydatków na reklamę sektora FMCG (więcej o 1,6 mln złotych, dynamika +0,2 proc.), choć to wciąż niewielki wzrost. Z czterech składowych sektorów wydatki zwiększył segment higiena i pielęgnacja (więcej o 3,6 proc.) oraz napoje i alkohole (wzrost o 8,7 proc.). Niestety drugi kwartał przyniósł obniżkę wydatków sektora żywność (o 6,2 proc.), co przełożyło się na trzyprocentowy spadek w skali całego półrocza. Z kolei w dwucyfrowym tempie spadały wydatki najmniejszego sektora FMCG – produkty do użytku domowego (mniej o 8,5 mln złotych, dynamika -10,9 proc.).

Negatywny wpływ na dynamikę rynku reklamy ma – podobnie jak w ostatnich kwartałach – sektor telekomunikacja, który w pierwszym półroczu 2014 zmniejszył wydatki o 33,8 mln złotych (dynamika -9,3 proc.) wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym. Ponadto rynek reklamy odczuł w pierwszym półroczu przeszło siedmioprocentowy spadek wydatków sektora finanse.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W okresie od stycznia do czerwca 2014 mediami, które charakteryzowała wzrostowa dynamika przychodów były: telewizja (więcej o 5,0 proc., wliczając w to przychody z lokowania produktu), Internet (wzrost o 6,4 proc.), radio (wzrost o 7,2 proc.). W przypadku reklamy online najbardziej dynamicznie rosła reklama wideo emitowana in-stream (więcej o +29,0 proc.). Poprawiły się wydatki na reklamę graficzną – duża w tym zasługa rozwoju reklamy mobile display. Spadały natomiast przychody reklamowe prasy (-20,6 proc.), kina (-9,6 proc.) oraz – w niewielkim stopniu – reklamy zewnętrznej (-1,8 proc.).

W radiu w pierwszym półroczu nastąpiło zwiększenie wydatków na poziomie 7,2 proc. za sprawą wydatków dziewięciu sektorów. Liderem był sektor handel (wzrost wydatków o 22,0 proc., to jest o 12,3 mln złotych). Rosły także nakłady na reklamę sektora produkty farmaceutyczne, leki (marketerzy wydali więcej o 11,0 proc., czyli w sumie o ponad 6,3 mln złotych). Niezwykle szybko rosły wydatki sektora higiena i pielęgnacja (dynamika +125,8 proc., wzrost o 4,1 mln złotych). Wydatki zredukowało 7 branż, łącznie o 9,2 mln złotych, przede wszystkim telekomunikacja (mniej o prawie 5 mln złotych, dynamika -24,5 proc.).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Magazyny kolorowe, podobnie jak prasa codzienna, przestają być medium masowym, a stają się medium niszowym, docierającym do wąskiej, lecz zaangażowanej grupy celowej. Wydatki na reklamę w prasie kolorowej skurczyły się w pierwszym półroczu 2014 roku o 15,0 proc. (co stanowi spadek o 40,3 mln złotych).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Po bardzo dobrym drugim kwartale, całościowe przychody reklamowe outdooru w pierwszym półroczu 2014 roku spadły zaledwie o 3,8 mln złotych (dynamika -1,8 proc.).