Starlink podsumowuje rynek reklamy i mediów w Polsce po I półroczu 2014

Dom mediowy Starlink przygotował raport podsumowujący kolejny kwartał na rynku mediów i reklamy w Polsce. Według zebranych danych w I półroczu 2014 dało się zaobserwować ożywienie: rynek wzrósł o 1,9 proc., to jest o 66,6 mln zł., a jego wartość netto szacowana jest na niemal 3 mld 616 mln złotych.
O autorze
2 min czytania 2014-08-14

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Czynnikiem, który miał największy pozytywny wpływ na kondycję rynku reklamy był wzrost wydatków na reklamę sektora produkty farmaceutyczne, leki, a także poprawa dynamiki sektora FMCG.
Podobnie jak w pierwszym kwartale, także w drugim firmy farmaceutyczne były niezwykle aktywne i zwiększyły swoje inwestycje reklamowe o 12,1 proc. wobec I półrocza 2013. W pierwszej połowie roku bardzo silnie reklamowane były różnego rodzaju witaminy i suplementy diety wspomagające odporność, preparaty wspomagające układ rozrodczy i moczowy oraz środki wspomagające układ trawienny, jak również preparaty odchudzające.

Pozytywnym sygnałem dla rynku jest dodatnie saldo wydatków na reklamę sektora FMCG (więcej o 1,6 mln złotych, dynamika +0,2 proc.), choć to wciąż niewielki wzrost. Z czterech składowych sektorów wydatki zwiększył segment higiena i pielęgnacja (więcej o 3,6 proc.) oraz napoje i alkohole (wzrost o 8,7 proc.). Niestety drugi kwartał przyniósł obniżkę wydatków sektora żywność (o 6,2 proc.), co przełożyło się na trzyprocentowy spadek w skali całego półrocza. Z kolei w dwucyfrowym tempie spadały wydatki najmniejszego sektora FMCG – produkty do użytku domowego (mniej o 8,5 mln złotych, dynamika -10,9 proc.).

Negatywny wpływ na dynamikę rynku reklamy ma – podobnie jak w ostatnich kwartałach – sektor telekomunikacja, który w pierwszym półroczu 2014 zmniejszył wydatki o 33,8 mln złotych (dynamika -9,3 proc.) wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym. Ponadto rynek reklamy odczuł w pierwszym półroczu przeszło siedmioprocentowy spadek wydatków sektora finanse.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W okresie od stycznia do czerwca 2014 mediami, które charakteryzowała wzrostowa dynamika przychodów były: telewizja (więcej o 5,0 proc., wliczając w to przychody z lokowania produktu), Internet (wzrost o 6,4 proc.), radio (wzrost o 7,2 proc.). W przypadku reklamy online najbardziej dynamicznie rosła reklama wideo emitowana in-stream (więcej o +29,0 proc.). Poprawiły się wydatki na reklamę graficzną – duża w tym zasługa rozwoju reklamy mobile display. Spadały natomiast przychody reklamowe prasy (-20,6 proc.), kina (-9,6 proc.) oraz – w niewielkim stopniu – reklamy zewnętrznej (-1,8 proc.).

W radiu w pierwszym półroczu nastąpiło zwiększenie wydatków na poziomie 7,2 proc. za sprawą wydatków dziewięciu sektorów. Liderem był sektor handel (wzrost wydatków o 22,0 proc., to jest o 12,3 mln złotych). Rosły także nakłady na reklamę sektora produkty farmaceutyczne, leki (marketerzy wydali więcej o 11,0 proc., czyli w sumie o ponad 6,3 mln złotych). Niezwykle szybko rosły wydatki sektora higiena i pielęgnacja (dynamika +125,8 proc., wzrost o 4,1 mln złotych). Wydatki zredukowało 7 branż, łącznie o 9,2 mln złotych, przede wszystkim telekomunikacja (mniej o prawie 5 mln złotych, dynamika -24,5 proc.).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Magazyny kolorowe, podobnie jak prasa codzienna, przestają być medium masowym, a stają się medium niszowym, docierającym do wąskiej, lecz zaangażowanej grupy celowej. Wydatki na reklamę w prasie kolorowej skurczyły się w pierwszym półroczu 2014 roku o 15,0 proc. (co stanowi spadek o 40,3 mln złotych).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Po bardzo dobrym drugim kwartale, całościowe przychody reklamowe outdooru w pierwszym półroczu 2014 roku spadły zaledwie o 3,8 mln złotych (dynamika -1,8 proc.).