Rosyjska wersja McDonald’s? Restauracje mają działać pod nazwą Wujek Wania

Rosyjska wersja McDonald’s? Restauracje mają działać pod nazwą Wujek Wania
Po tym, jak z Rosji wycofują się kolejne firmy, pojawia się coraz więcej pomysłów na zastąpienie ich podróbkami. Rosjanom szczególnie zależy na wznowieniu działalności sieci McDonald's, dlatego wymyślono własną wersję tej marki.
O autorze
1 min czytania 2022-03-17

Informowaliśmy już o tym że Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego Rosji zniosło ograniczenia w korzystaniu z własności intelektualnej dla szeregu towarów, których import do Federacji Rosyjskiej okazał się ograniczony. Ma to być „środek tymczasowy na okres ograniczenia dostaw”. Co to w rzeczywistości oznacza? Nic innego jak to, że w Rosji będą pojawiać się tzw. podróbki popularnych marek – możemy się spodziewać zatem rosyjskiej wersji wspomnianej IKEI czy McDonald’s, ale też kradzieży autorskich oprogramowań komputerowych, jak np. iOS czy Microsoft. W ten sposób Rosja zamierza wypełnić braki towarowe i te związane z dostępem do technologii.

Okazuje się, że już teraz jesteśmy świadkami powstawania rosyjskich podróbek – lada dzień Instagram zostanie tam zastąpiony Rossgramem, a McDonald’s… Wujkiem Wanią. O tej decyzji poinformował sam przewodniczący Dumy Państwowej, Wiaczesław Wołodin.

– Musimy chronić ludzi, ponieważ firmy, które teraz odchodzą, chcą zarabiać, korzystając z naszych rosyjskich surowców. Oto McDonald’s, 100 procent rosyjskich surowców, ogłosił, że się zamyka. No i dobrze. Nie będzie McDonald’s, tylko Wujek Wania. Należy oszczędzać miejsca pracy, a ceny obniżać – powiedział Wołodin.

Wniosek o znak patentowy Wujek Wania został złożony 12 marca do rosyjskiego urzędu patentowego i według zapowiedzi, cały proces przemienienia wszystkich restauracji McDonald’s w Wujka Wanię ma zająć nie więcej niż rok. Rosyjscy przedsiębiorcy, którzy byli franczyzobiorcami McDonald’s, będą mogli mogli otwierać swoje lokale pod nową nazwą, ale z bardzo podobnym logo do poprzedniego (oryginalnego). Łatwo można zauważyć, znak jest po prostu odwróconą literą „M” (jak McDonald’s), ale jak tłumaczą pomysłodawcy, tak naprawdę przedstawia cyrylicę „B”, która odnosi się do „V” w nazwie Vanya. Kolorystyka również nie pozostawia wątpliwości, że jest to jawne nawiązanie do amerykańskiego giganta.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przypomnijmy, że 8 marca amerykańska sieć restauracji McDonald’s ogłosiła decyzję o zamknięciu wszystkich 850 restauracji w Rosji. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się