UNICEF Polska wydał przewodnik „NGO i biznes. Partnerstwo czy jednostronna korzyść?”

Przewodnik, który miał swoją premierę podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, to kompendium wiedzy na temat współpracy przedstawicieli biznesu i organizacji charytatywnych. To materiał uniwersalny, z którego mogą korzystać różne podmioty.
O autorze
3 min czytania 2022-04-29

Przewodnik „NGO i biznes. Partnerstwo czy jednostronna korzyść?” jest wynikiem kampanii UNICEF Polska skierowanej do biznesu, której celem było wypracowanie nowych założeń współpracy pomiędzy światem biznesu i organizacjami humanitarnymi. Dwudniowe warsztaty, z udziałem kilkunastu firm, zaowocowały ciekawymi wnioskami oraz propozycjami rozwiązań dla NGO i biznesu. Znalazły się one w przewodniku UNICEF Polska wraz z wypowiedziami zarówno przedstawicieli organizacji, firm zaangażowanych w warsztaty, jak i trenerów biznesu.

Przewodnik jest dostępny bezpłatnie w wersji polskiej i angielskiej. Aby go otrzymać wystarczy dokonać rejestracji na unicefdlabiznesu.pl

Tworząc przewodnik dla biznesu, zależało nam na tym, aby był on jak najbardziej uniwersalny. To materiał, z którego może skorzystać każda firma i każda organizacja charytatywna. Zawiera wskazówki jak powinna przebiegać efektywna współpraca biznesu i NGO i jaki schemat działania warto przyjąć, aby współpraca ta przyniosła korzyści dla obu stron. Współautorami poradnika są uczestnicy naszych warsztatów dla biznesu. Każdy wniósł swój komentarz, dzięki czemu powstała wyjątkowa, unikalna na rynku publikacja, którą udostępniamy bezpłatnie wszystkim zainteresowanym – powiedziała Renata Bem, zastępca dyrektora generalnego UNICEF Polska.

Cenne wskazówki od praktyków

Przewodnik jest wspólnym dziełem 15 osób. Wśród nich znajdują się zarówno przedstawiciele UNICEF Polska, trenerzy biznesu – dr Joanna Heidtman i Piotr Piasecki, jak też eksperci ze znanych polskich i globalnych przedsiębiorstw, a także mniejszych, ale zaangażowanych społecznie firm: Credit Agricole Bank Polska, Digital Care Group, FEYENALLY, Glovo, Grupy LUX MED, Kaufland Polska, Legimi, PAGEN, PayU oraz x-kom. Wszyscy podzielili się swoimi doświadczeniami na temat współpracy z organizacjami społecznymi lub wrażeniami z warsztatów „UNICEF dla biznesu”.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
Przewodnik jest doskonałym narzędziem dla każdego, kto podejmuje współpracę na linii NGO – biznes. Został stworzony na bazie doświadczeń, jakimi podczas warsztatów podzielili się praktycy z kilkunastu firm. Zawiera narzędzia do budowania prawdziwego partnerstwa, modele współpracy pomiędzy biznesem i NGO oraz wskazówki dla obu stron. Nadrzędną rekomendacją jest otwartość i dopasowanie zakresu współpracy pomiędzy tymi dwoma światami, gdyż podjęcie takiej współpracy to proces twórczy, który wiąże się z poszukiwaniem synergii konkretnych podmiotów z ich całym bagażem zasobów, tożsamością i potrzebami – powiedział Piotr Piasecki trener biznesu, prowadzący warsztaty.

Trzy wartościowe rozdziały

Przewodnik został podzielony na trzy części. Pierwsza „Razem dla innych, razem dla siebie” zawiera odpowiedź na trzy pytania: Czy polski biznes jest wrażliwy społecznie?, Co biznes daje organizacjom społecznym?, Co NGO może dać biznesowi?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W Credit Agricole wierzymy, że biznes musi być odpowiedzialny za ludzi, którzy nas otaczają, i za środowisko, w którym wszyscy żyjemy. Sens istnienia naszej firmy (z francuskiego: riason d’être) brzmi: „Codziennie działamy na rzecz naszych klientów i społeczeństwa”. Dlatego chętnie angażujemy się w różnego rodzaju przedsięwzięcia, które mają na celu rozwiązywanie ważnych problemów społecznych. Konstruktywny dialog z organizacjami trzeciego sektora sprawia, że tego typu zaangażowanie biznesu może być bardziej efektywne, a działania organizacji pozarządowych skuteczniejsze. Można więc powiedzieć, że jesteśmy sobie nawzajem potrzebni i wszyscy na tym zyskujemy. Dziękuję UNICEF Polska za inicjatywę takiego dialogu i mam nadzieję, że uda nam się współpracować dla dobra dzieci i całego społeczeństwa – powiedział Przemysław Przybylski, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej, Credit Agricole.
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kolejny rozdział zawiera narzędzia, jakie warto wykorzystać, aby przełamywać bariery. Wśród nich najlepszym rozwiązaniem są warsztaty, podczas których za pomocą różnych technik docieramy do wspólnego celu, który nam przyświeca, w ramach działalności pomocowej.

Z naszych obserwacji i doświadczeń wynika, że wiele firm, które chcą wesprzeć organizacje takie jak nasza, już na wstępie ma liczne pytania o zasady takiej współpracy. Firmy w ramach działań CSR chcą angażować swoich pracowników, mieć realny udział w realizowanym projekcie, najlepiej tu, na miejscu. Jednym słowem, chcą mieć bezpośredni kontakt z beneficjentem końcowym. Wielu firmom wydaje się, że współpraca z nami tego nie gwarantuje. Nic bardziej mylnego. Realizujemy różne projekty i dlatego uważamy, że zawsze warto rozmawiać o wspólnych potrzebach, oczekiwaniach. Na pewno dzięki temu znajdziemy odpowiednią przestrzeń do współpracy, zaproponujemy najlepsze rozwiązanie i wypracujemy partnerską relację, która jest kluczowa przy prowadzeniu tego typu ważnych społecznie działań – powiedział Paweł Barski, dyrektor marketingu i komunikacji, UNICEF Polska.

Trzeci rozdział przewodnika to wnioski i rekomendacje zarówno dla biznesu, jak i NGO oraz występujące między nimi modele współpracy.

Biznes, który chce oddziaływać pozytywnie na otoczenie, może wiele się nauczyć od przedstawicieli NGO. Także w takiej dziedzinie, jak niesienie pomocy potrzebne są wiedza i doświadczenie. Podczas warsztatów z UNICEF Polska mieliśmy okazję lepiej zrozumieć, jak działają takie organizacje jak UNICEF i jak układać współpracę tak, aby była ona jak najbardziej efektywna dla wszystkich zaangażowanych stron – powiedziała Anna Kozłowska-Pietraszko, dyrektor komunikacji korporacyjnej, Digital Care Group.

Zawarte w przewodniku wątki i wskazówki będą pomocne m.in. dla zarządu, działów HR, marketingu, PR, CSR oraz pracowników firm, fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji pomocowych.