60% osób uznało, że tak. Co na ten temat myślą Karolina Kobiela z Lemon Sky, Barbara Rogoś-Turek z WitFlow i Adrian Kielich z Mobext Polska?
Karolina Kobiela, Head of Mobile w Lemon Sky
Zobacz również
Pytanie czy aplikacja jest lepsza od strony mobilnej, to pytanie z czego lepiej użytkownikowi się korzysta. Lepiej, czyli łatwiej, szybciej, przyjemniej. Odpowiedź jest oczywista. Nie oznacza ona jednak, że marki powinny zrezygnować z wprowadzania mobilnych wersji swoich serwisów i skierować swoje siły i środki w kierunku tworzenia aplikacji. W dobie powszechnej smartfonizacji i taniejącego Internetu mobilnego łatwo można zauważyć, że użytkownik coraz częściej będzie wyszukiwał informacji o marce w swoim smartfonie. Z dużym prawdopodobieństwem trafi tam na nasz serwis internetowy, ważne by był on przystosowany do małego ekranu urządzenia mobilnego i zachęcił użytkownika do dalszego kontaktu. Dopiero, gdy dana usługa czy produkt zainteresują go szczególnie, zechce poszukać więcej – i być może sięgnie po aplikację.
W sklepach z aplikacjami ilość ich rośnie w zastraszającym tempie (ponad 650000 Appstore i ponad 600000 Google Play). Developerzy, dostrzegając swą szansę w tym potężnym rynku, prześcigają się w tworzeniu kolejnych, ułatwiających życie rozwiązań i publikacji ich w najpopularniejszych sklepach z aplikacjami. Mimo tego, aż 2/3 aplikacji w Appstorze ma „0” wskaźnik pobrań. Dlatego nie należy przeceniać mocy tego narzędzia. Stworzenie aplikacji mobilnej nie załatwi marce obecności w mobile, nie jest też gwarantem sukcesu w tym kanale. Jak w przypadków innych silnie rozwijających się kanałów współczesnej komunikacji digital, także i tu potrzebna jest całościowa strategia, która powie nam, w jaki sposób wykorzystać mobile, by otworzył nam kolejne drzwi do wirtualnej komunikacji z naszym konsumentem.
Barbara Rogoś – Turek, Managing Partner, Research Director w WitFlow
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Nie dziwi fakt, że respondenci sondy preferują dedykowane aplikacje. Pozwalają one bowiem na wykorzystanie całego spektrum możliwości smartfona, oferując bardziej zaawansowane interakcje i atrakcyjne interfejsy. Są również bardziej wydajne i łatwiej do nich dotrzeć dzięki dostępności na pulpicie urządzenia. Dlatego jest to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku produktów użytkowych, do których często wracamy. Jednak nie zawsze aplikacja jest najlepszym wyborem w kontekście strategii mobilnej, a to ze względu na ich mniejszą „widoczność” w internecie – według badań Deloitte 80% aplikacji znanych marek produktowych zostało pobranych mniej niż 1000 razy. W przypadku produktów stricte informacyjnych lub skierowanych do nowych czy okazjonalnych odbiorców lepiej sprawdzi się strona mobilna, gdyż umożliwia łatwiejszy dostęp z poziomu wyszukiwarki. Próbą połączenia korzyści obu strategii są tworzone ostatnio wapplikacje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przy wyborze odpowiedniej strategii ważne jest zdefiniowanie i poznanie odbiorców oraz dopasowanie rozwiązania do nawyków, umiejętności i preferencji grupy celu. Dzięki temu łatwiej jest osiągnąć cele biznesowe.
Adrian Kielich, Mobile Marketing Coordinator, Mobext Polska
Praktycznie od pojawienia się pierwszych aplikacji rywalizują one o popularność ze stronami mobilnymi. Według badania Our Mobile Planet więcej polskich użytkowników skorzystało do tej pory z przeglądarki mobilnej (69%), niż z aplikacji (35%). Wyniki wskazują jednak, że to właśnie dedykowane aplikacje są bardziej preferowane. Natywne aplikacje mają przewagę nad stronami mobilnymi, ponieważ z perspektywy użytkownika – są po prostu przyjemniejsze w obsłudze. Zazwyczaj lepiej wyglądają, płynniej działają, a niektóre z nich mogą być używane także offline. Aplikacje pozwalają też na wykorzystanie zaawansowanych funkcji telefonu takich jak m.in. żyroskop. Powodem regularnego korzystania z aplikacji jest ich dostępność „na wyciągnięcie palca”. W przypadku korzystania z mobilnych stron mobilnych musimy najpierw otworzyć przeglądarkę, co oznacza wykonanie przynajmniej jednego kroku więcej. Dlatego mając do wyboru dedykowaną aplikację lub stronę mobilną, użytkownicy częściej korzystają z aplikacji.
Użytkownicy smartfonów korzystają głównie z aplikacji rozrywkowych (video, gry, muzyka), komunikacyjnych i społecznościowych. Przeglądarkę w telefonie preferują do przeglądania informacji na portalach, wyszukiwania treści oraz zakupów i operacji finansowych. (Generation Mobile 2012, badanie PBI III 2012).