Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Treść blogowa SXO. Jak ją napisać?

Treść blogowa SXO. Jak ją napisać?
O autorze
7 min czytania 2022-06-29

Treści blogowe są najtrudniejszym, a zarazem jednym z najważniejszych elementów z punktu widzenia SEO oraz UX. W dzisiejszych czasach prężnie rozwijającego się obszaru e-commerce przestrzeń blogowa jest istotna, ponieważ to ona pomaga generować większe zainteresowanie produktem lub usługą. W jaki sposób tworzyć odpowiednie treści na bloga? O czym pisać i jakimi zasadami się kierować, żeby tekst był spójny, przystępny i generował ruch na blogu? Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób połączyć ze sobą copywriting oraz zasady SXO, ten artykuł jest dla Ciebie!

Czym jest SXO?

Na początek wyjaśnijmy czym jest SXO. Jest to połączenie w jedną  usługę: UX (z ang. User Experience, czyli doświadczenie użytkownika) oraz SEO (z ang. Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe). SEO stało się już standardem w branży marketingowej. Nie należy go pomijać, a wręcz sukcesywnie rozwijać, aby nasza strona www była na topie wyników wyszukiwań Google. Czym tak naprawdę jest SEO? To zbiór działań, które pomagają naszym treściom być widocznymi w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki coraz bardziej stawiają nie tylko na odpowiednie przygotowanie strony pod aspekty SEO, ale także walczą o to, aby wyniki były przyjazne użytkownikowi, czyli spełniały standardy UX. Bazują więc na doświadczeniach użytkowników, które związane są z produktem czy usługą.  

SXO to właśnie połączenie obu tych usług digital marketingu. To ono odpowiada za sukces naszej witryny internetowej w wynikach wyszukiwania. Warto również wspomnieć, że dodanie UX do SEO to wielki krok w stronę wygody użytkowników wyszukiwarki Google. Tym, którzy dopiero zaczynają swoją podróż z marketingowymi zagadnieniami, warto wyjaśnić, czym w takim razie różni się od siebie SEO, a SXO. Przede wszystkim SEO dostosowuje stronę do technicznych wytycznych, stawiając w środku procesu wyszukiwarkę Google. SXO z kolei odpowiada za to, żebyśmy uzyskali jak najlepsze wyniki, jeśli chodzi o ruch konwertujący na naszej witrynie. W skład działań SXO dodatkowo wchodzą analizy UX, takie jak: analiza ścieżki zakupowej klienta, analiza odrzucenia koszyków itp. czego nie ma w zwykłej usłudze SEO.

Czym jest SXO copywriting?

Tworzenie treści SXO jest nieocenione w budowaniu przestrzeni internetowej. To pisanie artykułów i opisów nie tylko dla botów, ale przede wszystkim dla prawdziwego użytkownika. Treści SXO to sztuka pisania, którą warto opanować, dzięki temu otrzymamy materiały przyjazne dla wyszukiwarek oraz użytkowników, ponieważ mogą oni znaleźć nie tylko temat, który najbardziej ich interesuje, ale i trafić na stronę organicznie (czyli za pośrednictwem bezpłatnych wyników wyszukiwania), a przy tym mieć ułatwione wszystkie etapy poszukiwania informacji jak i podejmowania decyzji na naszej witrynie. Pisanie treści zgodnie z zasadami SEO kojarzy się z pisaniem typowo pod wyszukiwarkę. Mamy tutaj do czynienia z tzw. thin content, a więc treścią, która kojarzy się ze spamem, jest słabej jakości oraz bez wartości dla odbiorcy. W przypadku SXO chodzi o coś więcej.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czym charakteryzują się dobrze napisane treści blogowe? 

  • Przede wszystkim dobra treść blogowa powinna być odpowiedzią na zapytania użytkowników. Znajomość zasad to jedno, ale użyteczność tekstu, to druga bardzo istotna kwestia. Powinniśmy posługiwać się językiem dostosowanym do grupy docelowej, a przy tym pomagać uzyskiwać najbardziej trafne odpowiedzi w obrębie danego tematu.

  • Treści blogowe za każdym razem mają funkcję informacyjną. To ich zadaniem jest rozwinąć dany temat i przekazać rozwiązanie. Artykuły powinny być przejrzyste, podzielone na akapity, rozwijające konkretne myśli w ustanowionym porządku. 

    Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Nikt nie lubi za długich, zlewających się treści, staraj się być konkretny w swoim przekazie i twórz to, co sam chciałbyś przeczytać w przypadku poszukiwania odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.

    NowyMarketing logo
    Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
    Rozwijaj się
  • Użyteczność – to słowo klucz, twórz swoje treści na podstawie dobrego researchu i daj się poznać jako ekspert. Niech Twoja witryna pomoże uzyskać użytkownikowi niezbędne informacje, które zgromadzisz dla niego w jednym miejscu. 

Jak napisać dobry artykuł pod SXO?

  1. Nie wymyślaj tematu – ustal go na podstawie słów kluczowych, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarki. 

  2. Zadbaj o odpowiedni zachęcający tytuł oraz opis odpowiadający na wyszukiwanie użytkownika – zawierający wyszukiwaną frazę.

  3. Twórz wiele nagłówków, które ustrukturyzują treść i pozwolą odnaleźć się w niej nie tylko użytkownikom, ale i botom.

  4. Oznacz słowa kluczowe w treści znacznikami <strong>, co pozwoli na lepsze pozycjonowanie, jak i odnalezienie przez użytkowników odpowiednich słów kluczy w treści.

  5. Twórz skróty informacyjne i spisy treści to na pewno przykuje uwagę i pozwoli na większe zaangażowanie użytkownika.

  6. Odpowiadaj bezpośrednio na pytania użytkowników, co pozwoli Ci zaspokoić ich potrzeby informacyjne i pojawić się w rich snippets (z ang. oznacza dane strukturalne, czyli rozszerzone informacje wyświetlające się w wynikach wyszukiwania Google). 

Tip 1. Zadbaj o dobry tytuł oraz lead 

Mówi się, że to ten duet odpowiada w dużej mierze za sukces całego tekstu. W dzisiejszych czasach informacje zalewają nas z każdej strony. Oczywiste jest to, że wybieramy te najbardziej interesujące, które przykują naszą uwagę od samego początku. Wszystko po to, aby nie tracić czasu na mało wartościowe treści. Dobrze jest więc wzbudzić w czytelniku zainteresowanie już na samym początku. Z tego właśnie powodu tak wielki nacisk kładzie się na dobrze zbudowany tytuł oraz lead.

Z punktu widzenia specjalistów, warto pamiętać, że sam tytuł artykułu jest jednocześnie meta tytułem, czyli elementem treści wyświetlanym w wyszukiwarce Google. Co zatem z leadem? Lead pełni funkcję meta opisu – są to pierwsze zdania, które pozwalają ustalić, o czym jest dana treść i czy jest ona godna naszej uwagi. 

Jak nadać prawidłowy tytuł wpisu?  

  • Tytuł powinien być krótki, ale treściwy. Brzmi prosto, ale w jaki sposób najlepiej się za to zabrać? Pamiętaj, że tytuł jest pierwszym miejscem na umieszczenie słowa kluczowego. Najlepiej wykorzystać je w taki sposób, aby użytkownik miał już obraz tego, czego będzie dotyczył tekst.

  • Clickbait (z ang. oznacza przynętę na klikanie) – dodawać go czy niekoniecznie? Jest kilka szkół, ale jedno jest pewne. Umiejętne ogranie tematu, a więc wykorzystanie słowa kluczowego w połączeniu z chwytliwym szykiem zdania z pewnością zwróci uwagę użytkownika.

  • Istnieje kilka prostych sposobów na przedstawienie tematu artykułu. Może być on w postaci pytania, przepisu np.: „5 sposobów na…” lub twierdzenia. Ograniczeniem jest jedynie nasza wyobraźnia. Warto spojrzeć na topowe nagłówki w danej tematyce, którą rozwijasz. Zobacz, które z nich odzwierciedlają właściwie temat, ale i pozostawiają nutkę niewiedzy, która sprawia, że chce się czytać więcej.

Jak prawidłowo napisać lead? 

  • Obecność słów kluczowych to żelazna zasada. Już w tym momencie walczysz o odpowiednie pozycjonowanie swoich treści w wyszukiwarce. Słowa kluczowe powinny zostać użyte w pierwszych 170 znakach leadu, a więc w pierwszych zdaniach. 

  • Pamiętaj, że lead to kilka zdań, które powinny być najbardziej kluczowe i oddawać charakter całej treści. To z tej części użytkownik musi dowiedzieć się, o czym będzie tekst i przede wszystkim, czy ma ochotę właśnie na ten artykuł poświęcić swój czas

  • Użyj cytatu lub posłuż się danymi statystycznymi. To dodatkowo buduje pozycję Twojej treści i wskazuje na to, że jest to jakościowy tekst warty uwagi.

  • Pod koniec treści zadaj pytanie, które wzbudzi ciekawość odbiorcy. To również miejsce na zastosowanie odrobiny kontrowersji.

  • CTA, czyli call-to-action, to bardzo popularne i działające rozwiązanie, które polega na wezwaniu czytelnika do działania np. „zobacz także”, „przeczytaj też”.

Tip 2. Odpowiadaj bezpośrednio na pytania 

Najlepiej, aby pytania zadawane przez użytkowników wyszukiwarki pełniły w tekście funkcję podtytułów. Kod strony powinien zostać napisany w taki sposób, aby pytania mogły być  odczytane jako frazy kluczowe dla artykułu. Dlatego tak ważne jest oznaczanie ich za pomocą nagłówków. Między innymi należą do nich H2 czy H3. Dzięki takiemu oznaczeniu, pozycjonowanie naszego tekstu będzie jeszcze bardziej efektywne. Co za tym idzie, taki tekst może być pomocny dla użytkowników, którzy szukają w Internecie odpowiedzi na konkretne pytania.

Będąc przy pytaniach – staraj się odpowiadać na nie konkretnie. Najlepiej w pierwszym zdaniu. To sprawi, że tekst będzie atrakcyjny dla użytkownika, łatwy w odbiorze oraz przekonujący. Taki tekst pozwoli uzyskać pozycję „0” w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page, czyli strona wyników wyszukiwania wyświetlana przez wyszukiwarki w odpowiedzi na określone zapytania użytkowników) będzie on znajdować się pod tzw. rich snippets, czyli rozszerzonymi elementami opisu strony internetowej, które wizualnie wzbogacają wyniki wyszukiwania.

Tip 3. Twórz skróty informacji i listy 

Spis treści zazwyczaj zamieszczamy na samym początku, tuż po leadzie. Dzięki temu użytkownik wie, co znajdzie się w tekście. Wypunktowane treści są łatwiejsze do wzrokowego skanowania witryny i przyswojenia. Jesteśmy przyzwyczajeni do planowania, rozpisywania i działania na listach. Tekst wzbogacony o taki indeks treści jest zatem bardziej przyjazny dla użytkownika. 

To samo dotyczy listowania w tekście. Jeśli długie zdania możesz zamienić na krótkie informacje, posłuż się tym rozwiązaniem. Tak naprawdę powinien to być nieodłączny element pisanych przez Ciebie treści. Dzięki listowaniu tekst jest bardziej przystępny dla odbiorcy i pozwala mu wyciągnąć esencję, a to jest dla niego najważniejsze. Swoją drogą, powinno być to tak samo istotne dla nas, twórców. Badania wskazują, że im treść jest bardziej uporządkowana, tym zaangażowanie użytkowników jest większe. Dlatego tak ważne są listy oraz podpunkty. Bot zwraca uwagę na to, na jakich stronach użytkownicy spędzają najwięcej czasu oraz z jakimi wchodzą w interakcję. Staraj się być na topie i wdrażać na swoich witrynach to, co lubią użytkownicy. Listowanie i skróty informacji to z pewnością jedne z tych rzeczy!

Tip 4. Używaj dużej liczby nagłówków 

Nagłówki pozwalają dzielić tekst na części, dzięki czemu jest on bardziej przystępny dla użytkowników. Przy prawidłowo podzielonym tekście, odbiorca nie będzie miał poczucia, że zalewa go wodospad treści, którą będzie czytać bardzo długo. Warto pamiętać, że najczęściej skanujemy tekst, szukając w nim tego, co najbardziej nas interesuje. To samo robi użytkownik naszej witryny. Dodatkowo odpowiednie podzielenie tekstu na nagłówki to również nieodłączny element dobrego pozycjonowania się artykułu blogowego w sieci. Im więcej zamieszczonych nagłówków w formie znaczników H1-H6, tym bardziej przystępna i uporządkowana treść  zarówno dla bota, jak i użytkownika.

Pamiętaj również, że akapity tekstowe nie powinny być za długie, ponieważ mogłyby przytłoczyć użytkownika i spowodować, że zrezygnuje z dalszego czytania. Wszystkich, tym osobom, którym takie obudowywanie tekstu sprawia problem, polecamy tworzenie konspektu tuż przed pisaniem artykułu. Dzięki niemu łatwiej będzie wyodrębnić konkretne nagłówki artykułu. Staną się one bardziej widoczne. 

Tip 5. Oznacz odpowiednio słowa kluczowe 

Oznaczaj w treści słowa kluczowe pogrubieniem, używając do tego odpowiedniego znacznika HTML <strong>. To dzięki niemu elementy naszego tekstu będą bardziej widoczne, co dodatkowo zwróci uwagę użytkownika w trakcie czytania. W języku HTML są dwa znaczniki, które odpowiadają za pogrubienie treści. Z punktu widzenia użytkownika, obie formy są takie same, a więc po prostu pogrubiają font. Patrząc jednak na działanie bota, on dostrzega różnicę. <b>, którego użyjemy w tekście, będzie dla bota niezauważalne. Dopiero używając <strong>, bot dostrzeże, że dana treść jest istotna, a tym samym, zauważy ją i oddzieli od reszty tekstu. 

Podstawowe elementy dobrego artykułu blogowego SXO

Teraz już wiesz, w jaki sposób pisać artykuły blogowe, aby były one atrakcyjne nie tylko z punktu widzenia SEO, ale i SXO. Wszystkie wyżej wymienione TIP-y to absolutna konieczność, którą należy wdrożyć w pisane treści. Jeśli tworzymy je w sposób jasny i spójny, wychodząc naprzeciw odbiorcy i upraszczając mu cały proces przyswajania informacji z artykułu, nasza witryna będzie atrakcyjna dla samego czytelnika, a także dla wyszukiwarek. Jesteśmy pewni, że to dodatkowy element, który ucieszy każdego copywritera!