Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

„Polski Janusz” czy śmiecący turyści? Dzięki tej reklamie dowiadujemy się, co jest „prawdziwym obciachem”

„Polski Janusz” czy śmiecący turyści? Dzięki tej reklamie dowiadujemy się, co jest „prawdziwym obciachem”
„Wydaje ci się, że wiesz, co jest prawdziwym obciachem?" – takie pytanie pada w reklamie stworzonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Przewrotna i zarazem pouczająca kampania podbija dzisiaj sieć.
O autorze
2 min czytania 2022-07-04

Jak przekonać turystów do tego, aby zwracali uwagę na problem zaśmiecania plaży i żeby sami nie popełniali tego błędu? Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku pomyślał, że dobrym pomysłem będzie wykorzystanie elementu humorystycznego, a także odniesienie się do stereotypów panujących w polskim społeczeństwie.

W kampanii poświęconej zaśmiecaniu plaż wystąpił bohater, który jest stereotypowym polskim turystą i którego moglibyśmy zobaczyć chociażby na kabaretowej scenie. To tzw. „Janusz” z brzuszkiem, wąsem pod nosem i noszący białe skarpetki do klapków. W reklamie widzimy, jak ten mężczyzna w średnim wieku dociera na plaże z siatką piw, rozkłada się z parawanem i zajada się przygotowaną wcześniej kanapką – właśnie taka postawa jest często wyśmiewana przez internautów, którzy uważają dziś takie zachowanie za „obciach”.

Pozostałe postacie (młodzież w lesie, rodzina na plaży) pojawiające się w spocie wyśmiewają go, wytykają palcami. Okazuje się jednak, że to właśnie one powinny się wstydzić swojej postawy, która zostaje pokazana w dalszej części filmu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Każda z pojawiających się w reklamie osób, która krzywo patrzyła na naszego niemodnego Janusza, zostawiła po sobie stos odpadów – w ten sposób są właśnie zaśmiecane lasy i plaże w Gdańsku. Spot jednak kończy się happy endem, bo widzimy jak „obciachowy Janusz” zaczyna sprzątać po innych pozostawione na ziemi i piasku butelki, puszki i papierki.

Wydaje ci się, że wiesz, co jest prawdziwym obciachem? Nie rób obciachu. Nie śmieć – mówi w spocie lektor i pozostawia nas z refleksją, abyśmy najpierw sami zastanowili się nad swoim zachowaniem, zanim ocenimy i innych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

45-sekundowy spot promuje kampanię ekoTurysta prowadzoną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. W rolę „typowego Janusza” wcielił się aktor-śpiewak Rafał Ostrowski, od 1994 r. związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni.

– W wakacje mamy szansę spędzić więcej czasu z rodziną i przyjaciółmi. Wykorzystajmy go na przekazanie najbliższym dobrych nawyków. Dbajmy o to, by miejsca w których wypoczywamy pozostawić w takim stanie, w jakim sami chcielibyśmy je zastać. Pamiętajmy, że zostawione przez nas śmieci nie znikną i będą mieć realny wpływ nie tylko na estetykę danego miejsca, ale mogą stać się realnym zagrożeniem dla fauny, flory i dla nas samych – mówiła w Gdyni minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

PS

Równie zaskakujący jest najnowsza kampania Wydziału Dostępności gdyńskiego magistratu. Twórcy spotu starali się obrazowo dotrzeć do świadomości kierowców, którym zdarza się parkować w niedozwolonych dla nich miejscach. Czy przepisem na sukces kampanii społecznej jest scena łóżkowa i zaskakującą puenta?