5 lipca Parlament Europejski w głosowaniu końcowym przyjął akt o usługach cyfrowych (DSA) i akt o rynkach cyfrowych (DMA), które określają normy funkcjonowania i świadczenia usług informatycznych zgodnie z jej podstawowymi prawami i wartościami Unii.
– Przez zbyt długi czas giganci technologiczni korzystali z braku zasad. Cyfrowy świat stał się Dzikim Zachodem, na którym zasady ustalają najwięksi i najsilniejsi. Ale w mieście pojawił się nowy szeryf – DSA. Teraz zasady i prawa zostaną wzmocnione. Otwieramy czarną skrzynkę algorytmów, abyśmy mogli właściwie przyjrzeć się maszynom do zarabiania pieniędzy stojącym za tymi platformami społecznościowymi – komentuje sprawozdawczyni aktu o usługach cyfrowych Christel Schaldemose.
Zobacz również
DSA określa obowiązki dostawców usług cyfrowych, takich jak media społecznościowe czy rynki cyfrowe. Ma on umożliwiać walkę z rozprzestrzenianiem się nielegalnych treści, dezinformacją i innymi zagrożeniami społecznymi. Tymi obowiązkami są m.in. nowe sposoby walki z nielegalnymi treściami w internecie oraz zobowiązanie platform do szybkiego działania z poszanowaniem wolności słowa i ochrony danych. Dodatkowo platformy będą musiały informować użytkowników o moderowaniu treści, do czego każdy będzie mógł się później odwoływać w razie nadużyć.
Inną istotną kwestia dla platform jest zakaz nieuczciwych praktyk i niektórych rodzajów reklamy ukierunkowanej, w tym reklamy skierowanej do dzieci lub opartej na szczególnie chronionych danych. To oznacza, że sprawdzane będą interfejsy i karane nieuczciwe praktyki, które prowadzą do manipulowaniem decyzjami internautów.
Co ważne, zakres nowy obowiązków ma być proporcjonalny do rozmiaru platformy i możliwości oddziaływania jej na społeczeństwo. Dodatkowe obowiązki są nakładane na platformy i wyszukiwarki internetowe, z których korzysta co najmniej 45 mln osób miesięcznie.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Przestrzegania nowego prawa będzie pilnować Komisja Europejska, która będzie też badać sprawy rozpowszechniania nielegalnych treści i negatywnego wpływu internetowych treści na przestrzeganie podstawowych praw, procesy wyborcze, zdrowie psychiczne itp.
Słuchaj podcastu NowyMarketing