Badania UX, czyli jak poprawić użyteczność serwisu

Badania UX, czyli jak poprawić użyteczność serwisu
O autorze
2 min czytania 2022-09-02

Każda strona internetowa, aplikacja czy sklep online muszą przede wszystkim charakteryzować się wysoką użytecznością, tak aby użytkownicy chcieli z nich korzystać. Samodzielnie trudno jest ocenić, czy dane rozwiązanie rzeczywiście jest przyjazne internautom, dlatego w celu oceny użyteczności należy przeprowadzić badania UX. Na czym dokładnie polegają i w jakich przypadkach warto je wykonać?

Kiedy i w jakim celu przeprowadza się badania UX?

Badania UX możemy przeprowadzić właściwie w każdym momencie, bez względu na to, czy witryna dopiero została stworzona, czy też funkcjonuje już od dłuższego czasu. W pierwszym przypadku możemy wprowadzić drobne bądź większe zmiany jeszcze zanim konkretne rozwiązania trafią do użytkownika. Dzięki temu ten będzie mógł od razu korzystać z udoskonalonych witryn, które będą mu przyjazne. W drugim przypadku najczęściej badania UX przeprowadzamy, jeśli zauważymy spadek zainteresowania naszą witryną, chcemy ją ulepszyć bądź całkowicie zmodernizować. Pozwalają one ocenić, jakie zmiany trzeba wprowadzić, aby klienci ponownie chcieli korzystać z naszej strony czy z naszego sklepu internetowego.

Na czym dokładnie polegają badania UX?

Testy użyteczności możemy przeprowadzić na kilka sposobów. Mogą być wykonywane zdalnie lub stacjonarnie, z pomocą moderatora bądź bez jego udziału. Badający obserwuje zachowanie użytkowników, którzy muszą wykonać konkretne zadanie. Jeśli badania są moderowane, użytkownicy mogą w ich trakcie zadawać pytania, szukając odpowiedzi w trudnych dla nich kwestiach. Czasami po zakończeniu testów użytkownicy proszeni są o przedstawienie swoich opinii, odczuć czy trudności, jakie napotkali w realizacji zadania. Najczęściej opiniowanie ma formę ankiety – należy więc dokładnie przemyśleć, jakie pytania chcemy zadać użytkownikom i czego spodziewamy się po ich odpowiedziach. Wybór metody badania UX zależy w głównej mierze od potrzeb właściciela witryny czy aplikacji, a także budżetu, jakim dysponuje. Istotny jest też czas – niektóre metody pochłaniają go o wiele więcej, w przypadku innych można zredukować go do niezbędnego minimum.

Kto przeprowadza badania UX?

Wydaje się, że do przeprowadzenia testów użyteczności nie potrzeba specjalnego przygotowania ani doświadczenia, tymczasem jest dokładnie na odwrót. Nie sposób wykonać miarodajnych testów, jeśli nie dysponujemy odpowiednią wiedzą z zakresu informatyki, kognitywistyki czy psychologii. Badaniami UX zajmują się specjalistyczne podmioty zewnętrzne, które świadczą usługi na rzecz przedsiębiorców czy osób, które zarabiają na prowadzeniu strony internetowej. Badania przeprowadzane jest z zachowaniem standardów, a następnie wyniki są opracowywane przez profesjonalistów. Klient dostaje więc gotowe odpowiedzi na pytanie, dlaczego jego aplikacja, strona internetowa czy sklep online nie funkcjonują tak, jak powinny i nie cieszą się dużą popularnością wśród klientów. Badania UX pozwalają wprowadzić rozwiązania, dzięki którym poprawimy użyteczność naszych serwisów. Choć nie są one kluczem do rozwiązania problemu, pozwalają postawić diagnozę, a więc znaleźć jego przyczynę.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

 

Artykuł powstał we współpracy z Ideacto.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się