Żabka otwiera Eko Smart – pierwszy w Polsce sklep łączący ekologię z technologią

Żabka otwiera laboratorium innowacji ekologicznych wzbogaconych o rozwiązania smart. W Żabce Eko Smart zastosowano jedną z pierwszych na świecie instalacji perowskitowych – w tej przełomowej technologii powstały tzw. cenówki oraz żaluzje z ogniwami perowskitowymi.
O autorze
5 min czytania 2022-09-08

Placówkę Eko Smart wyposażono w systemy do zdalnego zarządzania oświetleniem oraz znajdującymi się w sklepie urządzeniami (Smart Shop Control), a przy stoisku z kawomatem ułożono płytki wykonane z fusów i łusek po kawie. Zamykane, izolowane matami z konopi siewnymi lodówki pozwalają na dużą oszczędność energii, podobnie jak wypełnione glikolem półki w szafie mroźniczej. Wkrótce Żabka planuje uruchomienie jeszcze trzech tego typu sklepów, w różnych częściach kraju.

Nowy sklep wpisuje się w Strategię Odpowiedzialności Grupy Żabka, której jednymi z głównych obszarów są troska o środowisko naturalne, w tym osiągnięcie neutralności klimatycznej do końca 2025 r. i zredukowanie intensywności emisji w sklepach o 70% do końca 2026 r., oraz podniesienie poziomu satysfakcji franczyzobiorców ze współpracy z siecią. Żabka Eko Smart to kontynuacja projektu realizowanego od 2020 r., kiedy to w Warszawie przy ul. Lewandów sieć uruchomiła pierwszy sklep w 100% zasilany zieloną energią. Warszawska placówka ma charakter laboratorium, w którym Żabka – niejednokrotnie jako pierwsza firma na świecie – testuje blisko 20 przyjaznych środowisku rozwiązań, pokazując kierunek, w jakim rozwijać się będzie przyszłość handlu. Kolejnym krokiem było uruchomienie w kwietniu 2022 r. Żabki Smart przy ul. Półwiejskiej w Poznaniu, w której badane są nowe rozwiązania technologiczne, mające na celu usprawnienie pracy franczyzobiorców. Teraz sieć łączy i wzbogaca oba projekty, rozwijając unikalny projekt – pierwsza Żabka Eko Smart zlokalizowana jest w Poznaniu przy ul. Powstańców Wielkopolskich 2. 

– Na bazie doświadczeń z pilotażowych programów prowadzonych w naszym laboratorium w Warszawie, wprowadziliśmy do sieci nowe rozwiązania, dzięki którym zredukowaliśmy emisje gazów cieplarnianych o ponad 1,3 tys. t CO₂, a także zmniejszyliśmy zużycie energii elektrycznej o prawie 261 MWh. Aktualnie wkraczamy w kolejny etap projektu i uruchamiamy Żabkę Eko Smart, czyli pierwszą w Polsce placówkę, w której łączymy kwestie związane z ekologią z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, usprawniającymi pracę franczyzobiorców i ich pracowników. Prezentując nowe rozwiązania, zachęcamy także klientów do pozyskiwania zupełnie innych doświadczeń zakupowych. Liczymy, że w ten sposób dodatkowo zasiejemy w nich ciekawość i zachęcimy do proekologicznych działań – mówi Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich, Grupa Żabka.  

Zastosowane w Żabce Eko Smart rozwiązania typu smart są nie tylko efektywne energetycznie, ale również znacznie usprawniają codzienną pracę franczyzobiorcy i obsługi sklepu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Nieustannie wspieramy franczyzobiorców wieloma narzędziami, dzięki którym prowadzenie biznesu jest łatwiejsze. Żabka Eko Smart jest wręcz naszpikowana innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi opartymi na sztucznej inteligencji, które współpracują z obsługą sklepu. „Komunikują się” one z franczyzobiorcą i sprzedawcami oraz „wykonują” niektóre czynności w placówce. Czujniki zalania, automatyczny pomiar temperatury w sklepie, pomiar zużycia energii uwalniają ich czas, pozwalają skupić się na obsłudze klienta, a przy tym są przyjazne dla planety. To kolejny krok w realizacji strategii franczyzocentryczności, zgodnie z którą Żabka tworzy innowacyjne rozwiązania pomagające przedsiębiorcom prowadzić lokalny biznes, dodatkowo robiąc to w sposób jak najbardziej przyjazny środowisku. Realizacja naszych celów nie byłaby możliwa bez dobrej współpracy z Urzędem Miasta Poznania i Miejskim Konserwatorem Zabytków. Dzięki otwartości urzędników na innowacje i proekologiczne rozwiązania nasi klienci, franczyzobiorca Żabki Eko Smart oraz jego pracownicy mogą w praktyce testować nasze pomysły – mówi Adam Manikowski, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający Żabka Polska. 

Technologie zastosowane w Żabce Eko Smart skupiają się wokół pięciu kluczowych kategorii: zielona energia, drugie życie, czyste powietrze, zielony transport oraz smart rozwiązania.  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zielona energia

Energia, z której korzysta Żabka Eko Smart w Poznaniu, pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł. W placówce zastosowano jedną z pierwszych na świecie instalacji perowskitowych. To przełomowa technologia fotowoltaiczna, generująca zieloną energię zarówno ze światła słonecznego, jak i sztucznego. Wykonano w niej żaluzje pokrywające jedną ze ścian budynku oraz zainstalowane w placówce listwy cenowe, tzw. cenówki, co dodatkowo pozwala na oszczędność papieru. Na dachu sklepu zamontowano także 15 modułów paneli fotowoltaicznych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W sklepie znaleźć można nowoczesne, zamykane lodówki, ograniczające zużycie energii niezbędnej do schłodzenia towaru, a ich izolacja wykonana z mat z konopi siewnych ma bardzo dobre właściwości termiczne. Jest to obiecująca alternatywa dla powszechnie stosowanej pianki poliuretanowej, gdyż konopie – jako materiał pochodzenia naturalnego – są w pełni biodegradowalne. Zainstalowane wewnątrz szaf mroźniczych półki glikolowe wypełnione są glikolem, który pozwala magazynować chłód i oddawać go w najbardziej krytycznych momentach pracy urządzenia, co zwiększa bezpieczeństwo przechowywanych produktów podczas zewnętrznych awarii. 

Z zielonej energii mogą bezpośrednio korzystać również klienci – przed sklepem stanęła ławka solarna, dzięki której można naładować telefon. 

Drugie życie

Ścianę przy kawomacie pokryto płytkami z fusów i łusek kawowych, będących odpadem powstającym na etapie palenia i parzenia kawy, połączonych z żywicą. 

Przed poznańską Żabką Eko Smart nie mogło zabraknąć EKOmatu, czyli urządzenia do zbiórki butelek i puszek po napojach. Z zebranych w ten sposób zużytych, pustych opakowań powstaną nowe opakowania produktów marek własnych Żabki, np. Od nowa, Dobra Karma, Foodini, które mają o 33% mniejszy od tradycyjnego opakowania ślad węglowy. Żabka z pomocą EKOmatów zebrała już 600 tys. butelek. 

Żabka nie zapomniała o franczyzobiorcy i jego pracownikach, dla których przygotowano koszulki wykonane w 100% z bawełny organicznej, farbowanej ekologicznymi, certyfikowanymi barwnikami.  

Czyste powietrze

Aby ograniczyć ilość pyłów i szkodliwych substancji, które trafiają do atmosfery, jedna ze ścian budynku, w którym znajduje się Żabka Eko Smart, została pokryta roślinami. Nie tylko produkują one tlen, ale też pochłaniają kurz i szkodliwe związki z powietrza. Łącznie w 280 donicach posadzono 532 rośliny.

Efekt eliminacji szkodliwych substancji dodatkowo wzmocni ułożona przy budynku antysmogowa kostka, która – w porównaniu z asfaltem – zmniejsza stężenie tlenków azotu w powietrzu średnio o ok. 50%. 

Zielony transport

Sieć nie zapomina także o rowerzystach. Stojak rowerowy umożliwia bezpieczne pozostawienie przed sklepem roweru, a znajdująca się obok placówki stacja naprawy rowerów pozwoli szybko wyregulować hamulce i przerzutki, napompować koła, a także dokonać awaryjnych napraw. 

Smart Żabka

Zastosowane w placówce smart rozwiązania „komunikują się” z franczyzobiorcą i sprzedawcami oraz „wykonują” niektóre czynności w placówce. Dzięki systemowi nagłośnienia obsługa sklepu otrzymuje komunikaty dotyczące ewentualnej awarii czy informacje o sytuacjach wymagających interwencji człowieka, jak np. brak kawy w kawomacie. W ramach Smart Shop Control oraz Hybrid System, dzięki odpowiednim czujnikom, temperatura w sklepie dostosowuje się w sposób automatyczny do aktualnie panujących warunków atmosferycznych, pomiar zużycia energii oraz integracja międzysystemowa pozwala na weryfikację poprawność działania urządzeń, a czujniki zalania wykryją usterki sprzętu chłodniczego, w efekcie obniżając koszty oraz redukując czas przestoju sklepu.

SMART SHOP CONTROL – Innowacyjny system do zarządzania wieloma urządzeniami, m.in. chłodniczymi. Pozwala na zdalne monitorowanie oraz kontrolę ich funkcji i parametrów, a także rozwiązywanie problemów (np. włączanie/wyłączanie światła, włączanie/wyłączanie urządzenia, blokadę panelu sterowania, kontrolę temperatury pracy urządzenia). Umożliwia natychmiastowe wykrywanie awarii, co zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa żywności. Jest to możliwe dzięki ciągłej analizie pracy sprzętu. Pomaga chronić środowisko i oszczędzać energię (również zieloną) dzięki optymalizacji pracy urządzeń, zapobieganiu usterkom i wczesnym ostrzeganiu o nich. Smart Shop Control wydłuża żywotność sprzętów oraz pozwala na uniknięcie emisji gazów cieplarnianych, wynikających z ewentualnych nieszczelności układów chłodniczych. Optymalizuje pracę serwisu – dzięki możliwości zdalnej regulacji pracy urządzenia wizyty serwisowe zostają ograniczone wyłącznie do tych związanych z fizyczną usterką. Dzięki temu rewolucyjnemu rozwiązaniu wzrasta bezpieczeństwo, przy jednoczesnej trosce o środowisko.

HYBRID SYSTEM – Wielofunkcyjny system zarządzania klimatyzacją i wentylacją, który dzięki ciągłej wymianie powietrza, zapewnia jego świeżość, w optymalny sposób dostosowuje temperaturę i wilgotność oraz gwarantuje efektywność energetyczną poprzez odzysk ciepła z usuwanego powietrza. Dzięki zdalnemu monitorowaniu parametrów pracy sklepu ustala optymalne dla niego wartości. Dba również o równomierny rozkład temperatury oraz usuwa drobnoustroje, alergeny i szkodliwe pyły.

INTEGRACJA Z KAWOMATEM – Kawomat w Żabce Eko Smart jest zawsze dostępny i gotowy do wykonania wybranego napoju. System dzięki integracji (za pomocą odpowiedniego interfejsu) łączy się z kawomatem i wymienia z nim informacje w celu wychwycenia ewentualnych nieprawidłowości. Za pomocą zainstalowanego w sklepie systemu nagłośnienia generuje komunikaty, kierowane w wybrane strefy, np. do strefy sprzedaży, magazynu czy pomieszczenia kierownika. Komunikaty mogą dotyczyć np. uzupełnienia mleka, kawy lub czekolady, konieczności opróżnienia tacki z wodą lub pojemnika na fusy, zamknięcia drzwiczek/pokryw, wykonania czyszczenia lub odkamieniania.

ANALITYKA PARÓWEK – Za pomocą kamery oraz zaawansowanego systemu rozpoznawania i zliczania, analizowana jest liczba parówek znajdujących się na grillu. Wartość ta zestawiana jest z prognozowaną sprzedażą oraz porównywana z harmonogramem w celu zweryfikowania czy rozkład produktu na urządzeniu jest prawidłowy. Celem tego rozwiązania jest zapewnienie odpowiedniej ilości produktu w momentach, gdy sprzedaż hot-dogów jest nasilona oraz minimalizowanie jego strat w chwilach, gdy apetyt klientów na nie jest mniejszy. Rozwiązanie zapobiega marnowaniu żywności.

SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA – W Żabce Eko Smart system bezpieczeństwa został rozbudowany m.in. o specjalne dodatkowe czujniki stłuczeniowe (zbicia szyby). Zainstalowano również kontrolę dostępu na drzwiach do zaplecza – tylko użytkownik z kartą, za pomocą której się autoryzuje, może przekroczyć jego próg.