Rosja zniechęca do wyjazdów na „dekadencki” Zachód. Straszy parami jednopłciowymi, wegetarianami i osobami czarnoskórymi

Rosja zniechęca do wyjazdów na „dekadencki” Zachód. Straszy parami jednopłciowymi, wegetarianami i osobami czarnoskórymi
Rosyjska propaganda w absurdalny sposób zniechęca swoich obywateli do wyjeżdżania na „niebezpieczny" Zachód. Od czasu inwazji na Ukrainę, kraj opuściło ponad 800 000 osób.
O autorze
2 min czytania 2022-10-10

Reżim Władimira Putina jest zaniepokojony masowym opuszczeniem kraju przez swoich obywateli, którzy albo sprzeciwiają się polityce Rosji, albo chcą uchronić się przed mobilizacją militarną. Władze rozpoczęły właśnie akcję propagandową mającą zniechęcić Rosjan do uciekania za granicę.

W rosyjskiej telewizji i w mediach społecznościowych został wyemitowany spot, który wszyscy zdroworozsądkowo myślący ludzie uznają za absurdalny i kłamliwy. W filmie widzimy „typową” rosyjską rodzinę – parę w średnim wieku i ich syna – którzy postanowili wyemigrować na do Stanów Zjednoczonych. Wideo składa się z trzech scen, z czego każda z nich ostrzega Rosjan przed inną „dewiacją”, która jest rozpowszechniona na mitycznym Zachodzie.

W pierwszej scenie widzimy wyraźne ostrzeżenie przed… wegetarianami. Stewardessa prosi rosyjską rodzinę o to, aby nie spożywała na pokładzie samolotu mięsa. Powodem interwencji jest prośba osób siedzących za nimi (jak możemy się domyślić, to reprezentanci „zepsutego” Zachodu), którzy sami nie jedzą mięsa i nie życzą sobie spożywania takich posiłków w ich obecności.

Druga scena jest bardzo podobna – rosyjska rodzina jest proszona o zmienienie swoich miejsc, bo „bezdzietna” para sprzeciwia się… widokowi ich syna. W końcowej, jakże przerysowanej scenie, widzimy, jak rodzice z synem zakładają spadochrony i wyskakują z samolotu, przepraszając przy tym „matkę Rosję” za chęć wyjazdu z kraju.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W kolejnym fragmencie głowa rodziny zmierza do samolotowej toalety, przed którą czeka wielu mężczyzn. W kolejkę próbuje się wcisnąć czarnoskóry mężczyzna – kiedy Rosjanin próbuje zainterweniować i nie zgadza się na jego wejście poza kolejnością, wówczas pozostali współpasażerowie i stewardessa stają po stronie „niegrzecznego” mężczyzny. Co więcej, tłum pada przed nim na kolanach, ponieważ czarni przez lata byli poddawani opresji. Rosjanin wygląda na zdezorientowanego i robi to, co wszyscy.

Co więcej, w spocie widzimy, że Rosja ostrzega swoich obywateli również przed parami jednopłciowymi, które są równie niebezpieczne, co wegetarianie, bezdzietni i czarni. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Reżim Putina ma długą historię rozpowszechniania nieprawdziwych informacji i szerzenia nienawiści do innych narodów. Działania propagandowe przeciwko własnemu narodowi nasiliły się jeszcze bardziej w czasie trwającej wojny na Ukrainie, która jest przedstawiana Rosjanom jako „specjalna operacja wojskowa” i ma na celu wyzwolenie prorosyjskiej części narodu ukraińskiego od nazistów.

Wyżej wspomniane spoty reklamowe wpisują się w narrację pokazującą zestawienie „dobrej Rosji” ze „złym Zachodem” – reżim Putina chce zniechęcić tym sposobem do uciekania ze swojego kraju i używa do tego często niezrozumiałych przez rosyjskie społeczeństwo różnic ideologicznych.