fot. depositphotos.com
Reklamy w branży medycznej czeka wiele istotnych zmian. To efekt podpisania przez prezydenta ustawy o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 r., której część przepisów weszła w życie 26 maja br. Zapisy dotyczące prowadzenia reklamy i nadzoru nad nią, czyli art. 54–60, zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Co się zmieni?
Zobacz również
Jedna z najistotniejszych zmian dotyczy wyrobów przeznaczonych do użytku przez profesjonalistów, co oznacza duży wpływ na reklamę na rynku medycyny estetycznej.
Zgodnie z nowymi przepisami, reklamy kierowane do publicznej wiadomości nie mogą dotyczyć wyrobów „przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy”. Pod tym pojęciem należy rozumieć osobę, która nie ma formalnego wykształcenia w odpowiedniej dziedzinie ochrony zdrowia lub medycyny. Oznacza to, że odtąd zabroniona będzie reklama implantów, dermofillerów, technik laserowych czy zabiegów z wykorzystaniem kwasu hialuronowego.
Nowe ograniczenia odnoszą się również do reklamy działalności gospodarczej lub zawodowej z wykorzystaniem danego wyrobu, do promowania wyrobów w czasie spotkań z klientami, sponsorowania targów, pokazów, konferencji, kongresów naukowych itp., a także do kierowania do publicznej wiadomości opinii przez użytkowników, którzy otrzymują z tego tytułu korzyści.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
W przypadku pozostałych wyrobów medycznych, reklama musi być „sformułowana w sposób zrozumiały dla laika”. Ustawodawca wymaga także, aby reklama wyrobu nie wprowadzała w błąd co do zasad i warunków konserwacji, okresowej lub doraźnej obsługi serwisowej czy też regulacji i kalibracji, danego rodzaju wyrobów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ponadto reklamy powinny zawierać co najmniej nazwę lub nazwę handlową wyrobu oraz przewidziane zastosowanie wyrobu.
Podobnie jak w przypadku leków i suplementów diety – reklamy wyrobów medycznych nie będą mogły wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne, podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód.
Zgodnie z art. 103, za prowadzenie reklamy w sposób sprzecznym z obowiązującymi przepisami, grozi kara pieniężna w wysokości do 2 000 000 zł.
Dzięki tzw. okresowi przejściowemu, reklamodawcy, którzy rozpoczęli rozpowszechnianie reklam niespełniających wymogów ustawy przed 1 stycznia 2023 roku, będą mieli pół roku na ich dostosowanie do nowych przepisów (do 30 czerwca 2023).