W ostatnich latach w zgłoszeniach Effie widać, iż komunikacja marek wychodzi poza obszar informowania tylko o cechach produktów czy usług. Coraz częściej rola marketingu i reklamy obejmuje także edukację i odpowiadanie na aktualne fundamentalne problemy i wyzwania społeczne czy ekologiczne.
Nagrody Effie Awards 2022 zostały przyznane 8 listopada w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie przez Jury Effie Poland 2022 pod przewodnictwem Cezarego Stypułkowskiego, prezesa mBanku.
Zobacz również
Tegoroczną nagrodę Grand Prix Effie 2022 otrzymali:
YES Biżuteria, 180heartbeats + JUNG v. MATT, Stratosfera, Massive Music, Mediahub za kampanię „Jestem kobietą”, której autentyczność i inkluzywność zarezonowały społecznie. Kampania ta wzbudziła emocje i odbiła się szerokim echem.
Ostatnie lata w wielu krajach stoją pod znakiem walki o prawa kobiet. Wystarczy wspomnieć MeToo w Stanach czy Strajk Kobiet w Polsce, wydarzenia w Indiach, niedawne represje ze strony policji obyczajowej w Iranie. Czy marka, którą od 41 lat tworzą kobiety mogła przejść obok tego obojętnie? Mogła, ale nie przeszła. Miała odwagę, aby przeciwstawić się stereotypom, na których opiera się cała kategoria. Poszła pod prąd. Opowiedziała się za prawem kobiet do bycia sobą, za inkluzywnością, tolerancją i wolnością. Zwróciła się do kobiet postępowych, wzbudziła emocje w słusznej sprawie. – powiedział Cezary Stypułkowski, prezes mBank, wręczając nagrodę. – To przykład działań, w których misja marki została zintegrowana z jej ambitnym celem komercyjnym. Pokazuje dobitnie zarówno siłę komunikacji marketingowej w budowie wartości marki i biznesu, jak i rolę społeczną i kulturotwórczą marketingu – dodał.
Tę nagrodę dedykujemy wszystkim kobietom, które nadal wątpią w swoją wolność wyboru i w słuszność swojej drogi, które codziennie poddają się krytyce i stereotypom z lamusa – powiedziała Magdalena Kozanowska, managing director w 180heartbeats + JUNG v. MATT.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Złote statuetki Effie Awards 2022 otrzymali autorzy kampanii i rozwiązań biznesowych:
- w kategorii Marketing & Business Solutions – BLIK Zbliżeniowy (BLIK-C) – BLIK, Spark Foundry, Change Serviceplan, Mastercard
- w kategorii Finance – Dorośliście? Dorośliśmy! – ING Bank Śląski, Brain, Mediahub, GONG, MOSQI.TO
- w kategoriach: Consumer Goods oraz PR&Employer Branding – Jestem kobietą – YES Biżuteria, 180heartbeats + JUNG v. MATT, Stratosfera, Massive Music, Mediahub
- w kategorii Services – Mata przejmuje Maka – McDonald’s, DDB Warszawa, OMD, 24/7Communication
- w kategorii Long Term – Na zdrowie kategorii. Kujawski – Bunge, ThinkECO, Starcom, PZL
- w kategorii Food – Nowoczesny makaron, a jak od babci. Lubella – Grupa Maspex, Starcom, Brainbox, Feeders Agency
- w kategorii Medicines & Supplements – Przełamujemy tabu. Dulco – Sanofi CHC, IPG Health Spark Warsaw, PHD Media Direction
- w kategorii Young Audience – Sport is an attitude. Sprandi – CCC
- w kategorii PR&Employer Branding – Walka o Koszyki: rekrutacja przez gaming – Erbud, Globalworth, Gameset
W corocznym rankingu efektywności Effie najwyższe pozycje zajęli:
- wśród Agencji – DDB Warszawa,
- spośród Agencji Mediowych – Starcom,
- firma roku – Grupa Maspex.
Pełna lista nagrodzonych i rankingi dostępne są na stronie awards.effie.pl.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Organizatorem wydarzenia jest SAR, a swoim zaangażowaniem, Galę Effie Awards 2022 wspierają: Sponsorzy Strategiczni: Radio Zet, Onet, Salesforce, TikTok. Sponsorzy Wspierający: TVN, YouTube, Meta, Adform. Partnerzy Merytoryczni: Premium TV, Media&Leads, AMS, Teads.
Gospodarz Gali: Teatr Wielki – Opera Narodowa. Partnerzy Gali: Wyborowa Pernod Ricard, Ballantine’s, Jacobs Creek, 1664 Blanc. Kreacja i strategia: 180hb, Starcom, F25. Doradca prawny: Firma prawnicza SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk.
Patroni medialni: Business Insider, Forbes, Noizz, Nowy Marketing, PRoto, Marketing przy Kawie, ChilliZet, KampanieSpołeczne.pl.