Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Michał Kanarkiewicz: To, co łączy biznes i grę w szachy, to m.in. planowanie kilku ruchów do przodu

Michał Kanarkiewicz: To, co łączy biznes i grę w szachy, to m.in. planowanie kilku ruchów do przodu
Czy szachy ułatwiają zrozumienie biznesu? Michał Kanarkiewicz – strateg korporacyjny, właściciel butiku szkoleniowo-doradczego Kanarkiewicz Strategy Consulting – od lat uczy myślenia strategicznego, budowania strategii, podejmowania decyzji właśnie poprzez grę w szachy.
O autorze
3 min czytania 2022-11-09

Jesteś właścicielem butiku szkoleniowo-doradczego Kanarkiewicz Strategy Consulting. Czym dokładnie zajmuje się Wasz butik?

W ramach prowadzonej działalności pomagamy naszym klientom budować, aktualizować oraz wdrażać efektywne biznesplany. Wykorzystujemy do tego strategie szachowych mistrzów, tj. implementujemy ich sposób myślenia do świata biznesu. Jednocześnie wspieramy poprzez organizację spotkań w formule power speech i symultany szachowej. Z usług Kanarkiewicz Consulting korzystają zarówno korporacje, startupy, jak i firmy sektora publicznego.

Jesteś też szachistą – organizowałeś nawet Szachowe Mistrzostwa Gwiazd. Podobno ta gra stała się podstawą dla Twoich biznesowych działań. Jak to się stało?

Moją inspiracją był Garri Kasparow, szachowy arcymistrz, który wielokrotnie podkreślał w swoich wypowiedziach analogie między światem szachów a biznesu. Dostrzegłem tę niszę i od 2017 roku konsekwentnie ją wypełniam. Zacząłem od małych eventów, później były to również szkolenia, warsztaty i consulting. Dzisiaj to już realizacja dłuższych procesów strategicznych wewnątrz korporacji.

Co Ci najbardziej pomogło rozwinąć się biznesowo? Jak zdobywałeś swoje biznesowe doświadczenie?

To był długofalowy i wielopoziomowy proces. Po pierwsze, zdobywałem doświadczenie prowadząc własne działalności. Poza firmą szkoleniowo-doradczą, miałem również szkołę szachową, wydawnictwo książkowe oraz małą agencję social media dla selfpublisherów. Po drugie, poprzez udział w projektach organizowanych przez moich klientów. Ponadto słuchałem i uczyłem się od najlepszych w swojej dziedzinie. Moim mentorem był m.in. Przemysław Gdański, Prezes BNP Paribas Bank Polska, który, podobnie jak ja, grywa w szachy, a jednocześnie ma ogromne doświadczenie biznesowe. Oczywiście, nie bez znaczenia, była również edukacja. Ukończyłem studia podyplomowe na Akademii Leona Koźmińskiego, ale też wziąłem udział w dziesiątkach szkoleń i przeczytałem setki artykułów typu case study.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ile wspólnego ma ze sobą biznes i gra w szachy? Czy te podobieństwa ułatwiają zrozumienie sztuki tworzenia biznesowej strategii?

Wbrew pozorom – bardzo dużo. To, co łączy biznes i grę w szachy, to m.in. planowanie kilku ruchów do przodu, przewidywanie konsekwencji podjętych decyzji oraz świadomość, że tych właśnie decyzji (ruchów) nie można cofnąć.

Szachy ułatwiają zrozumienie biznesu, choć warto jednocześnie pamiętać o istotnej różnicy: szachy są grą o sumie zerowej, rozgrywaną na 64-polach, podczas gdy biznes i życie to gra bez końca.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Czy próbujesz przekazywać to myślenie szachistów do świata biznesu?

Jak najbardziej tak. Sposób myślenia szachistów jest analityczny i nacechowany logiką, a to pomaga lepiej zarządzać w świecie biznesu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czy szachy stały się Twoim wizerunkiem? Sposobem na promocję Twojego biznesu?

W pewnym sensie tak. Cieszę się, że jestem utożsamiany z szachami i strategią, bo to doskonałe połączenie. Jednocześnie bardzo dbam o warstwę merytoryczną i to właśnie ona sprawia, że firmy tak chętnie zwracają się do mnie po wsparcie.

Co jest dziś ważne w uczeniu strategicznego myślenia, które jest niezbędnym narzędziem m.in. dla menedżerów?

Uświadamianie, że myślenia strategicznego można się nauczyć. Trzeba tu podkreślić, że nie jest to wrodzona cecha (choć oczywiście można mieć predyspozycje), tylko kompetencja, którą można wytrenować. I szachy są ku temu dobrym narzędziem.

Z jakimi problemami i trudnościami zgłaszają się uczestnicy Twoich szkoleń?

Przede wszystkim z wyzwaniami związanymi ze zrozumieniem strategii firmy, organizacji jako całości. Ponadto problemem gonienia za „bieżączką” i brakiem czasu na planowanie. Są to również wyzwania w obszarze motywowania współpracowników – szczególnie przedstawicieli generacji Z – oraz w obszarze rotacji pracowników.

Jakimi cechami powinien wyróżniać się strateg w dzisiejszych czasach?

Powinien być pokorny i empatyczny, sprawny taktycznie – operacyjnie i na co dzień – oraz myślący strategicznie w perspektywie długoterminowej. Kluczowa jest również świadomość, że zgrany zespół to klucz do sukcesu w świecie BANI (ang. brittle – kruchy, anxious – niespokojny, non-linear – nieliniowy, incpreceptible – niezrozumiały), dlatego też powinien poszukiwać nie problemów, a ich rozwiązań. Ponadto powinien stale aktualizować wiedzę.

***

Michał Kanarkiewicz – strateg korporacyjny, właściciel butiku szkoleniowo-doradczego Kanarkiewicz Strategy Consulting. Uczy myślenia strategicznego, budowania strategii, podejmowania decyzji poprzez grę w szachy. Doświadczenie zawodowe zdobywał we współpracy z takimi markami, jak m.in. Lufthansa, Volvo, Coca Cola, Heineken, L’oreal, EY, PwC, Luxmed, PZU, Alior Bank, Bank Pekao, Bank Millennium, mBank, Santander Bank, Warta i Capgemini. Dodatkowo jako pierwszy w Polsce stworzył i prowadził autorski program telewizyjny o tematyce szachowej na kanale TVP3 „ABC Szachów”, a od 2021 r. prowadzi swój autorski program na Kanale Sportowym „Królewska Gra”.

Do swoich największych sukcesów zalicza m.in. wprowadzenie na szeroką skalę szachów do świata biznesu, zremisowanie partii szachów w partii symultanicznej z dwunastym szachowym mistrzem świata Anatolijem Karpowem w 2020 roku, prowadzenie działań marketingowych podczas: FIDE Grand Prix 2022 Belgrade Grand Chess Tour (szachowy Wielki Szlem) Poland 2022 oraz bycie członkiem komitetu organizacyjnego i objęcie stanowiska Marketing Managera na szachowych Mistrzostwach Świata.