TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Warszawa zmieniła logo. Nowy znak ma być bardziej czytelny i poważniejszy

Warszawa zmieniła logo. Nowy znak ma być bardziej czytelny i poważniejszy
Znak promocyjny „Zakochaj się w Warszawie”, który funkcjonował od 2004 roku, został zastąpiony nowym, „poważniejszym” logo. To uproszczony herb stolicy z syreną o profilu Marii Skłodowskiej-Curie.
O autorze
2 min czytania 2022-12-21

fot. Twitter/Warszawa

Poważna syrena symbolem Warszawy

Od 18 lat na wszystkich oficjalnych dokumentach miasta stołecznego Warszawy widniała kolorowa, artystyczna syrena, która symbolizowała „energię i potencjał stolicy”. Jak podkreśla miasto, z czasem znak promocyjny przestał jednak odpowiadać na aktualne potrzeby komunikacyjne Warszawy, a także zaczął odbiegać od trendów graficznych.

Dawne logo Warszawy. fot. um.warszawa.pl

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Nie sposób mówić o tematach trudnych, takich jak pandemia czy wojna, jednocześnie oznaczając je kolorowym znakiem z radosnym hasłem (…) Jego słabą stroną była także mała czytelność – tłumaczy m.st. Warszawa.

Idąc śladem innych europejskich stolic, Warszawa postawiła na tradycję i prostotę. Nowe logo czerpie inspiracje z symboliki herbu z 1938 roku według projektu Szczęsnego Kwarty. Syrena na czerwonym tle, z mieczem i tarczą w rękach, to symbol, który jest znany i czytelny dla wszystkich mieszkańców Warszawy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Nie chcieliśmy tworzyć nowych, abstrakcyjnych form, do których warszawiacy musieliby przyzwyczajać się od nowa. Zależy nam, aby komunikacja wizualna m.st. Warszawy była dla wszystkich odbiorców czytelna i spójna – wyjaśnia Katarzyna Sokołowska, dyrektorka Biura Marketingu Miasta.

Co ciekawe, za wzór do stworzenia profilu twarzy syreny posłużył profil słynnej warszawianki – Marii Skłodowskiej-Curie.

Nowe logo wchodzi w życie

Koszt umowy na zaprojektowanie nowego logo wyniósł 150 tys. zł. Jednak, jak podkreśla ratusz, przy wprowadzaniu nowej identyfikacji wizualnej pod uwagę brano oszczędność oraz ekologię.

– Dla porównania koszt poprzedniego systemu identyfikacji wizualnej (ze znakiem „Zakochaj się w Warszawie”) zaprojektowane w 2004 roku wyniósł 195 tys. zł. – powiedział zastępca rzecznika ratusza Jakub Leduchowski.

Kierując się oszczędnością, miasto nie będzie prowadziło kosztownych kampanii promujących nowe logo – z czasem stare oznakowanie będzie zastępowane nowym. Miasto wprowadzi również nowe oznaczenie dzielnic i jednostek organizacyjnych o określonej kolorystyce i spójnej typografii, nawiązującej do geometrycznych kształtów symbolu herbowego. Do nowego systemu zostaną dopasowane także strony internetowe, aplikacje czy wszelkie materiały promocyjne.

Nowy znak promocyjny powstał dzięki współpracy z warszawską agencją Podpunkt. Projekt konsultowano również z historykami i ekspertami z Muzeum Warszawy.

PS. Słynny świąteczny plakat Warszawy

Rok temu głośno zrobiło się o stołecznym plakacie z życzeniami świątecznymi. Kreacja została ostro skrytykowana przez niektórych polityków, ale też stała się inspiracją dla innych miast.

PS 2. Reklamy zamiast nazw warszawskich stacji?

Firma Stroer i Metro Warszawskie stworzyły wizualizacje, które pokazują nowe nośniki reklamowe przymocowane do stropu… w miejscu pasków z nazwą stacji metra.