Warszawa zmieniła logo. Nowy znak ma być bardziej czytelny i poważniejszy

Warszawa zmieniła logo. Nowy znak ma być bardziej czytelny i poważniejszy
Znak promocyjny „Zakochaj się w Warszawie”, który funkcjonował od 2004 roku, został zastąpiony nowym, „poważniejszym” logo. To uproszczony herb stolicy z syreną o profilu Marii Skłodowskiej-Curie.
O autorze
2 min czytania 2022-12-21

fot. Twitter/Warszawa

Poważna syrena symbolem Warszawy

Od 18 lat na wszystkich oficjalnych dokumentach miasta stołecznego Warszawy widniała kolorowa, artystyczna syrena, która symbolizowała „energię i potencjał stolicy”. Jak podkreśla miasto, z czasem znak promocyjny przestał jednak odpowiadać na aktualne potrzeby komunikacyjne Warszawy, a także zaczął odbiegać od trendów graficznych.

Dawne logo Warszawy. fot. um.warszawa.pl

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Nie sposób mówić o tematach trudnych, takich jak pandemia czy wojna, jednocześnie oznaczając je kolorowym znakiem z radosnym hasłem (…) Jego słabą stroną była także mała czytelność – tłumaczy m.st. Warszawa.

Idąc śladem innych europejskich stolic, Warszawa postawiła na tradycję i prostotę. Nowe logo czerpie inspiracje z symboliki herbu z 1938 roku według projektu Szczęsnego Kwarty. Syrena na czerwonym tle, z mieczem i tarczą w rękach, to symbol, który jest znany i czytelny dla wszystkich mieszkańców Warszawy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Nie chcieliśmy tworzyć nowych, abstrakcyjnych form, do których warszawiacy musieliby przyzwyczajać się od nowa. Zależy nam, aby komunikacja wizualna m.st. Warszawy była dla wszystkich odbiorców czytelna i spójna – wyjaśnia Katarzyna Sokołowska, dyrektorka Biura Marketingu Miasta.

Co ciekawe, za wzór do stworzenia profilu twarzy syreny posłużył profil słynnej warszawianki – Marii Skłodowskiej-Curie.

Nowe logo wchodzi w życie

Koszt umowy na zaprojektowanie nowego logo wyniósł 150 tys. zł. Jednak, jak podkreśla ratusz, przy wprowadzaniu nowej identyfikacji wizualnej pod uwagę brano oszczędność oraz ekologię.

– Dla porównania koszt poprzedniego systemu identyfikacji wizualnej (ze znakiem „Zakochaj się w Warszawie”) zaprojektowane w 2004 roku wyniósł 195 tys. zł. – powiedział zastępca rzecznika ratusza Jakub Leduchowski.

Kierując się oszczędnością, miasto nie będzie prowadziło kosztownych kampanii promujących nowe logo – z czasem stare oznakowanie będzie zastępowane nowym. Miasto wprowadzi również nowe oznaczenie dzielnic i jednostek organizacyjnych o określonej kolorystyce i spójnej typografii, nawiązującej do geometrycznych kształtów symbolu herbowego. Do nowego systemu zostaną dopasowane także strony internetowe, aplikacje czy wszelkie materiały promocyjne.

Nowy znak promocyjny powstał dzięki współpracy z warszawską agencją Podpunkt. Projekt konsultowano również z historykami i ekspertami z Muzeum Warszawy.

PS. Słynny świąteczny plakat Warszawy

Rok temu głośno zrobiło się o stołecznym plakacie z życzeniami świątecznymi. Kreacja została ostro skrytykowana przez niektórych polityków, ale też stała się inspiracją dla innych miast.

PS 2. Reklamy zamiast nazw warszawskich stacji?

Firma Stroer i Metro Warszawskie stworzyły wizualizacje, które pokazują nowe nośniki reklamowe przymocowane do stropu… w miejscu pasków z nazwą stacji metra.