Są to jedne z wniosków z ostatniego badania CZECH DIGITAL CULINARY 2014 przeprowadzonego przez MindBridge Consulting Company i IRCenter, opisując jak nowe technologie – strony internetowe, media społecznościowe i rozwiązania mobilne wpływają na nawyki kulinarne i żywieniowe.
Nie tak dawno temu widzieliśmy w Internecie zabawny film prezentujący wykorzystanie tabletu jako deski do krojenia warzyw, kończący swój żywot w zmywarce. Fakt, że technologia komputerowa bardzo szybko znajduje swoje miejsce w wielu naszych kuchniach podczas gotowania (bezpośrednio w tym procesie lub w przenośni przy poszukiwaniu receptur), jest niepodważalny i powszechnie znany.
Zobacz również
„Oczywiście, dzielenie się odręcznie napisanymi książkami kucharskimi z przepisami naszych babć i matek nadal często funkcjonuje jako dziedzictwo w rodzinach. Jednak udział osób korzystających z nowoczesnych technologii na etapie planowania lub bezpośredniego przygotowywania posiłków w domu jest już bardzo widoczny, a ich liczba z pewnością będzie znacznie wzrastać w przyszłości. To stwarza doskonałą okazję dla marketerów do skutecznych cross mediowych kampanii, aby reklamować produkty spożywcze oraz te związane z gotowaniem i cateringiem,” mówi Tomáš Kravka, prezes MindBridge Consulting.
Ilość odwiedzających najbardziej znane witryny kulinarne to liczba rzędu 0,5 – 2 milionów wizyt miesięcznie. 43% pełnoletnich internautów w Czechach znajduje inspirację dla ich potraw na stronach kulinarnych. Są to nie tylko specjalistyczne strony z tej dziedziny, ale także fora internetowe, sieci społecznościowe – takie jak fanpage na Facebooku; blogi kulinarne oraz krótkie instruktaże na kanale YouTube czy nawet aplikacje mobilne, które uzupełniają lub zastępują klasyczne książki kucharskie.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Telewizja ma oczywisty wpływ na korzystanie z serwisów społecznościowych, zarówno przy poszukiwaniu przepisów, jak i w trakcie gotowania. Celebryci zaangażowani w kulinarne programy telewizyjne są inspiracją dla gotujących i źródłem przepisów dla 22% internetowej populacji Czech. Zdeněk Pohlreich (kulinarny guru w Czechach) czy też prowadzony przez niego program „Ano, šéfe!” na swoich facebookowych profilach mają niespełna po 300 000 fanów każdy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najpopularniejszą stroną kulinarną w Czechach jest serwis Vareni.cz szczycący się prawie 2 milionami wizyt miesięcznie.
Mężczyźni są na ogół lepiej obeznani z nowoczesną technologią. Czy zatem więcej mężczyzn ma szansę na odnalezienie w gotowaniu swojego powołania? Badanie opisuje internautów za pomocą czterech segmentów, w zależności od: podejścia do gotowania, przepisów kulinarnych, nowoczesnych technologii oraz sposobu korzystania z sieci społecznościowych.
Co więcej, badanie odpowiada na następujące zagadnienia:
- Jak często, kto i z kim gotuje w domu?
- Jak często, kto i z kim lubi jeść w restauracji?
- Stosunek odnośnie gotowania i jedzenia.
- Znaczenie poszczególnych posiłków w ciągu dnia, czas ich przygotowywania i konsumpcji.
- Popularność kuchni narodowych (13)
- Częstotliwość i przyczyny poszukiwania przepisów.
- Najczęstsze źródła przepisów.
- Wiedza dotycząca korzystania z kulinarnych blogów, stron internetowych, aplikacji mobilnych, filmików z YouTube’a itp.
- Możliwości korzystania z aplikacji mobilnych „w kuchni”.
- Przyczyny nie korzystania z aplikacji mobilnych „w kuchni”.
Badanie DIGITAL CULINARY / CYFROWE KULINARIA – CZECHY 2014
IRCenter prezentuje badanie CYFROWE KULINARIA wraz z czeską agencją partnerską MindBridge. Podobne badanie przeprowadziliśmy w Polsce. Na obecny projekt składa się podstawowe badanie n = 1000 CAWI / CASI wywiadów zrealizowanych w sierpniu 2014 roku i danych wtórnych – szczegółowej analizy sieci społecznych i całego środowiska internetowego gotowania, jedzenia i przepisów kulinarnych (Google Trends).