Najczęstsze błędy językowe w internecie i najpopularniejsze młodzieżowe słowa [raport]

O autorze
4 min czytania 2023-02-20

Nadwyraz.com, marka promująca poprawną polszczyznę i literaturę polską, stworzyła Raport 15 najpopularniejszych słów młodzieżowych w internecie w 2022 r. Publikacja powstała z okazji zbliżającego się 21 lutego Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego ustanowionego w 1999 roku przez UNESCO i został opublikowany razem z Raportem 100 najczęstszych błędów językowych w internecie w 2022 r.


Pov zamiast essa. 15 najpopularniejszych słów młodzieżowych

Żargon młodzieżowy to język rozwijający się bardzo dynamicznie. Powstające neologizmy szybko zyskują popularność, a niewiele później ją tracą, gdyż zostają zastąpione kolejnymi, nowszymi. Raport powstał w celu przybliżenia tzw. boomerom ciekawego języka młodych internautów.

Pomimo ogłoszenia przez PWN słowa essa Młodzieżowym Słowem Roku 2022, pojawia się ono dopiero na 4. pozycji zestawienia. Jak wynika z niezależnego badania, młodzieżowym słowem roku było pov (ponad 10% zgromadzonego materiału). Jest to akronim od angielskiego wyrażenia point of view, czyli punkt widzenia. Oznacza historię przedstawianą z perspektywy jej uczestnika. Hasło pov bardzo często pojawia się pod filmikami zamieszczanymi na Instagramie i TikToku, które kręcone są z punktu widzenia bohatera nagrania.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że współczesna młodzież cechuje się bogatą wyobraźnią i tworzy w myślach alternatywne wersje zastanej rzeczywistości, więc bardzo często posługuje się anglicyzmem imagine. Język nastolatków odwołuje się także do uczuć i emocji (UwU, essa, rel, slay, crush, inba, cringe, przegryw, wysryw, bff). Młodzież ma bogaty repertuar uczuć i stara się nazywać świat emocji po swojemu, aby nadać im tym samym atrakcyjności.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Język młodzieży, choć wartościujący i oceniający, nie jest wulgarny. Nawet wysryw ma charakter żartobliwy, mimo że kojarzy się z czynnością wydalania. Stanowi aluzję do uzewnętrzniania niezbyt trafnych i potrzebnych przemyśleń.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Niestety jest to język bezkrytycznie przejmowany z anglojęzycznych źródeł. W poprzednich badaniach w czołówce zestawienia znajdowało się więcej wyrazów rodzimych, a w 2022 roku zaledwie trzy: jesieniara, przegryw i wysryw. W minionym roku młodzieżowy język był jednak nieco uboższy, mniej treściwy i kreatywny.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Coraz większą popularnością cieszą się słowa bookstagram i BookTok. Neologizmy te świadczą o tym, że młodzież wcale nie stroni od książek, a wręcz prezentuje przeczytane lektury swoim obserwatorom, zachęcając ich do czytania.

Zgromadzony materiał liczył 1 327 735 jednostek. Za pomocą narzędzia SentiOne zbadano ich rzeczywistą frekwencję w przestrzeni internetowej – na stronach i portalach faktycznie odwiedzanych przez nastolatków. Analizie poddano 15 jednostek o największej frekwencji.

Źródłami młodzieżowych słów w polskim internecie są przede wszystkim Twitter (aż 75,4% zgromadzonego materiału), TikTok (12,4%), YouTube (7,5%) i Instagram (4,7%). W raporcie przeanalizowano tylko te kanały, z których rzeczywiście korzysta młodzież.

Pełny raport jest dostępny tu: LINK.

100 najczęstszych błędów w internecie w 2022 r.

Raport o kondycji polskiej ortografii w internecie powstał z okazji zbliżającego się 21 lutego Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Został on ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku i ma na celu podkreślić bogactwo różnorodności językowej świata. To już piąta edycja raportu, który ma za zadanie przedstawić kondycję polskiej ortografii w internecie.

Jak w poszczególnych latach zmieniała się liczba przeanalizowanych błędów? W pierwszym badaniu za rok 2018 wynosiła ona niespełna 4 mln, zaś w 2019 roku urosła do prawie 4,4 mln. W roku 2020 padł niechlubny rekord – zanotowano aż 5,2 mln jednostek. W roku 2021 zauważono niewielką tendencję spadkową – liczba błędów wynosiła 5,1 mln. Rok 2022 przyniósł spore zmiany na lepsze. Internauci popełnili niespełna 3,8 mln błędów. Liczba ta jest najniższa w historii tego raportu.

Raport 2022 pokazał, że działania mające na celu monitorowanie niepoprawnych form językowych, konsekwentne propagowanie poprawnych oraz prowadzenie wielu równoległych działań przynoszą pożądane efekty. W 2022 niepoprawnych form było o ponad 1,3 mln mniej niż w roku 2021!

Zauważyć jednak należy nieustające problemy z ortografią. Tego typu błędy od lat stanowią szczyt zestawienia (w roku 2022 aż 80% zebranego materiału badawczego). Warto dodać, że problem dotyczy wciąż tych samych wyrazów i reguł ortograficznych. Większość błędów, które znalazły się w niechlubnej czołówce, dotyczy pisowni łącznej i rozłącznej.

Najczęstsze błędy w interneciepierwsza piętnastka: napewno, dzień dzisiejszy, na prawdę, wogóle/wogule, narazie, na codzień/nacodzień, po za tym/pozatym, niewiem, conajmniej, wziąść, na przeciwko/na przeciwo, złodzieji, z przed/zprzed, dlatego bo, jusz.

Z pierwszej piętnastki wypadły pozycje takie jak: muj, ktury. Zastąpiły je: złodzieji oraz dlatego bo.

Pięć pierwszych pozycji w raporcie z 2022 roku powtarza się dokładnie w takiej samej kolejności jak w roku 2021. Powielają się też inne błędy: na codzień/nacodzień, po za tym/pozatym, niewiem, conajmniej, wziąść, na przeciwko/na przeciw, z przed/zprzed, jusz.

Od początku badania, czyli od 2018 roku, najczęściej powtarzanym błędem w polskim internecie jest napewno (niemal 15% wszystkich zebranych błędów).

Największe źródła błędów w polskim internecie stanowią: Facebook (52,2% zgromadzonego materiału), Twitter (20,3%) oraz portale (15,5%). Na kolejnych miejscach wymienić można: fora dyskusyjne (4%), Wykop (2,4%), YouTube (1,9%), recenzje (1,5%), blogi (0,9%), TikTok (0,7%) oraz Instagram (0,6%). Jak widać, źródła te mają charakter marginalny, choć jeszcze w 2021 roku z serwisu YouTube pochodziło aż 14% zgromadzonych błędów.

Zauważyć można jednak inną niepokojącą tendencję. Liczba błędów popełnianych na Facebooku gwałtownie rośnie (rok wcześniej była o ponad 10 punktów procentowych niższa!). Tendencja wzrostowa dotyczy też Twittera (ponad 3 punkty procentowe błędów więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym). Z kolei na portalach internetowych sytuacja się nieznacznie poprawiła (nieco ponad 2 punkty procentowe mniej błędów).

Raport za 2022 rok dał nadzieję na powolne upowszechnianie się kultury języka wśród polskich internautów. Błędów w internecie ubywa, znamy ich główne źródło i wiemy już, gdzie i w jaki sposób należy podjąć skuteczne działania, aby zwalczać rażące błędy językowe.

Pełny raport jest dostępny pod tym adresem: LINK.

Raporty powstały we współpracy z portalem Polszczyzna.pl i partnerem technologicznym, narzędziem do monitoringu Internetu, SentiOne.