Znamy wizerunkowych liderów branż

Najaktywniejsze sektory i najbardziej medialne brandy wyłoniono w rankingu Top Marka 2014. Miesięcznik „Press” i PRESS-SERVICE Monitoring Mediów przygotowały VII edycję prestiżowego badania podsumowującego obecność marek w prasie.
O autorze
2 min czytania 2014-09-30

Po raz drugi w zestawieniu uwzględniono również popularność brandów w Internecie.

W tegorocznym badaniu analizą objęto ponad 315 tys. publikacji prasowych oraz prawie 1,2 mln materiałów z Internetu, które ukazały się od 1 lipca 2013 roku do 30 czerwca 2014 roku. W badaniu uwzględniono teksty na temat 100 marek z najczęściej opisywanych branż: motoryzacja, energetyka, telewizja, stacje paliw, banki, telekomunikacja, sieci handlowe, ubezpieczenia, radio i artykuły spożywcze.

Wzorem poprzednich edycji badania największym zainteresowaniem mediów cieszyła się branża motoryzacyjna. Pierwszą pozycję w rankingu sektora zajął Volkswagen. Na temat tej marki odnotowano w prasie 16,8 tys. publikacji. O ile jest to wynik o 0,5 tys. materiałów wyższy niż w poprzedniej edycji badania, o tyle w Internecie w analizowanym okresie Volkswagen pojawiał się blisko 5 razy częściej, osiągając pułap 62,9 tys. informacji. Jak podkreśla Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, marka Volkswagen zgromadziła nie tylko najwięcej wzmianek prasowych, ale też najwięcej takich, które miały pozytywny wpływ na wizerunek brandu – na 14,2 tys. publikacji neutralnych przypadło 2,5 tys. pozytywnych. Drugą lokatę w obu rodzajach mediów zajął Mercedes, a Ford zamknął podium.

Po raz piąty z kolei wizerunkowym liderem w branży energetycznej zostało PGE (99 punktów). Marka otrzymała najlepszy w sektorze wynik za liczbę informacji i ich zasięg oraz drugi (ex aequo z Eneą) za wydźwięk publikacji. Najwięcej punktów za wydźwięk uzyskał Tauron Polska Energia, który w pod-sumowaniu zajął drugie miejsce przed Energą.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Telewizja okazała się kolejną najczęściej opisywaną branżą w prasie. Pierwszego miejsca i tym razem nie oddał TVN. Wszystkie pozostałe marki ze zwycięskiej piątki, czyli – w kolejności od miejsca dru-giego – Polsat, TVP 1, TVP 2 i TVN 24 zdobyły jednak więcej punktów za wydźwięk publikacji niż lider branży.

Na miejscu czwartym, po raz pierwszy wśród najczęściej opisywanych w prasie branż, pojawiły się stacje paliw, pośród których wizerunkowym liderem okazał się Orlen. Oczko niżej znalazł się Lotos, a za nim Shell.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pierwszą piątkę branż cieszących się największym zainteresowaniem dziennikarzy prasowych zamykają banki. Liderem zestawienia okazał się PKO Bank Polski (82 punkty) przed Bankiem Zachodnim WBK Grupą Santander (75 punktów) i Bankiem Pekao (53 punkty).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Liderem telekomunikacji w bieżącej edycji badania został T-Mobile, który przekroczył granicę 100 punktów, zyskując aż 46 za liczbę materiałów. Drugie miejsce w branży zajął Orange, a trzecie Plus. Wśród sieci handlowych na miejscu pierwszym utrzymała się Biedronka, która podobnie jak w poprzednim badaniu wyprzedziła Tesco. Podium zamknął Carrefour. Ubezpieczenia zdominowane zostały w prasie przez PZU, który zdobył ponad dwa razy więcej punktów niż drugi Allianz. Aviva ustąpiła Allianz tylko dwoma punktami.

Wśród marek radiowych na pierwsze miejsce powrócił RMF FM, który w poprzedniej edycji Top Marki oddał prym radiowej Trójce. Krakowska stacja w ogólnej klasyfikacji pokonała Radio Zet aż 13 punktami. Uzyskała wprawdzie najlepszy wynik za liczbę i zasięg materiałów, lecz to Zetka zdobyła najwyższą ocenę za wydźwięk informacji. Program III Polskiego Radia tym razem na miejscu trzecim.

Zestawienie najbardziej medialnych branż zamykają brandy spożywcze, na czele z marką Red Bull, która wyprzedziła Coca-Colę i Nestlé.

Liderzy okazali się najmocniejsi zarówno w prasie, jak i w Internecie. Tylko TVN nie potwierdził swojej wizerunkowej dominacji w sieci, gdzie silniejszy był TVN 24.

Poddane analizie publikacje zostały wyselekcjonowane na podstawie monitoringu ponad tysiąca tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Pod uwagę wzięto ogólnopolskie dzienniki i tygodniki opinii, tytuły ekonomiczne, specjalistyczne (branżowe), magazyny lifestylowe kierowane do kobiet i mężczyzn oraz tabloidy. W Internecie podstawą badania był monitoring prawie 5 milionów źródeł.