Może nie wszyscy wiedzą, ale ulubionym piwem Amerykanów jest Bud Light. Marka wprowadzona pierwszy w 1982 roku jest znana ze swojej charakterystycznej kobaltowo-niebieskiej etykiety i z tego, że najczęściej sięgają po nią amerykańscy konserwatyści (nazywani obraźliwie „redneckami”).
Teraz jednak wizerunek marki ucierpiał w oczach tej najwierniejszej grupy odbiorców – wszystko przed kampanię promocyjną w social mediach, w której wzięła udział influencerka i aktorka Dylan Mulvaney.
Zobacz również
W opublikowanym wideo Mulvaney promuje konkurs ogłoszony przez Bud Light i opowiada, że właśnie teraz świętuje swój 365 dzień zmiany płci. Warto wiedzieć, że 26-latka to popularna na TikToku influencerka, która ma ponad 10,8 miliona obserwujących i która dokumentuje całą swoją przemianę w internecie.
Wyświetl ten post na Instagramie

Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Udział transpłciowej gwiazdy nie spodobał się fanom marki, którzy uznali promowanie piwa przez osobę ze środowiska LGBT+ za skandal. Koncern Anheuser-Bosch (stojący za marką Bud Light) od razu zaliczył spadek akcji na giełdzie o ponad 5 proc., a do bojkotu marki wzywali liczni konserwatywni komentatorzy i celebryci (w tym transpłciowa celebrytka Caitlyn Jenner, która zachęca w swoich social mediach do wyboru innej marki piwa).
Wideo doprowadziło do łez nawet piosenkarza Kida Rocka, który postanowił pokazać na swoich kanałach społecznościowych, jak rozprawia się z puszkami piwa za pomocą broni palnej.
– Pieprzyć Bud Light i pieprzyć Anheuser-Bosch! – wykrzyczał Rock do kamery po serii niezbyt celnych strzałów do kartonów z piwem Bud Light.
Kid Rock has a message for Bud Light pic.twitter.com/aPH0btFPzY — Vision4theBlind (@Vision4theBlind) April 8, 2023
Oświadczenie Anheuser-Busch
W marcu 2023 r. Alissa Heinerscheid przedstawicielka koncernu Anheuser-Bosch przyznała, że „bez nowego klienta Bud Light nie ma przyszłości”. Kampania z udziałem Dylan Mulvaney oraz innych influencerów miała być sposobem na dotarcie do młodszego grona konsumentów.
W reakcji na aferę z udziałem Mulvaney CEO koncernu – Brendan Whitworth – powiedział, że produkty jego firmy mają spajać społeczeństwo, a nie je dzielić. Whitworth dodał, że jest odpowiedzialny za to, by „każdy konsument czuł się dumny z piwa, które warzymy”, ale nie zabrał głosu w sprawie zatrudnienia do kampanii transpłciowej bohaterki.
Reakcja Dylan Mulvaney
11 kwietnia Mulvaney opowiedziała o reakcjach internautów w podcaście „Onward with Rosie O’Donnell”, nazywając je szykanowaniem. Influencerka, która sama wychowała się w konserwatywnej rodzinie, opowiada, że dziś musi walczyć z nękaniem ze strony internetowych trolli. Dodaje, że jej nowo zdobyta sława uczyniła ją „łatwym celem”.
Dylan Mulvaney zdobyła w Stanach Zjednoczonych ogromną popularność odkąd stworzyła cykl „Days of Girlhood”, w którym dzieli się spostrzeżeniami jako młoda transpłciowa kobieta w procesie tranzycji. W październiku zeszłego roku rozmawiała z samym prezydentem Bidenem o prawach osób transpłciowych.