Nowy trend w komunikacji

Witryna internetowa i biuro prasowe online to miejsca, w których dziennikarze najczęściej poszukują informacji o firmie. Aby dostarczyć im aktualnych treści, specjaliści od Public Relations coraz chętniej sięgają po zintegrowane narzędzia do komunikacji.
O autorze
4 min czytania 2014-10-13

Dzięki takim narzędziom mogą oni sprostać oczekiwaniom mediów, jednocześnie pracując szybciej i efektywniej. 

Internetowe systemy usprawniające proces komunikacji zmieniają rynek narzędzi dla specjalistów od Public Relations. Dostępne od niedawna także na naszym rynku zintegrowane aplikacje, cieszą się coraz większą popularnością. 

– Do przeszłości odchodzi styl pracy, w którym pr-owcy trzymali bazę kontaktów w arkuszu kalkulacyjnym, komunikaty pisali w edytorze tekstów, potrzebne dziennikarzom zdjęcia zgrywali na serwer ftp lub dysk sieciowy, a korespondencję wysyłali z programu pocztowego. Teraz mogą korzystać z rozwiązań takich jak Pressium.pl, które łączą te wszystkie funkcjonalności, a potrzebne dziennikarzom materiały publikować w biurze prasowym online – tłumaczy Grzegorz Teter, prezes zarządu Pressium. 

Dzięki tego typu rozwiązaniom, dziennikarze otrzymują miejsce, w którym znajdą wszystkie potrzebne im materiały, osoby zajmujące się Public Relations mogą działać szybciej i efektywniej, a ich praca jest przy tym łatwiejsza. Co jest istotne i nie było wcześniej dostępne, szczegółowe statystyki, na bieżąco pokazują efekty podejmowanych działań i zainteresowanie jakim cieszą się rozsyłane komunikaty. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W zasięgu małych i średnich firm 

Systemy do tworzenia biur prasowych online oraz dystrybucji informacji prasowych znane są już od lat i były dostępne w ofercie niektórych agencji PR oraz dostawców specjalistycznych rozwiązań. Wymagały one jednak kosztownego, indywidualnego wdrożenia i sporych nakładów finansowych na ich utrzymanie, lub związania się na stałe z wybraną agencją. Siłą rzeczy używały więc ich jedynie większe firmy, które mogły sobie pozwolić na tego typu wydatki. Sytuację od niedawna zaczęło zmieniać pojawienie się przystępnych cenowo, samoobsługowych aplikacji internetowych, dostępnych w modelu oprogramowanie jako usługa (SaaS), z których mogą korzystać praktycznie wszyscy specjaliści od Public Relations, działając we własnym zakresie.

Jednym z pierwszych rozwiązań, które w ciągu ostatniego roku pojawiły się na Polskim rynku, jest Pressium, które teraz doczekało się kolejnej dużej aktualizacji. System w zaledwie kilka minut umożliwia stworzenie nowoczesnego biura prasowego i rozpoczęcie komunikacji, bez potrzeby kontaktu z konsultantem i przeprowadzania wdrożeń. W przeciwieństwie do innych, konkurencyjnych rozwiązań, Pressium stworzyła i rozwija firma z doświadczeniem w branży, ale nie wywodząca się z żadnej działającej na rynku agencji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Nasi klienci podkreślają fakt, że nie jesteśmy agencją PR i nie mamy bezpośrednich powiązań z podmiotami zajmującymi się tego typu działalnością, więc nie może być tu mowy o żadnym, nawet hipotetycznym konflikcie interesów. Jest to istotne, ponieważ wiele firm obawia się wgrywania do systemu swoich newralgicznych danych, jakimi niewątpliwie jest baza kontaktów, zwłaszcza w sytuacji, gdy służy on także do monitorowania podejmowanych działań i mierzenia ich skuteczności – mówi Grzegorz Teter.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wszechstronne korzyści

Automatyzacja komunikacji za pomocą mechanizmu biura prasowego jest korzystna zarówno dla dziennikarzy, jak i pr-owców. Ci pierwsi zyskują stały dostęp do miejsca, w którym publikowane są wszystkie najistotniejsze informacje o działalności firmy, wiedząc, że oprócz samych treści znajdą tam komplet potrzebnych im materiałów, takich jak zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, prezentacje czy filmy. Cenią takie rozwiązanie, ponieważ dużej objętości załączniki nie zapychają ich skrzynek pocztowych, a w razie potrzeby, w dowolnej chwili mogą odnaleźć interesujące ich informacje. 

Specjaliści od Public Relations dostają z kolei świetne narzędzie, które ułatwia i przyspiesza ich pracę. System eliminuje wiele żmudnych czynności, skalując obrazy, umieszczając je w odpowiednich miejscach i generując odsyłacze. Wystarczy jedno kliknięcie aby wysłać do mediów opublikowaną w biurze prasowym informację, a dzięki szczegółowym, imiennym statystykom od razu wiadomo kto się nią zainteresował. 

Pressium może być wykorzystywane nie tylko do kontaktów z prasą, ale także do komunikacji wewnętrznej lub kontaktów z klientami czy dystrybutorami. Wystarczy zmodyfikować wygląd i opisy biura prasowego, aby zamienić je w centrum informacji np. dla partnerów handlowych. Tak, jak w przypadku akredytacji dziennikarzy, dostęp do wybranych treści można ograniczyć jedynie do listy uprawnionych odbiorów, którzy aby z nich skorzystać, będą musieli się zalogować. Taką formę komunikacji wspomoże kreator newsletterów, dzięki któremu oprócz opublikowanych na stronie informacji można rozsyłać dowolne maile, takie jak np. biuletyn informacyjny, czy zaproszenia na organizowane wydarzenia. 

Prosto, ładnie, niezawodnie 

Podążając za rynkowymi standardami oraz słuchając opinii dotychczasowych klientów, zespół Pressium wdrożył kolejną dużą aktualizację systemu. Zmiany dotyczą przede wszystkim interfejsu użytkownika, który teraz jest jeszcze bardziej intuicyjny i prosty w obsłudze. Pojawiły się kreatory upraszczające proces konfiguracji, a część funkcji związanych z ustawieniami systemu, których używa się sporadycznie, zostało przeniesione i przegrupowane w taki sposób, aby nie rozpraszały podczas wykonywania codziennych czynności. 

– Tworząc Pressium, dużą wagę przykładaliśmy do tego aby nasz system był niezawodny i dopracowany pod względem funkcjonalności oraz ergonomii. Korzystamy przy tym z doświadczeń agencji Avrio Interactive, która od wielu lat zajmuje się tworzeniem aplikacji internetowych, więc wiemy jak jest to istotne z punktu widzenia użytkownika i mamy doświadczenie w dostarczaniu rozwiązań spełniających te oczekiwania – podkreśla Zbigniew Glazer, wiceprezes zarządu, odpowiedzialny za rozwój technologii.

Oprócz zmian w samym interfejsie systemu, pojawiły się także nowe możliwości personalizacji biur prasowych. Dzięki predefiniowanym szablonom, oraz prostemu w obsłudze wizualnemu kreatorowi, który pozwala modyfikować takie elementy jak ilustracje w tle, czy wielkość i krój czcionek, w kilku krokach można stworzyć ładną i nowoczesną stronę WWW, na której będą publikowane poszczególne informacje. 

– Korzystając z gotowych szablonów, praktycznie bez potrzeby wprowadzania żadnych zmian, zaraz po utworzeniu konta w naszym systemie, użytkownik może uruchomić atrakcyjnie wyglądającą stronę internetową. Jest ona dostosowana zarówno do przeglądania na komputerze, jak i za pośrednictwem tabletów oraz smartfonów – dodaje Zbigniew Glazer. 

Strona biura prasowego będzie działać niezależnie pod własnym adresem, lub może zostać zintegrowana z istniejącą witryną firmową. 

Ceny i zastosowania 

Pressium można bezpłatnie testować przez 14 dni. Później należy się zdecydować na jeden z trzech pakietów abonamentowych, które różnią się dostępną funkcjonalnością i kosztują odpowiednio 190, 490 i 1190 zł (+ VAT) za miesiąc. W każdym z nich można opublikować dowolną ilość informacji prasowych i rozesłać je do własnych baz dziennikarzy.

Najtańszy pakiet Starter, przeznaczony jest dla użytkowników, którym wystarczy jedno biuro prasowe i podstawowe statystyki. Pakiet Standard to oferta dla firmy i agencji PR, które mogą prowadzić do 5 odrębnych biur prasowych, dla różnych marek lub klientów. Efekt tych działań mierzony jest za pomocą szczegółowych, imiennych statystyk, co ułatwia przeprowadzanie tzw. follow up-u i podejmowanie dalszych interakcji z odbiorcami wysyłanych informacji. Duże, wymagające firmy mogą skorzystać z pakietu Max, umożliwiającego prowadzenie do 10 biur prasowych, całkowitą rezygnację z brandingu Pressium i wysyłanie dowolnych newsletterów.