Myślisz o założeniu własnego sklepu internetowego, ale obawiasz się silnej konkurencji? A może masz już działający sklep, ale realizowana w nim sprzedaż jest dużo niższa niż pierwotnie zakładana? W obu wymienionych przypadkach poniższy tekst powinien Cię zainteresować. Przedstawimy w nim 7 aspektów marketingu w e-commerce, które warto znać, ponieważ mogą one pomóc w zwiększeniu sprzedaży, zbudowaniu lojalności klientów i wyróżnieniu się na rynku. Zapraszamy do lektury.
Dlaczego marketing dla sklepu internetowego jest kluczowy?
Marketing w e-commerce to zbiór strategii i działań, które mają na celu promowanie sklepu internetowego, pozyskiwanie wciąż nowych klientów, utrzymywanie aktualnych oraz zwiększanie konwersji. Marketing w e-commerce jest niezbędny, ponieważ rynek sklepów online jest bardzo konkurencyjny i dynamiczny. Aby odnieść sukces, trzeba nie tylko mieć atrakcyjną ofertę i dobrze działającą stronę www, ale także umieć dotrzeć do potencjalnych klientów, zbudować z nimi relację i zachęcić ich do zakupu. Umiejętnie realizowany marketing sprawia, nasz e-sklep staje się widoczny i rozpoznawalny w sieci, a także odpowiada na potrzeby danej grupy docelowej. W tym miejscu warto zadać sobie pytanie, czy jako właściciel e-sklepu dam sobie radę z jego prowadzeniem? Zazwyczaj pierwsze działania podejmujemy sami, ale bardzo często przejmuje je agencja e marketingu, która zajmuje się tym na co dzień.
Zobacz również
Jakie działania marketingowe mogą wspomagać rozwój e-commerce?
Istnieje wiele sposobów na promocję sklepu internetowego. Niektóre z nich dają względnie szybkie efekty, inne wymagają czasu. Duża część działań marketingowych może wymagać nakładów finansowych, które należy uwzględnić w swojej strategii rozwoju sklepu już w momencie jego zakładania. Jedno wydaje się pewne.
Nie ma jednej uniwersalnej recepty na sukces, ponieważ każdy sklep jest nieco inny i wymaga indywidualnego podejścia. Duże znaczenie ma m.in. branża, konkurencyjność, oferowanych produktów i ich ceny. Dlatego, jeśli tylko możemy sobie na to pozwolić, warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji marketingowej, która dobierze odpowiednie narzędzia i strategie dla naszego biznesu. Oto 7 aspektów marketingu w e-commerce, które warto rozważyć, rozwijając sklep:
- SEO (Search Engine Optimization) – to tzw. optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, takich jak Google. SEO polega na dostosowaniu treści, struktury i technologii strony do wymagań algorytmów wyszukiwarek, aby poprawić jej pozycję w wynikach organicznych. SEO pomaga w zwiększeniu widoczności i ruchu na stronie. Klienci, którzy trafią do nas z wyszukiwarki to z reguły, Ci, którzy są najbardziej zainteresowani ofertą.
- Content marketing – to nic innego jak tworzenie i publikowanie wartościowych treści dla naszej grupy docelowej. Mogą być to różnego rodzaju artykuły, poradniki, ebooki, infografiki. Content marketing ma na celu edukować, informować odbiorców, a także budować zaufanie i autorytet marki.
- Social media – to obecność i aktywność na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter (X), Tik Tok czy LinkedIn. Social media służą zarówno do komunikacji z potencjalnymi klientami, jak i promowania oferty i treści, zbierania opinii i sugestii, a także do tworzenia społeczności wokół marki.
- Kampanie reklamowe typu PPC (Pay Per Click) – to płatne reklamy wyświetlane w wyszukiwarce lub na innych stronach internetowych np. Facebook-u, Instagramie, Tik Toku. PPC polega na tym, że płacimy tylko za kliknięcia w naszą reklamę i przejście do naszego sklepu. Ten model reklamy pozwala na szybkie dotarcie do dużej liczby odbiorców i precyzyjne targetowanie według słów kluczowych, lokalizacji, wieku, zainteresowań itp.
- E-mail marketing – to wysyłanie wiadomości e-mail do osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji od naszej marki – sklepu. E-mail marketing służy do utrzymywania kontaktu z klientami, informowania ich o nowościach, promocjach, rabatach, co ma zachęcać ich do powrotu na stronę i dokonania zakupu.
- Marketing automation – to automatyzacja procesów marketingowych za pomocą specjalnego oprogramowania. Marketing automation pozwala na dużą oszczędność czasu, gdyż raz ustawione działanie będzie powtarzane np. po każdym zakupie produktu.
- Analityka internetowa – ostatnia, ale bardzo istotna część marketingu. Analityka to zbieranie, ale przede wszystkim analizowanie i interpretowanie danych dotyczących ruchu i zachowań użytkowników na stronie internetowej. Analityka pomaga w monitorowaniu i ocenie skuteczności działań marketingowych, a także w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. Dzięki niej możemy np. przenieść budżet marketingowy na najskuteczniejsze działania.
Czym się kierować podczas wyboru agencji e-commerce marketingu?
Jeśli rozważasz skorzystanie z usług agencji marketingowej dla e-commerce, poniżej mamy dla Ciebie kilka kryteriów, na które warto zwrócić uwagę.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- doświadczenie i portfolio – sprawdź, jak długo agencja e marketingu działa na rynku, jakie ma doświadczenie i jakie projekty realizowała dla innych klientów,
- specjalizacja i kompetencje – sprawdź jakie usługi oferuje agencja i jakie ma specjalizacje,
- opinie i rekomendacje – poszukaj opinii i rekomendacji na temat agencji w internecie,
- strategia i plan działania – poproś o przedstawienie strategii i planu działania dla Twojego sklepu internetowego. Z reguły takie wstępne założenia dają pewien obraz,
- cena i warunki umowy – zwróć uwagę nie tylko na cennik usług, ale na warunki umowy, takie jak czas trwania, zakres odpowiedzialności, okres wypowiedzenia itd.
Podsumowanie
Jak widać marketing w e-commerce to bardzo ciekawy, ale też nieodzowny element sukcesu sklepu internetowego. Umiejętne połączenie poszczególnych działań jest z reguły poza zasięgiem właściciela sklepy. Dlatego chcąc skutecznie promować swój biznes online, warto skorzystać z pomocy profesjonalnej jaką oferuje agencja e marketingowa, która dobierze odpowiednie strategie i narzędzia dla Twojego sklepu. Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pomógł zrozumieć pewne kwestie i ukazał zakres możliwości, które stoją przed właścicielami sklepów internetowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Artykuł reklamowy powstały we współpracy z Krzysztofem Malinowskim.