Na przestrzeni ostatniej dekady obserwujemy dynamiczny rozwój branży e-commerce. Polska Izba Gospodarki Elektronicznej w swoim raporcie podsumowuje dekadę handlu internetowego w Polsce wskazując na 3,5-krotny wzrost wartości rynku e-commerce B2B i 3-krotny wzrost udziału sprzedaży cyfrowej na tle sprzedaży detalicznej ogółem między 2013 a 2023 r.
Na przestrzeni minionych 10 lat liczba sklepów internetowych zwiększyła się 2,5-krotnie, a odsetek internautów kupujących w sieci wzrósł z 45% do 87%.
Zobacz również
Polacy bez wątpienia pokochali zakupy przez internet i wszystko wskazuje na to, że ten trend będzie nie tylko się utrzymywał, ale również umacniał – biorąc pod uwagę zwłaszcza preferencję zakupowe młodszego pokolenia konsumentów oraz rosnącą grupę miłośników e-zakupów wśród seniorów.
Co więcej, zdaniem 58% polskich konsumentów zakupy w e-commerce są bardziej atrakcyjne niż te stacjonarne, a 31% ankietowanych deklaruje, że zamierza wszystko, co możliwe, kupować w internecie – pokazuje badanie Mastercard New Payment Index 2022.
Popularność e-commerce w Polsce to zasługa wielu czynników, m.in. stałego rozwoju poziomu ubankowienia społeczeństwa, ale również otwartości Polaków na nowości technologiczne.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Polska może pochwalić się pozycją lidera płatności elektronicznych w Europie, a wysoki poziom obrotu bezgotówkowego oraz stale rosnące oczekiwania konsumentów w tym zakresie, napędzają rynek e-commerce i rozwój narzędzi.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
To działa również w drugą stronę, wygodne i bezpieczne sposoby płatności zachęcają klientów do korzystania z ofert sklepów internetowych, generując popyt w branży.
Już teraz wachlarz dostępnych na rynku metod opłacania zakupów internetowych wydaje się ogromny, jednak potrzeby kupujących zdają się być nadal niewyczerpane.
Tym bardziej, że do porzucania koszyków i rezygnacji z zakupów dochodzi najczęściej właśnie krok przed finalizacją zamówienia. Powodem jest często brak preferowanej metody płacenia na stronie i/lub w aplikacji oraz niepewność co do bezpieczeństwa transakcji.
Dla właścicieli e-sklepów to jasny sygnał, który pokazuje, jak istotne, (a być może nawet priorytetowe) znaczenie dla klientów ma to, w jaki sposób mogą zapłacić.
Co więcej, aby e-zakupy zakończyły się powodzeniem, proces płatności nie powinien trwać dłużej niż 60 sekund. Polscy przedsiębiorcy działający w sektorze e-commerce powinni zatem zwrócić uwagę na fakt, że płatności online muszą być przede wszystkim natychmiastowe i bezpieczne.
A ponieważ e-commerce nie zna granic, powinny być także globalne, czyli nieograniczone obszarami gospodarczymi czy schematami. Jedną z innowacji, którą rozwijamy na polskim rynku jest globalny standard płatności kartą w internecie – Click to Pay. To bezpieczna metoda dokonywania płatności online, dostępna na wszelkiego rodzaju urządzeniach z dostępem do internetu – jak komputer, tablet, czy smartfon.
Click to Pay eliminuje konieczność każdorazowego wpisywania numerów kart płatniczych podczas realizacji płatności za zakupy, zapewniając intuicyjny i szybki proces dla kupującego i gwarantując najwyższy poziom bezpieczeństwa. Rozwiązanie obecnie jest z sukcesem przyjmowane przez konsumentów w Europie oraz na świecie. To odpowiedź na rosnące oczekiwania e-klientów względem wygody i szybkości zakupów.
Narzędzie dodatkowo pozwoli przyciągnąć do internetowych sklepów nowych kupujących – np. osoby, które posługują się kartą płatniczą, ale nie płacą przez internet ze względu na niższe kompetencje cyfrowe czy nieznajomość elektronicznych metod transakcji.
Zarówno branża e-commerce jak i płatności elektroniczne to obszary, gdzie w ciągu ostatnich lat dokonała się prawdziwa rewolucja. Świadczą o niej zarówno innowacje pojawiające się na rynku, jak i zmiany w preferencjach konsumentów.
Jeszcze dekadę temu najbardziej preferowaną metodą płatności przez klientów korzystających z zakupów online było opłacanie zakupu przy odbiorze – za pomocą gotówki. Ich zdaniem to gwarantowało bezpieczeństwo transakcji.
Tymczasem w 2022 r. ankietowani, którzy wzięli udział w badaniu Mastercard za najbezpieczniejszy środek płatności uznali karty zbliżeniowe (74%), a następnie portfel mobilny w smartfonie (53%).
E-sklepy, które przespały rewolucję i oferują tylko „płatność gotówką za pobraniem”, prawdopodobnie już nie są konkurencją w świecie internetowego handlu lub przestały istnieć.
Kolejna rewolucja przed nami. 96% ankietowanych w badaniu Mastercard potwierdza, że w najbliższej przyszłości rozważy korzystanie z innowacyjnych metod płatności. To duży potencjał, który może wywołać kolejne zmiany, a dobrze wykorzystany przyniesie wiele korzyści – również branży e-commerce.
Tekst pochodzi z wydania specjalnego E-commerce 2023/2024. Zachęcamy do zapoznania się z całością publikacji.