fot. Unsplash
Chociaż Halloween to w Polsce święto stosunkowo nowe i wciąż zdaje się dopiero ugruntowywać swoją pozycję w jesiennym kalendarzu, to jednak krajowe firmy coraz chętniej korzystają z niego jako z (kolejnej) okazji do przyciągnięcia klientów. Liderem w tym przypadku są oczywiście Amerykanie, którzy pierwsze spoty i billboardy z dynią czy duchami w rolach głównych prezentują światu już na początku października.
Zobacz również
Stale rosnąca liczba halloweenowych kreacji utrudnia przebicie się do wybranego klienta, a jeszcze trudniejsze wydaje się balansowanie na cienkiej granicy pomiędzy poczuciem strachu, wzbudzaniem zainteresowania, a zażenowaniem spowodowanym przesadą podczas przygotowywania październikowych działań reklamowych.
W jaki sposób zrobił i wciąż robią to marki uznane przez redakcję NowegoMarketingu za najciekawsze? Które kampanie przykuły naszą uwagę na tyle mocno, że postanowiliśmy się nimi podzielić? Oto subiektywne zestawienie 17 reklam związanych z Halloween, które wyłowiliśmy z zalewu internetowych treści. Tego materiału po prostu nie mogło zabraknąć 31 października.
Halloweenowe party w ciężarówce (Jack in the Box)
Jak zaczynać zestawienie, to z przytupem. Z podobnego założenia wychodzą przedstawiciele amerykańskiego fast foodu Jack in the Box, którzy w tym roku postanowili zaoferować swoim klientom… możliwość organizacji przyjęcia w wyjątkowej ciężarówce. Samochód odwiedza właśnie ulice Los Angeles, a wszystko w związku z akcją promocyjną związaną z powrotem do menu przekąsek Monster Tacos.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Poza tą niecodzienną formą promocji sieć Jack in the Box przygotowała również spot promujący powrót Monster Tacos. W niespełna 7,5-minutowym filmiku wprost roi się od halloweenowych symboli, a wszystko zgrabnie ujęli w całość filmowcy pracujący m.in. przy powstawaniu „Piły” i „American Horror Story 1984”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: YouTube
„Nie zawiera potworów” (Ikea)
Chyba każdy z nas choć raz miał w dłoni instrukcję pomagającą w złożeniu mebla albo urządzenia gospodarstwa domowego. Pamiętacie stygnący entuzjazm do pracy, kiedy w jej treści znajdujecie zapis: „Nie zawiera narzędzi/wkrętów/kleju montażowego”? My tak, ale wiemy, że Ikea staje w tym przypadku na wysokości zadania jak rzadko która marka. Słynną formułę: „Nie zawiera…” sklep postanowił wykorzystać jednak z nieco inny sposób.
W materiale pt. „Nie zawiera potworów” widzimy doskonale znane z dzieciństwa strachy w całkiem nowej wersji. Potwór pod łóżkiem? Duch w szafie? Sprawdźcie, jak Ikea poradziła sobie z tymi problemami. Za kampanię odpowiadają niemiecki i brytyjski oddział agencji Ogilvy, a także Flying Eye Studio.
Źródło: YouTube
„Można duszkiem” (Ikea)
Ikea w zasadzie co roku zaskakuje klientów nowymi kreacjami z okazji Halloween. W tym roku w sieci pojawiło się kilka z nich, jak na przykład ta reklamująca… butelkę wielorazową. W prosty, ale wyjątkowo trafny i zabawny sposób Ikea przypomina o nawodnieniu organizmu i nawiązuje do święta duchów. W tym przypadku wyraźnie widać, że mniej znaczy lepiej.
fot. Facebook
„Przerażająco znajome” (Lego)
W związku z Halloween, na mieście pojawił się całkiem nowe plakaty od Lego. Każdy z nich przedstawia największe obawy miłośników klocków, takie jak: nadepnięcie gołą stopą na klocek, zagubiona część, czy niedające się od siebie odczepić elementy.
Jest klasycznie i minimalistycznie, ale z pewnością nie nudno. Po napotkaniu takiego plakatu w sieci nasi redakcyjni fani Lego kilkukrotnie sprawdzali, czy na ziemi nie leży jakaś zapomniana, kolorowa część.
fot. Facebook
fot. Facebook
„Niektóre zabawki nie umierają nigdy” (Duracell)
A skoro już przy dziecięcych zabawkach wykorzystanych w sprytny sposób w halloweenowych kampaniach mowa, z podobnego pomysłu skorzystała marka Duracell. I chociaż głównymi bohaterami spotu są dziecięce misie czy roboty, to jednak materiał reklamowy kultowej marki baterii zdecydowanie bardziej niż bajkę przypomina horror. Wyraźna inspiracja serią filmów o przerażającej laleczce Chucky pozwoliła na stworzenie plakatów, których oglądanie wywołuje na plecach ciarki. Wyjęliście już baterie z nieużywanych zabawek? My tak.
fot. Ad Ruby
Strachy w zoo (zoo w San Francisco)
To co prawda kampania halloweenowa z ubiegłych lat, jednak jednogłośnie uznaliśmy, że nie mogło jej zabraknąć w tym zestawieniu. Dobrze znani dzieciom i dorosłym mieszkańcy zoo, 31 października zmieniają swoje oblicza na zdecydowanie bardziej mroczne, a wszystko w związku z akcją „Boo at Zoo”. Wyłaniająca się z mroku żyrafa? Koala wyglądający niczym potwór z koszmarów? Ogród zoologiczny z San Francisco wie, jak przygotować halloweenowe reklamy!
fot. Commarts.com
„Nie bój się zimna” (Sensodyne)
A skoro już o doskonale znanych rzeczach w nowym wydaniu mowa, tym tropem poszła też marka Sensodyne. Znana z linii past dedykowanych nadwrażliwym zębom firma, z okazji Halloween prezentuje prosty w formie i jasny w przekazie plakat nawiązujący do obawy przed uczuciem bólu towarzyszącym jedzeniu lodów. Kupujemy ten pomysł (a co niektórzy pewnie i pastę)!
fot. Jakub Biel
„Prowadź bez obaw” (Toyota)
Do pozbycia się uczucia strachu od lat zachęca również Toyota. Na plakatach z 2021 roku zachęca do serwisowania samochodów w autoryzowanych punktach, dzięki czemu wymarzona randka, wyczekiwane od dawna wakacje czy ekscytująca wyprawa w nieznane nie będą miały okazji zamienić się w koszmar.
fot. Ads of the World
Drive Thru dla mioteł i kanapka za krzyk (Burger King)
W zestawieniu halloweenowych kampanii znalazło się też miejsce dla kolejnego fast foodu. Tym razem mowa o sieci Burger King, która z okazji 31 października 2020 roku wypuściła kilka różnych kampanii w różnych zakątkach świata.
Brazylijscy klienci restauracji mogli na przykład otrzymać flagową kanapkę Burger Kinga, Whoopera, jeśli „przelecieli” na miotle przez strefę zarezerwowaną dotychczas do składania i odbierania zamówień bezpośrednio z samochodu (ang. Drive Thru). W Chile Burger King namawiał gości do wysyłana filmików, na których straszą oni inną osobę. Zasady akcji? Im bardziej uda ci się kogoś przestraszyć i im więcej razy ta osoba krzyknie, tym więcej kanapek trafi w twoje ręce. 1 krzyk = 1 Whooper.
fot. Ads of the World
„Pomidorowa krew” (Heinz)
Tematy żywnościowe to prawdziwa skarbnica inspiracji jeśli chodzi o kampanie reklamowe z okazji Halloween. Doskonale wie o tym Heinz, który z okazji święta duchów w 2021 roku zaproponował klientom… krew w butelce. O co chodzi? Oczywiście o nową szatę graficzną keczupu, który od dziesiątek lat jest używany do imitowania krwi przy okazji tworzenia kostiumów halloweenowych. Poza chwilowym rebrandingiem keczupu Heinz zadbał też o realizację krótkiego spotu reklamującego sprzedaż „pomidorowej krwi” w amerykańskich sklepach spożywczych.
fot. Food & Wine
Potwornie dobry majonez (Heinz)
W nieco innym kierunku poszli w tym roku marketingowcy Heinz w Polsce. Zaproponowali bowiem… czarny majonez z dodatkiem czosnku. Wszystko, rzecz jasna, jako obrona przeciwko wampirom, które pod koniec października czaić się przecież mogą na każdym rogu ulicy.
Szata graficzna opakowań czarnego majonezu nawiązuje do wizerunku szkieletu, dyni albo wampira, a wszystko z zachowaniem najważniejszych cech gwarantujących rozpoznawalność produktów Heinz na sklepowej półce.
fot. Ad Monkey
Hrabia Dogula (Żabka)
Skoro już mamy keczup i majonez, czas przejść do głównej części posiłku. Dzięki sieci sklepów Żabka może się nią stać limitowany hot dog stworzony na potrzeby tegorocznego Halloween. Połączenie czarnej bułki i kiełbaski w tym samym kolorze to dopiero początek, bo wszystko razem spina sos dyniowy.
Na plakatach promujących nowość w Żabce widzimy hot doga przypominającego postać wampira, zatem Hrabia Dogula ma za zadanie straszyć już od wejścia (do sklepu).
fot. Materialy prasowe sieci Żabka
M&M’sowa grupa wsparcia (M&M’s)
W ferworze zabawy zabrakło wam czegoś do przegryzienia? Nic straconego, odkąd marka M&M’s oferuje bezpłatny dowóz swoich słynnych cukierków do tych, którzy nagle znaleźli się w potrzebie. Dzwoniąc na specjalną infolinię, amerykańscy klienci zamówić darmową dostawę słodkości, a wszystko dzięki firmie Gopuff. Co ważne, usługa ma być realizowana w mniej niż godzinę. Innymi słowy — z M&M’s impreza uratowana!
fot. Today.com
Najstraszniejsza maska halloweenowa (Publiczne Centrum Medyczne w Kijowie)
„Nie nosisz maski? No, to straszysz” – mniej więcej takimi słowami można by podsumować niecodzienną akcję promocyjną jednej z placówek medycznych w Kijowie. Zrealizowana w 2020 roku, w związku z pandemią Covid-19, promocja miała jasny przekaz: „Noś maseczkę i nie strasz”. Naszym zdaniem to ciekawe połączenie dobrze znanej okazji, jaką jest Halloween, z najbardziej aktualnymi w danej chwili problemami odbiorców reklamy.
fot. Ads of the World
„Nie bój się ciemności” (Guinness)
Prosto, krótko i na temat. Ale za to jak celnie! Słynna irlandzka marka piwa w tym roku postawiła na bezpośredni przekaz i w zaledwie 6-sekundowym spocie w mediach społecznościowych zaprezentowała dobrze znaną szklankę chmielowego napoju opatrzoną jedynie wezwaniem do działania. Oto jak można powiedzieć wiele w niewielu słowach.
fot. Facebook
Wymiana walut nie musi być koszmarem (cinkciarz.pl)
Polski serwis internetowej wymiany walut również postanowił w tym roku nawiązać do Halloween. Zamiast wymyślać kolejne video, stawiać na billboardy albo reklamy radiowe nawiązujące do święta duchów, postanowił jednak w niecodzienny sposób odmienić wygląd swojej witryny. Odwiedzający portal natkną się na pajęczyny, wystające spod ziemi dłonie zombie i wiele innych, typowo halloweenowych elementów. A wszystko to bez zbędnej przesady.
fot. Materiały prasowe cinkciarz.pl
a.i.lloween (Burger King Francja)
Co strasznego może być w jedzeniu burgera? Sieć fast foodów Burher King we Francji udowadnia, że więcej niż nam się wydaje. Przy pomocy sztucznej inteligencji stworzony został format video, w którym widzimy scenę jedzenia hamburgera niczym z horrorów. Gwarantujemy, że po obejrzeniu tego klipu wyjście „na kanapkę i frytki” już nie będzie takie samo.
Źródło: YouTube
PS Halloween warte 10 miliardów dolarów
Halloween to czas, w którym Amerykanie wydadzą ponad dziesięć miliardów dolarów. W Polsce z przyczyn kulturowych nie ma na takie liczby większych szans. Jednak dostępność produktów – zarówno w sklepach internetowych jak i stacjonarnych – powoduje że sezonowego asortymentu kupujemy coraz więcej.
PS2 Marketerzy straszą ludzi
Walka o klienta trwa cały rok, nawet w Halloween marki nie ustępują i zaskakują nas kreatywnością na tyle, by na długo utrwalić swój wizerunek w naszych głowach.