Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Dziś lider musi być sobą

Doświadczenia, studia i badania zebrane przez Akademię Psychologii Przywództwa Jacka Santorskiego wskazują na potrzebę przedefiniowania modelu przywództwa w polskich firmach i organizacjach.
O autorze
2 min czytania 2014-10-17

Eksperci Akademii we współpracy z Kevinem Murray’em, doradcą największych światowych liderów, podają przepis na sukces: trzeba być przede wszystkim przywódcą, a nie tylko zarządcą.

Polski folwark

Według badań Akademii Psychologii Przywództwa liderzy polskiego biznesu dostrzegają potrzebę zmian i są bardziej wszechstronni niż jeszcze 5 lat temu . Polska w ostatnich 25 latach przeszła proces gruntownej transformacji. Jak podkreślają eksperci w tym czasie udało się zbudować wolnorynkową gospodarkę i przetrwać kryzys ekonomiczny z autorytarnie, „folwarcznie” zarządzanymi firmami i instytucjami . Dotychczasowy model zarządzania, opierający się na przywództwie „forsującym”, z jednostką postawioną na czele i odgórnym naciskaniem na osiąganie wyników, zdaniem ekspertów traci rację bytu. Jak podkreśla Jacek Santorski, psycholog biznesu i twórca Akademii Psychologii Przywództwa: „dotąd w Polsce nie była potrzebna innowacyjność, a w związku z tym partycypacyjność, uruchamianie talentów i relacji ludzi z różnych obszarów organizacji. Przywództwo mogło być więc intuicyjnie folwarczne – takie, jakie znaliśmy przez wcześniejsze dekady. Teraz to musi się zmienić”.

Badając i analizując przez lata polski biznes, specjaliści z Akademii Psychologii Przywództwa zauważyli wśród polskich liderów widoczny deficyt przywództwa angażującego i wszechstronnego – polegającego na stwarzaniu warunków, w których to inni mogą uczestniczyć w zarządzaniu i wnosić swój wkład do organizacji. „Prawdziwy lider musi być sobą. A żeby móc sobie na to pozwolić musi być kimś – więc powinien nad sobą pracować” – podkreśla Jacek Santorski.

Odpowiedzią na wyzwania stojące przed polskim biznesem są tezy Kevin Murray’a, brytyjskiego eksperta w zakresie przywództwa i zarządzania reputacją. Jacek Santorski podkreśla, że „większość literatury o zarządzaniu i komunikacji bazuje na doświadczeniach amerykańskich, które trudno bezpośrednio odnieść do naszego tu i teraz. Kevin Murray pokazuje zaś kwestie przywództwa z europejskiej perspektywy, która jest zdecydowanie inna niż amerykańska”.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Taktyka generałów

Murray twierdzi, że „różnica między zarządzaniem i przywództwem jest zasadnicza – zarządzanie to kontrolowanie zachowań w celu osiągnięcia efektów, a przywództwo z kolei polega na angażowaniu emocji innych ludzi, by zachęcić ich do działania”. Jego zdaniem tradycyjne metody zarządzania oparte na poleceniach i kontroli nie są już skuteczne – przywódcy potrzebują pracowników, którzy będą w stanie podjąć samodzielne decyzje.

Ekspert, bazując na wieloletnich doświadczeniach i obserwacjach, poleca zastosowanie tzw. „mission command”, stylu przywództwa będącego przeniesieniem do świata biznesu zasad opracowanych przez generała Carla von Clausewitza – odgórnego ustalania ogólnego zarysu kampanii, a pozostawienia szczegółów jej realizacji dowódcom polowym (liderom), którzy dzięki temu mogą elastycznie reagować na zmienność wydarzeń. Murray podkreśla jednak, że należy pamiętać, że pracownicy sami decydują, jak mocno angażują się w realizację swoich zadań. „Wysoko zmotywowani ludzie wkładają więcej energii i czasu w wykonywane działania – więcej niż można nawet od nich oczekiwać” – dodaje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Autentyczny lider

Kevin Murray to czołowy światowy autorytet w zakresie przywództwa relacji i budowania reputacji. Jako były dziennikarz śledczy, a obecnie prezes The Good Relation Group, doskonale orientuje się w mechanizmach komunikacji oraz związanych z nią potencjalnych zagrożeniach. Pracował m.in. dla: British Airways, BSkyB, Gazprom, Airbus, Lloyds TSB, McLaren F1, Emirates Airlines, British Gas czy Adobe. Na zaproszenie Akademii Psychologii Przywództwa w dniach 22-23 października 2014 r. weźmie udział w organizowanej w Warszawie konferencji „Autentyczne przywództwo i skuteczna komunikacja lidera”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W Polsce właśnie zostały wydane dwie książki o przywództwie autorstwa Kevina Murray’a – „Język Liderów” oraz „Inspirująca komunikacja”. Są one wynikiem ponad 60 długich i szczerych wywiadów, które autor odbył z szefami największych światowych firm i organizacji. Zostały one przetłumaczone na kilkanaście języków i stały się bestsellerami. Stanowią rodzaj praktycznego przewodnika, opracowanego na bazie cudzych i własnych doświadczeń oraz wieloletnich obserwacji. Zdaniem Murray’a prawdziwi liderzy potrzebują w równym stopniu zdecydowania czy wizji, jak i empatii oraz wielu umiejętności miękkich – wcześniej często odrzucanych. Jak podkreśla Jacek Santorski obie ww. książki „są do bólu praktyczne, a czyta się je jak powieści sensacyjne”.