fot. Facebook
Idąc do sklepu odzieżowego, wielu z nas zastanawia się przede wszystkim nad tym, jak kupić wymarzone ubranie lub dodatek dobrej jakości w rozsądnej cenie. W ostatnich latach coraz wyraźniej widać trend polegający na odchodzeniu od popularnych i tanich sieciówek, oferujących „ubrania jednorazowe”, w kierunku odzieży nieco droższej, ale która pozostanie z nami na lata. Taka zmiana wydaje się mieć związek z dwoma aspektami:
Zobacz również
Pierwszym z nich jest rosnąca potrzeba posiadania w szafie (a co za tym idzie — noszenia) odzieży, która zachowa świetność przez wiele sezonów. Filozofia „Zapłać nieco więcej, noś znacznie dłużej” to zjawisko, które z roku na rok ogarnia coraz więcej konsumentów.
Z drugiej strony, znaczenie w wyborach dokonywanych wśród sklepowych półek (także tych wirtualnych) ma obecna kondycja naszej planety i rosnące zainteresowanie jej ochroną. Wykorzystanie tworzyw pochodzących z recyclingu czy, popularne ostatnio, „odnawianie” ubrań, które lata świetności mają za sobą — oto sposoby współczesnych kupujących i marek odzieżowych na wspieranie ekosystemu bez konieczności rezygnowania z mody.
Właśnie na tym drugim aspekcie postanowiła się skupić pochodząca ze Szwecji marka Asket, która znalazła nietypowy sposób na budowanie świadomości ekologicznej wśród klientów.
Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: Facebook
Asket powie ci, czy Ziemia „lubi” twoje zakupy
Plan jest prosty — do każdego kupionego produktu, poza tradycyjnym potwierdzeniem dokonania transakcji, dołączany jest tzw. paragon wpływu. Chodzi o niewielkich rozmiarów dokument zawierający informacje m.in. na temat poziomu zużycia wody, energii i CO2 podczas procesu produkcji wybranych części odzieży.
Informacja o nowatorskim pomyśle Asket pojawiła się na portalu thedrum.com a jak tłumaczy Sarah Arts, szefowa marketingu Asket:
Celem [akcji — przyp. red.] jest zachęcenie nie tylko nas samych, ale także naszych klientów i całej branży do myślenia o długu środowiskowym, który tworzymy. Ale bardziej niż ujawniać informacje, chcemy pomóc ludziom śledzić ich ślad konsumpcyjny.
Marki z branży fashion coraz bardziej świadome
W ostatnim czasie widać coraz wyraźniejsze zmiany w obrębie zachowań marek odzieżowych odnośnie do ekologii.
- Na metkach, obok informacji dotyczących sposobów pielęgnacji, pojawiają się informacje o wykorzystaniu materiałów pochodzących z recyclingu.
- Sklepy zachęcają klientów do oddawania nienoszonej już odzieży, kusząc w zamian atrakcyjnymi rabatami na kolejne zakupy.
- Regularnie powracają do mediów kwestie związane z warunkami, w jakich produkowana jest odzież.
Niestety, wiele z firm pod przykrywką eko-świadomości chce jedynie zwiększyć zainteresowanie zakupem swoich produktów. Jednak, mimo że zjawisko, jakim jest greenwashing, wydaje się w zasadzie niemożliwe do całkowitego wykluczenia, stopniowo wzrasta też faktyczna świadomość dotycząca zmieniającego się w zastraszającym wprost tempie klimatu i wszystkich konsekwencji tego procesu.
Swoją akcją, Asket ma szansę chociaż w niewielkim stopniu uświadomić nas na tematy związane z wpływem zakupów na środowisko. Mimo że w skali całego świata niewielki, to wciąż jest to krok ważny i dający nadzieję na (coraz) lepsze, „zielone” jutro. Ciekawe, czy inne marki również zdecydują się iść w ślady sieci? A może za jakiś czas „paragony wpływu” staną się przy sklepowych kasach standardem?
PS Jak dotrzeć do świata mody z przekazem o konieczności ograniczenia zakupu ubrań bez greenwashingu?
Case study projektu „Ślady Pamięci” Katedra Mody ASP x Wtórpol.
PS2 Mikroorganizmy podbijają rynek mody
Otwórz szafę i sprawdź, jakie torby, plecaki i teczki w niej znajdziesz. Te wykonane z tworzywa sztucznego? Zamszu? A może skóry naturalnej albo syntetycznej? A gdyby tak do kolekcji móc dodać torbę uszytą ze skóry… stworzonej przez bakterie?