TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Polacy na świątecznych zakupach – jak sobie radzimy z wyborem prezentów?

Tłumy w sklepach oraz ogrom przygotowań przed Bożym Narodzeniem wbrew pozorom nie spędzają Polakom snu z powiek. Okazuje się, że wielu z nas ma przed świętami inny dylemat – jak trafić w prezent, który faktycznie sprawi obdarowanej osobie przyjemność.
O autorze
4 min czytania 2014-12-10

Jak radzimy sobie ze świątecznymi podarunkami i co myślimy o bożonarodzeniowych zakupach, sprawdził Merlin.pl w najnowszym badaniu przeprowadzonym wraz z TNS Polska.

Badanie nastawienia Polaków do bożonarodzeniowych zakupów pokazuje, że aż co trzeci z nas podchodzi do zadania ambitnie – wybierając prezent, stara się dopasować go indywidualnie do poszczególnych osób, np. na podstawie ich zainteresowań. Niestety, najtrudniej trafić nam z prezentem dla tych, którzy są nam najbliżsi i na których najprawdopodobniej najbardziej nam zależy. 

Czas na zakupy! Fajnie, ale jak się za nie wziąć?

Zdecydowana większość, bo aż 80 proc. Polaków, sprawi w tym roku prezenty bliskim, jak wynika z badania e-sklepu Merlin.pl i TNS Polska. Chcemy i lubimy wręczać podarunki, szczególnie te trafione, chociaż dla wielu z nas to wciąż wyzwanie. Ponad połowa Polaków deklaruje, że w tym roku obdaruje najwyżej cztery osoby, ale już pięć i więcej prezentów ma zamiar kupić 20 proc. osób. I jak się okazuje, nie wszyscy pałają entuzjazmem, myśląc o świątecznych zakupach. Dlaczego?

– Duże wydatki, brak czasu na szukanie odpowiedniego prezentu, tłumy w galeriach handlowych i brak pomysłu na prezent, to najczęstsze skojarzenia Polaków związane ze świątecznymi zakupami – wylicza Marcin Zduńczyk, dyrektor marketingu i sprzedaży w Merlin.pl. Dylematy te mają swoje przełożenie również na wzrost popularności zakupów online w sezonie świątecznym, gdyż Polacy coraz częściej szukają prezentów w sieci. Wzmożone zakupy rozpoczynają się już ok. 20 listopada, a w ciągu kolejnych 4 tygodni liczba wysyłanych paczek jest trzykrotnie wyższa niż w standardowym miesiącu* – dodaje M. Zduńczyk.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z nadchodzącej Gwiazdki cieszy się co trzeci Polak, jednak aż 3/4 osób ma wątpliwości, jaki prezent dla najbliższych wybrać, by spełnić ich oczekiwania. Na świąteczne zakupy najbardziej cieszą się osoby młode (15-29), studenci, Polacy z wyższym wykształceniem, w dobrej sytuacji materialnej oraz kobiety, które częściej wyrażają zdecydowane zadowolenie zarówno ze świąt, jak i związanych z nimi zakupów. Mężczyźni są bardziej powściągliwi w entuzjastycznych skojarzeniach ze świątecznym shoppingiem. Co ciekawe, najczęściej wyrażaną przez panów obawą, nie są wcale wydatki czy tłumy w sklepach, ale brak czasu na szukanie prezentów.

Pozostałe badane grupy wskazują natomiast na inne aspekty, np. kobiety, małżeństwa i osoby powyżej 40 roku życia martwią się najczęściej tym, że świąteczne zakupy nadszarpną domowy budżet. Tymczasem młodzi, single i osoby z wyższym wykształceniem w pierwszej kolejności wskazują raczej na brak pomysłu na prezent.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Prezent dla partnera? Ciężka sprawa… 

Według badań Merlin.pl i TNS Polska, największym wyzwaniem jest dla nas spełnienie marzeń najbliższych – co trzeci Polak wskazał swojego partnera, jako osobę, której obdarowanie sprawia najwięcej trudności. Mężczyźni mają z tym jednak znacznie większy kłopot niż kobiety. O rozterkach związanych z prezentem dla partnerki mówi 37proc. panów i 28proc. pań. O ile panowie bardziej obawiają się zakupu nietrafionego prezentu dla swojej drugiej połówki, tak kobiety najczęściej mają podobny problem z podarunkiem dla dziecka.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Gdy już uporamy się z zakupami dla partnera i najmłodszych członków rodziny, przed nami wybór prezentu dla mamy, z którą również – jak pokazują wyniki badania – mamy dylemat. – Na problem z zakupem prezentu dla mamy wskazują po równo mężczyźni, jak i kobiety. Okazuje się, że mniej pracy, jak deklarujemy, mamy już z wyborem prezentu dla taty, rodzeństwa oraz dziadków – dodaje Joanna Skrzyńska z TNS Polska. Zdecydowanie najdłużej nad dopasowaniem gwiazdkowych upominków myślą osoby młode (15-29) oraz te z wyższym wykształceniem.

Jeśli z całych sił staramy się jak najtrafniej dopasować prezent, gdzie szukamy inspiracji? Najczęściej zastanawiamy się nad tym, co dana osoba lubi, jakie ma zainteresowania (31 proc.). Więcej pracy w dobór prezentu dla bliskich zdają się wkładać kobiety, które częściej niż mężczyźni, starają się podejść do każdego obdarowywanego indywidualnie. Co czwarty Polak po prostu pyta, co dana osoba chciałaby otrzymać – to ułatwienie stosują najczęściej osoby powyżej 40-tego roku życia. Co dziewiąty Polak korzysta z gotowych pomysłów na prezent, np. zestawów kosmetyków, a zbliżona grupa osób szuka inspiracji w sieci, podsłuchuje kolegów z pracy czy znajomych, ale przegląda również katalogi z inspiracjami, gazetki świąteczne.

Prezentowe „wojny” międzypokoleniowe

Polacy mają różne oczekiwania wobec świątecznych prezentów. Różnice te występują w szczególności, gdy weźmiemy pod uwagę wiek obdarowywanych. Dlatego też, gdy mamy wybrać trafiony prezent dla bliskich z innego pokolenia nie od razu potrafimy przewidzieć, co mogłoby to być. Im młodsi ankietowani, tym częściej wskazywali, że mają dylemat, gdy muszą wybrać prezent dla mamy, taty czy dziadków. Z kolei, osoby w wieku 50+ najczęściej deklarują problem z obdarowaniem dziecka. Jak im pomóc?

Merlin.pl wraz z TSN Polska sprawdził najbardziej pożądane w tym roku prezenty, w zależności od grup społecznych. Według badań, co trzecia osoba powyżej 30. roku życia chciałaby otrzymać modny dodatek, jak biżuteria czy zegarek, a dalej książkę, kosmetyki, odzież, perfumy czy coś praktycznego do domu. Najlepszym prezentem dla osób powyżej 50. roku życia będzie kosmetyk, wskazany przez ponad 40proc. Polaków z tej grupy. Dalej uplasowały się prezenty praktyczne, jak drobne AGD, artykuły dla domu (np. filiżanki, ekspres do kawy), książki, perfumy czy słodycze.

Uwzględniając płeć, większość pań poproszona o wskazanie jednego wymarzonego prezentu stwierdziła, że są nim kosmetyki (w dalszej kolejności: książki, coś praktycznego do domu, perfumy czy biżuteria), panowie zaś najchętniej znaleźliby pod choinką gotówkę, a dalej kolejno: kosmetyki, elektronikę i prezent związany z hobby. Młodzi najczęściej otrzymaliby sprzęt czy gadżety elektroniczne – smartfony, tablety, czytniki e-booków, ale także odzież i obuwie. Osoby z wyższym wykształceniem będą najbardziej zadowolone z książki, modnego dodatku, perfum oraz prezentu związanego z hobby.

– Wybierając się na świąteczne zakupy, mamy świadomość, że najtrudniej będzie nam trafić w gust w przypadku odzieży lub obuwia, a dalej perfum i kosmetyków – dodaje M. Zduńczyk z Merlin.pl. –Dlatego jednym z najbardziej istotnych aspektów działań prowadzonych przez największe e-sklepy w sezonie świątecznym, jest udostępnianie kupującym narzędzi ułatwiających dobór prezentu, np. podstron z inspiracjami, prezentowników, które dopasowują dany produkt wg klucza demograficznego czy zainteresowań – dodaje. Przykładowo, prezentownik Merlin.pl to w tym roku aż 30 kategorii inspiracji prezentowych, szczegółowo podzielonych nie tylko na płeć czy wiek, ale również na pasje osoby, którą chcemy obdarować („Gwiezdne Wojny”, „Sex w Wielkim Mieście”, „James Bond”, „House of Cards”, „Dla smakosza” czy „Dla gracza”).

Badanie zostało przeprowadzone techniką wywiadu bezpośredniego przy wykorzystaniu tabletów (CAPI) na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat od 7 do 13 listopada 2014 roku przez TNS Polska.

*Dane sprzedażowe e-sklepu Merlin.pl za sezon świąteczny 2013.