TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Triumf dyskontów – zwycięzcy wyścigu sieci handlowych w 2014 r.

Ofensywa dyskontów w 2014 r. straciła nieco impet, ale można uznać, że to zasłużony odpoczynek. Rynek nasycił się nowymi Lidlami i Biedronkami, więc nowe placówki nadal powstają, ale już w nie tak dużej ilości.
O autorze
2 min czytania 2015-02-16

Walka o koszyki konsumentów przeniosła się na wyższy poziom – w stronę estetyki, jakości, dobrych lokalizacji i ekskluzywności.

Analizując nazwy list zakupów z 2013 i 2014 roku, zespół Listonica sprawdził, jakie sieci handlowe najlepiej odnajdują się w nowej rynkowej rzeczywistości – które zyskują, a które tracą.

W obliczu trwającej od kilku lat ekspansji dyskontów, nie dziwi fakt, że rok 2014 na listach zakupów bezsprzecznie należał do dwóch największych w Polsce sieci: Biedronki i Lidla. Nie tylko okupują one ścisłą czołówkę najpopularniejszych „odsklepowych” nazw list zakupów, ale też zanotowały największy wzrost popularności – odpowiednio 1,38% i 1,19%.

Z hipermarketów wzrosty warte wzmianki zanotowały jedynie Carrefour (3. miejsce na liście popularności ze wzrostem o 0,68%) i Auchan. W przypadku Carrefoura zwiększona popularność wiąże się z regularnymi promocjami jego gazetek w aplikacji Listonic, co zachęca użytkowników do umieszczenia produktów na analogicznie nazwanej liście i wizyty w sklepie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z kolei znajdujący się na 5. miejscu pod względem popularności w nazwach list Auchan zawdzięcza swój 0,74% przyrost przejęciu sieci niemieckich hipermarketów Real. Ostatnim hipermarketem, któremu udało się osiągnąć wzrost popularności, jest Kaufland z wynikiem +0,47% w stosunku do 2013 roku.

Bardziej interesujące mogą się okazać wnioski z analizy spadków popularności. Oczywiście największą zniżkę (-2,95%) zanotował Real, wycofujący się z Europy Środkowej i Wschodniej, jednak na minusie znalazły się również Tesco i Alma.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wyniki pozostałych marek sieci handlowych mieszczą się w granicach naturalnych fluktuacji użytkowników aplikacji, a ich świadomość nie zmieniła się znacząco w ciągu ubiegłego roku.

Niekwestionowane zwycięstwo dwóch wiodących na rynku dyskontów, Biedronki i Lidla, wiąże się z doskonale zaplanowanymi i trafionymi idealnie w potrzeby polskich konsumentów działaniami marketingowymi. Hipermarkety próbują walczyć o koszyki klientów szerszym asortymentem i możliwością zrobienia zakupów przez internet, jednak czy te działania okażą się trafione, pokaże dopiero czas.

Czy dyskontom w najbliższym czasie może ktokolwiek zagrozić? Najbliższe lata przyniosą raczej cichą wojnę podjazdową niż kontynuację wielkiej szarży. Zapowiada się kanibalizacja placówek mniejszych sieci, które nie będą przynosiły dochodu, stawianie na trendy: local, bio i eko; a także poprawianie jakości oferty w obrębie już istniejących, stosunkowo niskich cen. Wizerunek dyskontu ewoluuje: od blaszanej stodoły po osiedlowe delikatesy, do których warto wpaść nie tylko po standardowe zakupy, ale i po coś specjalnego.

Poza kategorią dyskontów rozwój może czekać gałąź convenience stores: Żabki, Małpki, Fresh Markety i zfranczyzowane sklepiki osiedlowe. Sklepy te wzbogacają swój asortyment, a także wabią klienta dodatkowymi usługami – możliwością opłacenia rachunków czy odebrania za darmo przesyłek. Ich głównym atutem jest lokalizacja i to na niej mogą wygrać najwięcej. 

Ubiegłoroczne podsumowanie można znaleźć tutaj.

Źródła:
http://biznes.onet.pl/wiadomosci/handel/koniec-ekspansji-dyskontow-w-polsce-aldi-biedronka-lidl-i-netto-podzielily-miedzy/91tbg8
http://wiadomoscihandlowe.pl/2015/01/delikatesowa-architektura-dyskontow/
http://www.forbes.pl/konczy-sie-boom-na-dyskonty,artykuly,188190,1,1.html
http://www.bankier.pl/wiadomosc/Dlaczego-ludzie-kupuja-w-dyskontach-2640033.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,12977072,Auchan_nowym_krolem_hipermarketow__Dlaczego_to_zla.html
http://natemat.pl/27979,kupujemy-w-lidlu-i-biedronce-bo-jestesmy-coraz-biedniejsi-to-nieprawda-polacy-po-prostu-nauczyli-sie-liczyc

Autorka: Anna Engler-Jasieczek, head of advertising operations, Listonic