TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Monitoring reklam w wydaniach tabletowych magazynów – marzec 2015

W marcu przebadano 20 najpopularniejszych tytułów na rynku tabletowym, czyli 36 numerów i 356 reklam. Jak wypadł ostatni miesiąc na tle całego Q1? Nie do końca widać wzrost w liczbie reklam na jeden numer – było średnio 10 kreacji w jednym magazynie.
O autorze
3 min czytania 2015-04-03

Marzec nie różnił się znacząco od lutego liczbą reklam autopromocyjnych – nadal ich stosunek wynosi 2/3 do 1/3 (komercja vs. autopromocja). „Liczba ta pokazuje jednak, że wydawcy nadal czują silną potrzebę promowania swoich innych e-wydań.” – komentuje ten fakt Weronika Gładych, Account Manager, w adrino odpowiedzialna za reklamę w wydaniach tabletowych.

Czy możemy mówić o coraz większej liczbie reklam dostosowanych do nośników cyfrowych? Żeby odpowiedzieć na to pytanie należy się przyjrzeć rodzajom reklam, ich formatom oraz obecności linków kierujących użytkownika na zewnątrz. W marcowych magazynach było aż 10% więcej kreacji typu Full Page niż w lutym. Pełne strony to ponad 82% reklam, Half Page’y było 18% a tzw. „Inne Formaty” zajmowały pozostałe 10%. Wyniki mówią same za siebie – reklamy są coraz lepiej dostoswane do donośników. Oczywiście trzeba zwracać uwagę na to, ile ukazało się kreacji z video lub w html5. W marcu liczba reklam statycznych zmalała o 5% w stosunku do lutego, zwiększyła się liczba reklam Rich Mediowych (o 4%) i video (1%).

Zarówno typ, jak i format reklam, jest ważny, ale równie istotne jest to, aby kreacja, szczególnie taka, która ma podany adres www, kierowała użytkownika na zewnątrz. W marcowych magazynach wygląda to lepiej niż w lutym, jednak nadal widać tu niewielką przewagę reklam, które po kliknięciu nigdzie nas nie przekierują (44% reklam z linkiem, 56% reklam bez zaszytego linku).

Jakie branże pojawiały się w marcowych magazynach? Najczęściej, obok autopromocji, mogliśmy zobaczyć Rozrywkę, Technologię oraz Odzież i Dodatki. I tutaj małe zaskoczenie – to właśnie reklamy odzieży miały najwięcej zaszytych linków (50% linków w porównaniu do 14% linkujących reklam w lutym). „Być może producenci zobaczyli, jaki potencjał płynie z dodania linku do reklamy – użytkownika dzieli wtedy tylko mały krok, aby znaleźć się w e-sklepie i dokonać zakupu.” – zastanawia się Weronika Gładych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

QR kody nadal są i chyba już będą obecne w reklamach na tabletach. „Po raz kolejny delikatnie podkreślamy, że ich zastosowanie akurat w przypadku tabletów mija się z celem. 4% reklam zamiast QR-ów mogłoby mieć zaszyty w kreacji link – z całą pewnością efekt kampanii byłby wtedy lepszy.”– stwierdza Weronika Gładych.

Marzec nie przyniósł jeszcze rewolucji, ale jest już lepiej – widać powolne, acz systematyczne zmiany. Coraz więcej wśród reklam Rich Mediowych jest takich, które mądrze angażują użytkownika w kreację, np. poprzez wykorzystanie funkcji tabletów (dotyk!).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jaki był jednak Q1 w branży? O wypowiedź poprosiliśmy Joannę Mosiek-Sitek, Dyrektor Sprzedaży Czasopism w AGORA SA i Dariusz Werelich, Head of Sale w adrino.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Jeśli chodzi o liczbę pobrań magazynów cyfrowych, to po pierwszym kwartale odnotowaliśmy wzrost 50%. Najpopularniejszym naszym magazynem w wydaniu cyfrowym jest w tej chwili LOGO.” – stwierdza Joanna Mosiek –Sitek.

„Styczeń to generalnie słaby miesiąc jeśli chodzi o przychody reklamowe total, ale kolejne miesiące, a szczególnie marzec, mieliśmy bardzo dobre. Jeśli chodzi o wpływy reklamowe, to realizujemy je w pierwszym kwartale zgodnie z założonym budżetem, jednocześnie intensywnie pracujemy nad rozwojem angażujących kreacji reklamowych, żeby zarówno reklamodawca, jak i później czytelnik, mogli w pełni wykorzystać interaktywność urządzenia.

Jeśli chodzi o branże, to udział rozkłada się podobnie jak w magazynach papierowych. W tytułach kobiecych dominuje branża urodowa i modowa, a w magazynach wnętrzarskich branża wnętrzarska. W wydaniach cyfrowych obecni są reklamowo zarówno klienci domów mediowych, jak i bezpośredni”. 

Natomiast Dariusz Werelich podsumowuje Q1 z perspektywy mobilnej sieci reklamy: „Jeśli chodzi o zakup tabletów, to nie odnotuje się tutaj już większych zmian. Oczywiście cały czas obserwujemy wzrost sprzedaży tych urządzeń, natomiast, jak pokazują dane z UK, użytkownicy, którzy chcieli kupić tablety, już je kupili. Nie będzie więc wielkiej tendencji wzrostowej.

Teraz czekamy, aż użytkownicy dojrzeją i zaczną bardziej aktywnie korzystać z tabletów. Widać wzrosty w liczbie pobrań magazynów tabletowych, jednak patrząc globalnie na najpopularniejsze w Polsce tytuły, nadal nie są to wielkie liczby. Cieszy jednak fakt, że pomału zarówno czytelników takich magazynów, jak i reklam dostosowanych do tych urządzeń jest więcej. Czekamy jeszcze na więcej odważnych klientów, którzy zobaczą, jaki potencjał wizerunkowy drzemie właśnie w reklamach na tabletach”.