Po co Ci marka osobista?

Branding

partnerem merytorycznym działu jest DRAGON ROUGE

Po co Ci marka osobista?

Powodów, dla których możesz chcieć własną markę osobistą może być wiele…

Natomiast zanim przystąpisz do działań związanych z personal brandingiem proponuje zastanowić się nad 3 elementami. Przyjrzyj się im bliżej, żeby lepiej zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Zawsze zaczynaj od „Dlaczego”

Jeśli w swojej komunikacji nie korzystasz z odpowiednio przygotowanej i wiarygodnej misji życiowej – czyli odpowiedzi dlaczego robisz, to co robisz – nikogo raczej nie zainspirujesz. To właśnie spełnione misje marek, specyficzny punkt widzenia, wartości oraz działania inspirują ludzi, chwytają za serca, powodują, że wybieramy akurat ten a nie inny produkt. Tak samo jest z ludźmi. Podążamy wytrwale tylko za tymi, którzy nas inspirują. Ci którzy korzystają z kija lub marchewki muszą stale zwiększać swoje dawki do momentu w którym albo kara staje się zbyt dotkliwa i decydujemy się odejść, albo nagrody już nas nie satysfakcjonują i o dziwo – też decydujemy się odejść. Inspiracja jest jedynym trwałym sposobem na istnienie i rozwój na rynku. Inaczej będziesz musiał mówić: dzisiaj jeszcze niższe ceny niż wczoraj, jeszcze więcej cukru w cukrze, to coś więcej niż woda albo jeśli nie kupisz u mnie to stracisz wszystko, przegrasz, umrzesz.

W przypadku dobrze zbudowanej marki osobistej misja lidera pojawia się naturalnie. Nikt nie opowiada o tym lepiej niż Simon Sinek – jego legendarne wystąpienie „Jak wielcy liderzy inspirują do działania” dobitnie pokazuje jak wielu z nas ma źle ustawioną komunikację i koncentruje się na odpowiedzi na pytania: co i jak. A to nikogo nie zainspiruje i nie stworzy przewagi konkurencyjnej. Simon pokazuje też jak łatwo zmienić swój model komunikacji i jakie korzyści z tego płyną. Wszyscy wielcy liderzy mają swoje „dlaczego”, swoje przekonanie, swój powód do działania i szczodrze dzielą się nimi ze światem. To właśnie wspólne „dlaczego” powoduje, że chcemy korzystać z produktów, usług i przebywać w otoczeniu wielkich ludzi. Cena ma mniejsze znaczenie. Liczą się wspólne wartości.

„Ludzi nie interesuje to, co robisz. Ludzie chcą wiedzieć dlaczego to robisz” - Simon Sinek

Czy Google zaprosi Cię na czerwony dywan?

Uwaga cliche (!) największa zmiana ostatnich lat to oczywiście pojawienie się mediów cyfrowych. Naturalnie i bez większej refleksji korzystamy z pełnego dostępu do informacji. Co robimy gdy chcemy coś kupić? Najpierw sprawdzamy informacje w sieci. Nie ma znaczenia czy jest to produkt za 50 czy 5’000 złotych. Najpierw sprawdzamy ceny i opinie w sieci. A co w przypadku ludzi, przed spotkaniem lub telefonem? Sprawdzamy jak wyglądają, czym się zajmują, co piszą o sobie i jak na ich temat wypowiadają się inni. Ty sprawdzasz informacje o innych, a inni sprawdzają informacje o Tobie. Pytanie – kiedy ostatnio wpisywałeś swoje imię i nazwisko do wyszukiwarki i jak bardzo to, co zobaczyłeś na pierwszej stronie odpowiada temu jakim jesteś człowiekiem, jakie masz pasje, zainteresowania? Dlaczego w ogóle warto się z Tobą skontaktować? Możesz powiedzieć, że ma to niewielkie znaczenie, bo i tak nawiązujesz sporo kontaktów. Pytanie więc ile więcej tych kontaktów mogło by się pojawić lub kto innych chciałby się z Tobą skontaktować, gdyby pierwsza strona wyników w Google mówiła więcej i ciekawiej na Twój temat? Zobacz film na temat ZMOT (Zero Moment of Truth) i wpływ wyników wyszukań na decyzje zakupowe klientów. Jaki jest? Ogromny!

Mądre marki dobrze o tym wiedzą i korzystają z dobrej obecności w Google. Mądre marki osobiste też. A Ty?

Personal Branding 2020

Jeszcze jedno jest pewne. Za 5 lat Twoja praca będzie wyglądała zupełnie inaczej niż teraz. Będziesz potrzebować nowych kompetencji, innych umiejętności i pewnie będziesz pracować z innymi ludźmi. Jak wygląda Twoja praca teraz, a jak wyglądała w 2010? Inaczej? To nie zdziw się jak znów się zmieni do w trakcie kolejnych 5 lat. Od tego jak zaczniesz rozwijać swoją marką osobistą teraz zależy to, co będziesz robić do końca życia. Pomyśl o tym jako o projekcie Personal Branding 2020. Zacznij teraz pracować na swoją pozycję. Kim chcesz być i co chcesz osiągnąć?

Recepta na sukces

Tak się ciekawie składa, że personal branding jest skuteczną odpowiedzią na te trzy kluczowe wyzwania:

  • Twoja misja – fundament marki osobistej – spowoduje, że będziesz inspirować innych i wyróżnisz się na rynku. Myślisz, że elevator pitch jest fajny? Zapomnij o tym. Zobaczysz jaką reakcję u ludzi wywołuje dobrze przygotowana wypowiedź, która zaczyna się od „wszystko co robię, robię po to aby…”. Jedno zdanie wystarczy, żeby zaintrygować i zainspirować odbiorcę.
  • Przemyślana komunikacja i obecność w sieci daje zupełnie nowe możliwości nawiązywania kontaktów i kształtowania opinii na rynku. Zasada jest prosta. Albo jesteś liderem i masz jasno określony punkt widzenia, albo podążasz za innymi. Teraz szybki test: poczytaj sobie opinie kolegów, szefów, dyrektorów, prezesów w swojej branży. Czy większość z nich jest miałka i powtarza puste frazesy? Jeśli nie – daj koniecznie znać – chętnie je poczytam. Jeśli jednak jest – tym lepiej dla Ciebie. Od razu się wyróżnisz, a to punkt pierwszy w budowaniu każdej marki – także marki osobistej.
  • Najważniejszą cechą pracownika i przedsiębiorcy jest umiejętność dostosowania się i przygotowania na nowe wyzwania. Sukces odniosą Ci, którzy będą w stanie najlepiej działać w przyszłości. Dobra marka to nie produkty i usługi w najniższej cenie. Sukces marki osobistej to sytuacja, gdy ktoś płaci za Twój czas i umiejętności, chociaż mógłby wziąć inną osobę, która jest tańsza, albo jest w stanie zrobić podobne rzeczy.

Dobre marki – w tym marki osobiste – nigdy nie są dziełem przypadku. Wyróżnienie na tle innych, adekwatność do potrzeb klienta, przemyślana komunikacja i gotowość na budowanie wartości w czasie. Przepis jest prosty, ale nie oznacza to, że łatwy w realizacji. Warto zacząć teraz, bo efekty będą się kumulować w czasie. Warto teraz, bo konkurencja jeszcze śpi, albo nie czyta teraz tego artykułu.

Mam nadzieję, że udało mi się Ciebie przekonać o tym, że warto już teraz zastanowić się nad swoją własną marką osobistą. W kolejnym artykule opiszę, jak zbudowane są najlepsze marki osobiste. 

Ave!

 

Zobacz drugi tekst z tego cyklu >>

 

Piotr Grządziel | www.TopPersonalBranding.com

Praktyk, trener, przewodnik po marketingu i personal brandingu. Szybko, sprawnie i z wdziękiem buduję inspirujące marki osobiste ludzi, którzy są liderami w swoich branżach. Ponad 12 lat pracy i mnóstwo projektów dla najlepszych marek na świecie dało mi solidną porcję wiedzy i doświadczenia, które teraz przekładam na pracę z wyjątkowymi ludźmi. Służę inspiracją, bo służba innym jest najwyższą wartością. Serio :)

Piotr Grządziel – najważniejsze fakty:
- autor metody Top Personal Branding™
projekty dla najbardziej znanych marek na świecie: Coca-Cola, Heineken, Desperados, Powerade,
- certyfikowany trener persolog®, Wyjątkowy Nauczyciel, prelegent licznych konferencji w Polsce i za granicą
lider nowych rozwiązań w komunikacji marketingowej

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij