Zobacz pierwszy tekst z tego cyklu >>
Czy łatwo jest sprawdzić jak działają najlepsze marki osobiste? Tak, jeśli tylko zna się model, według którego funkcjonują. Taki model poznasz w kolejnym artykule. Dlaczego jest to ważne? Bo dzięki modelom jesteśmy w stanie szybko zrozumieć złożone sytuacje. Modele są proste, ale nie oznacza to, że są łatwe w realizacji. To zasadnicza różnica. Możesz znać model, ale możesz nie wiedzieć co zrobić, żeby z niego skorzystać. W umiejętnym korzystaniu z modelu kryje się klucz do sukcesu.
Zobacz również
Zdecydowanie wolę dać Ci gotowy model, dzięki któremu zrozumiesz dane zagadnienie, niż godzinami opowiadać i teoretyzować. Wszyscy na tym zyskujemy.
Uważnie obserwując liderów, którzy kształtują rynki i opinie oraz inspirują innych możemy się wiele nauczyć. I dlatego takie relatywnie proste ćwiczenie proponuję na początek. Co robi Richard Branson, Simon Sinek, Gary Vaynerchuk i nasi krajowi liderzy? Co powoduje, że są rozpoznawani na rynku, wpływają na innych, kształtują opinie i rozwijają sektory premium w swoich kategoriach? Zanim przyjrzymy się ich przykładom, jeszcze jedna ważna i podstawowa zasada.
Show me, don’t tell me
To zdanie od zawsze było prawdą, jednak w ostatnich latach jeszcze bardziej zyskało na znaczeniu. Patrząc na to, co dzieje się wokół nas powtarzamy to zdanie jak mantrę. Powtarzamy, bo pełno jest ludzi, którzy aspirują do bycia mistrzami, liderami, ekspertami, a nimi nie są. Myślą, że samym opowiadaniem o tym, jak bardzo znają się na temacie są w stanie coś zdziałać. Wcześniej czy później przychodzi etap weryfikacji i wychodzi na jaw, czy robisz to co mówisz, czy tylko mówisz, że robisz.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
W marce osobistej „Show me, don’t tell me” jest arcyważne:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Prawdziwego lidera poznaje się w akcji, kiedy do zrobienia są trudne zadania, a nie wtedy, kiedy błyszczy na scenie i tylko opowiada o wielkich rzeczach.
- Doskonałego sportowca rozpoznasz w trakcie zawodów, a nie na konferencji prasowej.
- Skuteczny doradca finansowy musi pokazać wyniki swoich własnych inwestycji, a nie opierać się na wiedzy innych „ekspertów”.
- Fryzjer powinien mieć dobrą i modną fryzurę, a nie tylko o nich opowiadać.
- Mistrz marketingu lepiej, żeby miał zrealizowanych kilka własnych spektakularny akcji, a nie posługiwał się wyłącznie przykładami i historiami ze świata albo tymi przeczytanymi w książkach.
- Ekspert od budowania marki osobistej też powinien mieć do pokazania kilka przykładów swojej pracy, bo inaczej będzie cały czas powtarzał 10 oczywistych prawd, z których nic nie wynika, albo mówił o 4,5 krokach do zbudowania marki osobistej i na tym skończy się jego lub jej „eksperckość”.
Zatem buduąc markę osobistą: show me, don’t tell me! Ludzie są mądrzy i będą w stanie odróżnić prawdę od bajki.
Wspólne cechy najlepszych marek osobistych
Czerpiąc inspirację z Simona Sineka, u prawdziwych liderów zawsze widoczne i dobrze zbalansowane są działania w najważniejszych obszarach, które odpowiadają na trzy pytania:
- Dlaczego – misja życiowa, motto, coś, co inspiruje do działania ciebie i innych oraz zgrabnie opisuje to, w co wierzysz.
- Jak – twoja osobowość, wyjątkowość, indywidualny sposób działania, obszar, w którym możesz być najlepszy na świecie (tak, mówię serio, najlepszy na świecie).
- Co – konkretne rzeczy i działania, które uwiarygadniają i potwierdzają prawdziwość twojej misji życiowej. Na bazie tych działań ludzie będą wierzyć i ufać twojej marce osobistej lub nie.
Oto konkretne przykłady:
Richard Branson
- Dlaczego: motto: „Screw it, let’s do it”
- Jak: jest najlepszy na świecie w robieniu biznesu z klasą, humorem, rozbijając stare, skostniałe branże i wspierając innych pozytywnych buntowników
- Co: wszystko, co stoi za Virgin i marką osobistą Richarda (zwróć uwagę na spójność)
– Firmy i nowe biznesy w ramach Virgin
– Wsparcie dla startupów i młodych przedsiębiorców
– Inspiracja dla innych (#1 na LinkedIn wśród najbardziej wpływowych liderów)
– Wideo, konferencje, artykuły – wszystko, co pozwala zwiększyć zasięg jego oddziaływania
– Działalność charytatywna, pokojowa i dla dobra innych
– Doskonała obecność w ZMOT (omawianym w poprzednim artykule)
Simon Sinek
- Dlaczego: misja: „ Inspiring others, so they can do things that inspire them”
- Jak: jest najlepszy na świecie w inspirowaniu innych do działania i wspieraniu liderów
- Co: wszystko, co daje mu możliwość zastosowania swojej wiedzy w celu inspirowania innych i zmiany świata na lepsze
– Inspiracja dla innych
– Wystąpienia, książki, szkolenia, artykuły, wideo – znów wszystko, co pozwala zwiększyć zasięg jego oddziaływania
– Wsparcie, które daje weteranom amerykańskiej armii
– Doskonała obecność w ZMOT
Dyrektor Handlowy (przykład naszego klienta)
- Dlaczego: misja: „Dać ludziom poczuć prawdziwy smak życia, żeby mogli cieszyć się wyjątkowymi chwilami”
- Jak: jest najlepszy w swojej kategorii w promowaniu wizji „la dolce vita” i przygotowaniu prezentów biznesowych, które zostaną zapamiętane na długie lata
- Co: wszystko, co daje mu możliwość realizacji misji
– Nowe produkty i usługi w ramach prowadzonego biznesu
– Edukacja i inspirowanie ludzi w temacie prawdziwego smaku życia
– Artykuły i doskonała obecność w ZMOT
Więcej przykładów opisanych szczegółowo znajdziesz w prezentacji:
Zwróć jeszcze raz uwagę na misje życiowe liderów. Są wyjątkowe, inspirujące i unikalne – prawdziwe tylko dla tej jednej osoby. I przede wszystkim, nie nawiązują bezpośrednio do tego, czym zajmują się na co dzień. Jeśli więc twoja misja życiowa mówi coś o biznesie, w którym jesteś, to jest ona źle zbudowana. Tak samo jest z misjami firm. Jeśli jest w nich choć słowo o tym, czym konkretnie firma się zajmuje (produkt lub usługa), to jest to zły trop. Napiszę o tym osobny artykuł, a teraz kolejny arcyważny element.
Daje więcej…
Człowieka pewnego swoich umiejętności i budującego markę w oparciu o prawdziwą misję poznasz po tym, że nie chowa swoich działań za kurtyną, tylko dzieli się swoją wiedzą ze wszystkimi. Spójrz na to, co robi Richard Branson, Simon Sinek, Tony Robbins, Gary Vaynerchuk i inni wielcy liderzy. Właśnie w ten sposób buduje się doskonałą markę osobistą. Wszyscy liderzy dają więcej, niż są w stanie otrzymać. Spójrz też na nas. Na stronie znajdziesz wszystkie modele, na bazie których działamy. Mówimy o tym otwarcie na konferencjach i warsztatach:
- Start with Why – Simon Sinek
- Model DISC – na bazie persolog®
- Lean Business Model Canvas
- ZMOT Google
- itd.
Te wszystkie rzeczy są powszechnie znane i dostępne. Nie boimy się o nich opowiadać i od zawsze mówiliśmy o nich otwarcie. Nie w samych modelach tkwi siła, tylko w umiejętności ich połączenia i wykorzystania. Podobnie będzie w Twojej sytuacji. Otwórz się, bądź sobą, bądź szczery, daj ludziom wartościowe rzeczy i witaj w klubie ludzi, którzy budują najlepsze marki osobiste. Sukces to tylko kwestia czasu. Znajdź swój własny sposób, żeby dać innym więcej. Tak robią najlepsze marki osobiste w Polsce i na świecie.
Pokazując Ci sam model i opowiadając o nim dostajesz solidne podstawy. Zrozumiesz temat, ale istnieje nikła szansa, że tylko na bazie tych informacji będziesz w stanie dalej skutecznie działać. Wiemy, bo testowaliśmy to wiele razy. Sam model i jego opis bez narzędzi nie wystarczy. Zatem w następnym artykule dowiesz się więcej o tym, z jakich narzędzi korzystać budując swoją markę osobistą.
Teraz masz już podstawy i wiesz, co może dać Ci personal branding. Masz też inspirację do działania, bo widzisz jak to robią najlepsi. Zanim pojawi się następny tekst możesz w komentarzach napisać swoje propozycje najlepszych marek osobistych. Chętnie rzucę na nie okiem i porozmawiamy na ten temat.
Ave!
Piotr Grządziel | www.TopPersonalBranding.com
Praktyk, trener, przewodnik po marketingu i personal brandingu. Szybko, sprawnie i z wdziękiem buduję inspirujące marki osobiste ludzi, którzy są liderami w swoich branżach. Ponad 12 lat pracy i mnóstwo projektów dla najlepszych marek na świecie dało mi solidną porcję wiedzy i doświadczenia, które teraz przekładam na pracę z wyjątkowymi ludźmi. Służę inspiracją, bo służba innym jest najwyższą wartością. Serio 🙂
Piotr Grządziel – najważniejsze fakty:
– autor metody Top Personal Branding™
– projekty dla najbardziej znanych marek na świecie: Coca-Cola, Heineken, Desperados, Powerade,
– certyfikowany trener persolog®, Wyjątkowy Nauczyciel, prelegent licznych konferencji w Polsce i za granicą
– lider nowych rozwiązań w komunikacji marketingowej