Gry i mechanizmy gier w działaniach marketingowych

Gry i mechanizmy gier w działaniach marketingowych

Wykorzystanie gier i ich mechanizmów w aktywnościach marketingowych nie jest działaniem nowym. Pierwsze tego typu zabiegi miały swój początek już w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku.

Najczęściej sięgały po nie największe brandy w rodzaju McDonald’s czy Procter&Gamble, a podstawą takich działań było umieszczenie billboardów reklamowych lub bezpośrednio samych produktów w istniejących grach. Z biegiem czasu zaczęły również powstawać gry reklamowe (advergames) w całości poświęcone promocji danej marki. Najnowszym trendem jest wykorzystywanie w działaniach marketingowych tzw. grywalizacji lub jak wolą nazywać ją niektórzy gamifikacji. W dalszej części artykułu postaram się krótko opisać każdy z tych mechanizmów reklamowych, wraz z jego zaletami i wadami.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Product placement

Product placement to jedna z najprostszych, a równocześnie dających najwięcej możliwości form promowania produktu albo postaci w grach. Dany brand jest umieszczany w grze już na etapie jej tworzenia, podczas etapu produkcyjnego. Pozwala to na jego daleko idącą integrację z akcją gry, może być on wręcz niezbędnym elementem, który należy wykorzystać, by przejść do kolejnych etapów. Sposobów wykorzystania marki może być wiele, od najprostszych takich jak np. zbieranie produktów w grze i otrzymywanie za to dodatkowych punktów i bonusów, po bardziej skomplikowane przedstawiające funkcje reklamowanego przedmiotu. W grze wyścigowej możemy poruszać np. nowym modelem samochodu, sprawdzając czy jego wygląd lub fizyka poruszania się po drodze nam odpowiada i czy warto umówić się na jazdę próbną. Telefon komórkowy może być elementem niezbędnym do zrobienia zdjęcia lub dotarcia w odpowiedni punkt docelowy za pośrednictwem posiadanego nadajnika GPS.

Największa zaleta product placementu jest równocześnie jego największą wadą – integracja z grą jest wymagana na etapie produkcji co zmusza marketerów do zaplanowania działań z dużym wyprzedzeniem, w przypadku gier na pecety i konsole nawet kilkumiesięcznym. Dodatkowo raz umieszczony w grze przekaz marketingowy jest już trudny do zmodyfikowania. Odpowiedzią na te ograniczenia stała się w pewnym sensie reklama dynamiczna oraz coraz większa popularność gier free to play (F2P, darmowych) – w szczególności tych z rozbudowanymi elementami społecznościowymi.

Więcej informacji na temat gier i grywalizacji w marketingu znajdziesz w raporcie GIT 2012!

Reklama dynamiczna

Reklama dynamiczna w grach to dużo bardziej elastyczny nośnik reklamowy. W zależności od rodzaju gier może ona przyjmować różne postacie. W przypadku tytułów pudełkowych, zarówno pecetowych jak i konsolowych ma formę billboardów umieszczanych bezpośrednio w grze i mogących być dynamicznie zmienianych w zależności od potrzeb reklamodawców. Billboardy te są najczęściej wirtualnymi odpowiednikami outdoorowych reklam – np. band na stadionie, plakatów na przystankach lub billboardów umieszczonych przy drodze, którą się poruszamy. Reklama dynamiczna pozwala nam precyzyjne określenie czasu trwania kampanii, cappingu na danego użytkownika czy wybrania określonej kategorii gier. Jest bardzo zbliżona do reklamy internetowej (z wyjątkiem braku możliwości kliknięcia), również jej emisja odbywa się z adserwera, a gry są specjalnie przygotowywane do tego, by móc emitować w nich reklamy. Pierwsze tego typu kampanie pojawiły się w Polsce w 2008 roku – prekursorem był BMW, promujący nowy model ze swojej oferty, potem ten format cieszył się dużą popularnością przede wszystkim wśród branży FMCG (min. Axe, Knorr i Nivea), rozrywkowej (Warner Bros., Eska) oraz motoryzacyjnej (Volkswagen).

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij