Czy ankieterzy zaginają czasoprzestrzeń? Czyli parę słów o tym, dlaczego tak szybko znamy wyniki badań exit poll

Nie jest niczym zaskakującym, że otaczamy się nowymi technologiami prawie wszędzie. Kojarzą się nam one głównie z pracą albo rozrywką, ale są już również w takich dziedzinach jak badania społeczno-polityczne, na przykład badania exit poll w tegorocznych wyborach prezydenckich.
O autorze
2 min czytania 2015-06-01

Zazwyczaj po oddaniu głosu, oglądamy wieczory wyborcze w telewizji, żeby sprawdzić, czy nasz faworyt wygrał. Właśnie wtedy naszą pierwszą ciekawość zaspokajają wyniki badania exit poll. Czy wiesz, jak takie badanie przebiega? W jaki sposób od razu po zamknięciu lokali wyborczych znamy wstępne wyniki wyborów? Odkryj z nami, jak odbywają się badania exit poll.

W tegorocznych wyborach prezydenckich badanie exit poll realizował Ipsos na zlecenie stacji telewizyjnych TVP1, TVN24 i Polsat News, zarówno w I, jak i w II turze. W obsłudze technicznej badania Ipsos wspierają Orange i Digital Virgo. Sondaż exit poll zrealizowany podczas obu tur wyborów prezydenckich pokazał po raz kolejny wysoką trafność prognozy firmy Ipsos (ok. 1 punkt procentowy odchylenia w stosunku do oficjalnych wyników). Sprawdźmy, na czym polega wspomniane badanie oraz jak wygląda cały proces dostarczania danych.

W skrócie można byłoby powiedzieć, że badanie exit poll jest specjalnym sondażem przeprowadzanym w trakcie wyborów, w którym wyborcy wychodzący z lokali wyborczych odpowiadają na pytanie, na kogo głosowali. Dane od ankieterów są przekazywane do pracowni badawczej, a z niej finalnie do telewizji (czyli do instytucji zamawiających badania). Tak to wygląda w uproszczonej formie, a jak wygląda w szczegółach?

Jak to działa?

Ipsos prowadzi badanie przed 500 losowo wybranymi lokalami wyborczymi, które zapewniają reprezentatywną próbę wyborców. Ankieterzy Ipsos proszą osoby, które oddały głos o wypełnienie krótkiej ankiety, która zawiera główne pytanie, na kogo został oddany głos oraz dodatkowe pytania dotyczące wcześniejszych wyborów. Poza tym zbierane są podstawowe dane demograficzne ankietowanego wyborcy (np. płeć, wiek, zawód, wielkość miejscowości).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Następnie ankieterzy Ipsos korzystając z aplikacji przygotowanej przez Orange przesyłają ankiety w postaci SMS-ów na numer obsługiwany przez Digital Virgo. Digital Virgo agreguje dane spływające od ankieterów, przetwarza je wstępnie i dostarcza do pracowni badawczej Ipsos.

Ipsos analizuje otrzymywane dane spływające spod ankietowanych komisji wyborczych, aby wieczorem po zakończeniu ciszy wyborczej udostępnić stacjom telewizyjnym szacunkowe wyniki głosowania. Zawierają one informacje o procentowym poparciu dla poszczególnych kandydatów na prezydenta Polski i frekwencji wyborczej. Kluczowe jest w tym momencie niezawodne działanie wszystkich aplikacji, tak aby dostarczyć wyniki na czas.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kto i co?

Badania exit poll robią różne organizacje badawcze, jednak w Polsce Ipsos posiada największe kompetencje i know-how, jak przeprowadzać takie badanie, aby uzyskać wynik najbardziej zbliżony do oficjalnych wyników wyborów. Organizacja posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie w realizacji badań społeczno-politycznych (sektor Public Affairs) oraz w badaniach exit poll. W ubiegłym roku właśnie Ipsos przeprowadził badania exit poll podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego oraz wyborów samorządowych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Digital Virgo jest stałym Partnerem Ipsos w zakresie obsługi exit poll w Polsce. Digital Virgo jako doświadczony dostawca aplikacji z obszaru IT i Mobile zapewnia wysokiej jakości rozwiązanie dedykowane, które umożliwia bezpieczne i niezawodne dostarczenie wyników ankiet do centrum Ipsos.