Twoja marka osobista nigdy nie była i nigdy nie będzie o tobie!

Twoja marka osobista nigdy nie była i nigdy nie będzie o tobie!

Na sam koniec cyklu zostawiłem nie lada niespodziankę. Wszystko to, co przeczytaliście do tej pory jest prawdziwe, ale to tylko około 20-25 proc. sukcesu. Zdecydowana większość, czyli 75-80 proc. tkwi zupełnie gdzie indziej.

Większość speców od budowania marki osobistej zdaje się o tym zapominać. Wokół wszyscy mówią: jesteś marką, jesteś wyjątkowy, jesteś najlepszy, jesteś zwycięzcą, będziesz diamentem… Mów, szlifuj, opowiadaj, kreuj, promuj, pisz, wrzucaj zdjęcia, statusy, update’y, twórz swoją markę. Wokół tylko ty, ty, ty. To błędny obraz personal brandingu. Twoja marka osobista nigdy nie była i nigdy nie będzie o tobie.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Jeśli chcesz zobaczyć z czym mają do czynienia osoby, które budują swój wizerunek tylko w oparciu o „ja”, to zobacz reakcje ludzi na ich komunikaty i treści. Ton komentarzy jest dobrym wyznacznikiem tego, jak ludzie cię postrzegają. Marka osobista zbudowana głównie na „ja” jest bardzo żyznym obszarem dla różnego rodzaju frustratów. Widziałeś to pewnie wiele razy, prawda?

Co jest najważniejsze?

Jest taka scena w filmie „Siła spokoju” w której młody Dan Millman rozmawia o tym, co jest najważniejsze w życiu. Dowiaduje się, że w życiu najważniejsza jest… A zresztą zobaczcie sami.

…więc jaka jest prawda?

A prawda jest taka, że jeśli przyjrzysz się dokładniej temu, co mówię, to okaże się, że jesteś warty tyle, ile potrafisz dać innym. Tyle też jest warta twoja marka osobista. Tak jak w tej scenie. Nie ważne co robisz, ważne dlaczego to robisz – brzmi znajomo, co?

Żeby nie rzucać słów na wiatr spójrz na modele, o które oparty jest według mnie skuteczny personal branding. Rozpoczynamy od siebie, ale potem od razu ruszamy dalej szukając odpowiedzi na pytanie – co mogę zaoferować innym. Bo tylko wtedy marka ma sens.

Golden Circle – Simon Sinek

Twoja misja życiowa lub motto powinny zawierać informację, co z twojej działalności będą mieli inni. Co zyskają? Dlaczego mają ciebie posłuchać? Spójrz na najlepsze przykłady:

  • „Screw it, let’s do it.” – Richard Branson (najlepiej brzmi w oryginale, sorry)
  • „Inspiruję ludzi do tego, żeby robili w życiu rzeczy, które ich inspirują.” – Simon Sinek
  • „Wszystko co robię, robię po to, aby ludzie mogli poczuć prawdziwy smak życia i dzięki temu cieszyli się wyjątkowymi chwilami.” – jeden z naszych klientów
  • „Tworzę warunki do pełnej i niczym nie nieskrępowanej ekspresji, bo tylko wolni ludzie mogą być prawdziwi.” – jeden z naszych klientów
  • „Wszystko co robię, robię po to, aby jak najlepiej służyć innym ludziom, tak aby mogli oni realizować swoje marzenia i innych” - ja

Chciałbyś z nimi porozmawiać, a może nawet z nimi pracować? Ci ludzie mówią o sobie, o tym kim są naprawdę i w co wierzą. Całe piękno polega na tym, że robią to w kontekście innych ludzi.

Model Young & Rubicam

Pisałem o nim we wcześniejszym artykule.Tak, to prawda, że model rozpoczyna się od elementu wyróżnialność – czyli czym i na ile różnisz się od innych. Natomiast pozostałe trzy filary to już inni ludzie – adekwatność do ich potrzeb, szacunek, czyli dostarczanie im tego, co obiecujesz oraz wiedza, czyli dostarczanie tego w kolejnych miesiącach i latach. Wynik jest bezdyskusyjny. Tak jak w ostatnim finale Ligi Mistrzów. Ludzie vs. „ja” 3:1.

Lean business model canvas

Tutaj sytuacja jest jeszcze bardziej dopasowana. Pierwsze pytanie, zanim zaczniesz cokolwiek robić to: jakie problemy mają ludzie i jakie segmenty klientów możesz na bazie tego wyłonić. Zanim zaczniesz mówić o swojej marce osobistej, musisz pomyśleć w których kontekstach będzie ona najbardziej przydatna. Dopiero potem zabierasz się za pozostałe elementy.

David Neenan

Mój pierwszy nauczyciel, który pokazał mi inne spojrzenie na siebie i na biznes. Polecam jego całe wystąpienie i szkolenia. Wiele można się z nich nauczyć. Natomiast najciekawszy dla nas w tym momencie jest ten element, w którym mówi o tym jak zarobić największe pieniądze. Kradzież ani szczęście nie są tutaj najlepszymi odpowiedziami…

Cały świat podpowiada ci, co jest najważniejsze. Także w personal brandingu. Posłuchaj tego i działaj. Jak widzisz twoja marka osobista nigdy nie była i nigdy nie będzie o tobie.

WIIFM – czyli ulubiona stacja radiowa wszystkich ludzi na świecie

WIIFM wygląda jak znak rozpoznawczy rozgłośni radiowej w USA. Tam każda stacja ma swój własny zestaw liter, który ją wyróżnia. Natomiast WIIFM jest ulubioną stacją każdego z nas. Skrót ten oznacza „what’s in it for me” czyli po prostu – co ja z tego będę mieć. I radia WIIFM najbardziej lubimy słuchać. Zawsze. Twoja marka osobista jest super, ale nie znaczy nic, jeśli nie rozwiązujesz przy jej pomocy problemów innych ludzi, bo jeśli tak nie jest, to po prostu nie będą Cię słuchać. Kodak, BlockBuster, Hummer były wyjątkowe, ale przestały być adekwatne do potrzeb klientów.

Nawet wyświechtany do granic możliwości cytat Jeffa Bezosa „twoją marką jest to, co ludzie mówią o tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju” potwierdza tę tezę. Ja do tego cytatu dodam moją własną obserwację. Ludzie będą mówili o tobie tylko w dwóch przypadkach. Albo było bardzo źle i narzekają, albo było wyjątkowo dobrze i cię chwalą. Ta druga opcja jest oczywiście mile widziana, ale ma miejsce tylko jeśli to, co robisz jest wartościowe dla innych.

Zatem życzę dużo wyróżnialności, ale jeszcze więcej adekwatności. 

Ave!

 

Piotr Grządziel | www.TopPersonalBranding.com

Praktyk, trener, przewodnik po marketingu i personal brandingu. Szybko, sprawnie i z wdziękiem buduję inspirujące marki osobiste ludzi, którzy są liderami w swoich branżach. Ponad 12 lat pracy i mnóstwo projektów dla najlepszych marek na świecie dało mi solidną porcję wiedzy i doświadczenia, które teraz przekładam na pracę z wyjątkowymi ludźmi. Służę inspiracją, bo służba innym jest najwyższą wartością. Serio :)

Piotr Grządziel – najważniejsze fakty:

- autor metody Top Personal Branding™
- projekty dla najbardziej znanych marek na świecie: Coca-Cola, Heineken, Desperados, Powerade
- certyfikowany trener persolog®, Wyjątkowy Nauczyciel, prelegent licznych konferencji w Polsce i za granicą
- lider nowych rozwiązań w komunikacji marketingowej

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij