Marka osobista – co zrobić, żeby dobrze ją zrobić?

Marka osobista – co zrobić, żeby dobrze ją zrobić?
Czas ostatecznie zakończyć teoretyczne rozważania i pokazać co konkretnie zrobić, żeby zbudować silną, konkretną i wiarygodną markę osobistą. Dla uważnych czytelników model, na którym budujemy marki osobiste nie będzie zaskoczeniem.
O autorze
5 min czytania 2015-06-02

Na bazie poprzednich tekstów każdy jest w stanie określić jakie są najważniejsze elementy w personal brandingu.

Ten artykuł miał być o wiele dłuższy. Na szczęście znalazłem czas, żeby sformułować go krócej (vide Goethe). Mówiąc wprost – chodzi o odpowiedź na 3 pytania:

  • Dlaczego?
  • Jak?
  • Co?

Tyle trzeba zapamiętać. Szukałem modelu, który będzie prosty, bo tylko proste rzeczy ludzie są w stanie zrozumieć i szybko przyswoić. Tylko taki model ma szansę na realizację. Najlepiej ujął to Antoine de Saint Exupéry mówiąc:

“Doskonałość osiąga się nie wtedy, kiedy nie można już nic dodać, ale kiedy nie można nic ująć.”

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z naszego modelu nie da się już nic ująć. Czy jest doskonały? Na chwilę obecną wszystko wskazuje na to, że tak. Nie znalazłem prostszego (czytaj doskonalszego) modelu i raczej nie zanosi się, żebym kiedykolwiek znalazł. Odpowiedzi na trzy pytania. Tylko tyle dzieli cię od twojej marki osobistej.

Nasz model i najlepsi ludzie w tym temacie

Przyjrzyjmy się jak nasz model budowania marki osobistej pasuje do przemyśleń innych ludzi, którzy znają się doskonale na temacie, ale patrzą na niego z zupełnie innej perspektywy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Top Personal Branding i Simon Sinek – Jak wielcy liderzy inspirują do działania

Analogia do kultowego wystąpienia Simona Sineka jest oczywista. Simon mówił o liderach, a przecież każdy, kto inwestuje swoją energię w budowanie marki osobistej staje się automatycznie liderem. Od Simona płynie więc inspiracja do oparcia się w budowaniu i komunikacji marki osobistej na trzech pytaniach. Natomiast tam, gdzie swoją rolę kończy Simon – czyli na określeniu mojego indywidualnego „Dlaczego” (misji życiowej), tam startujemy my i idziemy aż do końca. Szukamy odpowiedzi na pozostałe dwa pytania: „Jak” działam, kiedy jestem w optymalnym dla siebie środowisku i „Co” mam robić, żeby dać ludziom najwyższą wartość. Sprawdźmy jeszcze jak nasz model pasuje do dwóch innych modeli, które opisują rzeczywistość.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Top Personal Branding i Jim Collins – Od dobrego do wielkiego

Ta inspiracja przyszła w najmniej oczekiwanym momencie. Czytałem książkę Jima i kiedy doszedłem do strony, na której opisywał on model, według którego działają najlepsze firmy na świecie pomyślałem – Boże! Przecież to może mieć także zastosowanie nie tylko dla firm. Ludzie także mogą korzystać z takiego myślenia. Oczywiście okazało się, że nie byłem pierwszą osobą, która na to wpadła, bo sam Jim na kolejnych stronach wspomina o tym, że ten sam model pasuje zarówno do firm jak i do ludzi. Tutaj podobnie jak w naszym modelu i Simona mamy trzy pytania:

  • Dlaczego robisz to, co robisz: co jest twoją prawdziwą pasją?
  • Jak robisz to, co robisz: czyli co jest wyjątkowego w twoim działaniu i w czym możesz być najlepszy na świecie?
  • Co konkretnie zrobisz, żeby to zrealizować?

Swoją drogą mocno sugeruję zapoznanie się z tą książką. Bardzo dobra i wartościowa pozycja. Można z niej wyciągnąć też dużo pod kątem personal brandingu i zarządzania firmą oraz ludźmi.

Top Personal Branding i Filary Kondycji Marki Young&Rubicam

Korzystam z tego modelu bardzo często tłumacząc, jak zbudowane są najlepsze marki produktów i usług. Znów mamy bardzo prosty model, który po niewielkiej adaptacji można z powodzeniem stosować do budowania marki osobistej. Y&R mówi o czterech elementach każdej dobrej marki: wyróżnialności, adekwatności, szacunku i wiedzy. Na potrzeby naszej pracy przełożyłem te elementy na nasze trzy pytania. Co zatem mamy?

  • Wyróżnialność: dlaczego – twój unikalny sens istnienia, dlaczego robisz to, co robisz?
  • Adekwatność: jak – w jaki sposób twoja marka osobista jest adekwatna do potrzeb innych ludzi, w czym im pomaga?
  • Szacunek: co – dotrzymanie obietnicy udzielanej przez markę; czyli czy to, co robisz spełnia obietnicę?

Więcej na temat tego modelu i badania najlepszych marek w Polsce znajdziesz tutaj.

Zatem nasza propozycja jest spójna z tym, o czym wspominają w swoich pracach Simon Sinek, Jim Collins i Young&Rubicam. Potwierdzają to też wyniki naszych prac i przykłady najlepszych marek osobistych z całego świata. Czyli model działa doskonale. Tak samo jak mikser firmy Blendtec, Calgon który chroni pralkę, Fairy, który myje więcej talerzy i Vizir, który usuwa plamy. Nic tylko stosować na co dzień.

Trzy pytania i 7,3 miliarda* możliwości (*tyle jest obecnie ludzi na świecie)

Odpowiedź na temat tego artykułu, czyli co zrobić, żeby zacząć budować silną markę osobistą jest więc prosta. Trzeba oprzeć strategię na trzech bardzo konkretnych obszarach:

  • Dlaczego robię to, co robię – twoja misja życiowa
  • Jak robię to, co robię – indywidualny profil osobisty i sposób komunikacji przy wykorzystaniu archetypów
  • Co konkretnie robię – twoje działania (treści, produkty, usługi), czyli pokazanie światu jak w rzeczywistości funkcjonuje twoja marka osobista

Brzmi prosto, ale samo wykonanie nie jest już takie łatwe. Żeby znaleźć odpowiedzi na te pytania trzeba sięgnąć głęboko do wnętrza nas samych. Tylko wtedy odpowiedzi są prawdziwe i szczere. A prawdziwość i szczerość to podstawa każdej marki osobistej. Bez nich nigdy nie wystartujemy. Na szczęście są narzędzia, które nam w tym pomogą.

  • Dlaczego: swoją misję życiową możesz odnaleźć korzystając z materiałów Simona Sineka, Stevena Coveya i wielu innych fantastycznych ludzi, którzy zajmują się tym tematem. Z doświadczenia wiemy, że misje życiowe są wybitnie indywidualne i nigdy się nie powtarzają.
  • Jak: indywidualny profil osobowości możesz uzyskać robiąc dedykowany test np. na bazie modelu DISC. W obszernym raporcie znajdziesz informacje na swój temat. W czym możesz być najlepszy na świecie, a w jakich obszarach lepiej, żebyś skorzystał z pomocy innych. Z kolei na bazie wybranego archetypu twoja komunikacja będzie spójna i trafi do odpowiednich ludzi.
  • Co: plan działań indywidualnie ustalany na bazie potrzeb i sytuacji na rynku, na którym działasz. Część rzeczy jest jednak stała: ZMOT, umiejętności dobrej komunikacji, treści, które tworzysz, dobra sesja foto, spotkanie ze stylistą, praca nad modelem biznesowym. Te elementy zawsze powtarzają się w naszych projektach.

Przykłady jak sprawdza się to w rzeczywistości znajdziesz w poprzednim artykule.

Gdzie tkwi największa różnica między marką osobistą a marką produktu lub usługi?

W naszej pracy ważne są trzy pytania i na bazie uzyskanych odpowiedzi budujemy markę osobistą. To najważniejsza różnica w całym procesie, gdy porównamy go do marketingu produktów lub usług. W przypadku marek, które znajdziesz na półce w sklepie robi się badania rynkowe i rozmawia się z konsumentami, analizuje konkurencję itp. Efektem tych działań są produkty stworzone pod konkretnego klienta. Często w wyniku tego powstają pokraczne formy i treści, bo komunikacja nie jest inspirująca. Marki nie mówią co jest ważne, tylko odpowiadają na tezy i pytania z briefu. Zobacz, ile jest w telewizji albo w radiu inspirujących reklam, a ile jest spotów stricte produktowych, gdzie komunikowane są cechy i cena, to zrozumiesz, o co mi chodzi.

W przypadku marki osobistej jedyną osobą, którą badasz jesteś ty sam. Nie ma żadnych grup focusowych, przeglądu rynku, analizy konkurencji itp.. Tylko ty i twoje mocne strony.

Co ciekawe te trzy pytania pewnie mogą dać ponad 7,3 miliarda odpowiedzi, bo przecież każdy z nas jest inny. I to jest piękne w dobrym personal brandingu. Nie chcemy być kopią. Chcemy być oryginałem. Jedynym na świecie. Spójrz na najlepszych ludzi w tej kategorii. Każdy powie ci dokładnie to samo.

„Ale jest jeszcze jedna rzecz…”

Tak zazwyczaj mówił Steve Jobs dodając coś spektakularnego na zakończenie swoich prezentacji. Zrobię tak samo. W następnym artykule opowiem Ci, dlaczego w marce osobistej wcale nie chodzi o Ciebie. To dopiero jest temat i zaskoczenie, co?!?

Do zobaczenia!

 

Piotr Grządzielwww.TopPersonalBranding.com

Praktyk, trener, przewodnik po marketingu i personal brandingu. Szybko, sprawnie i z wdziękiem buduję inspirujące marki osobiste ludzi, którzy są liderami w swoich branżach. Ponad 12 lat pracy i mnóstwo projektów dla najlepszych marek na świecie dało mi solidną porcję wiedzy i doświadczenia, które teraz przekładam na pracę z wyjątkowymi ludźmi. Służę inspiracją, bo służba innym jest najwyższą wartością. Serio 🙂

Piotr Grządziel – najważniejsze fakty:
– autor metody Top Personal Branding™
– projekty dla najbardziej znanych marek na świecie: Coca-Cola, Heineken, Desperados, Powerade,
– certyfikowany trener persolog®, Wyjątkowy Nauczyciel, prelegent licznych konferencji w Polsce i za granicą
– lider nowych rozwiązań w komunikacji marketingowej