6 wskazówek na stworzenie unikatowego bloga podróżniczego

6 wskazówek na stworzenie unikatowego bloga podróżniczego
Travel blogging, czyli blogowanie z podróży stało się w ciągu ostatnich kilku lat popularną profesją. Jeszcze do niedawna można było wymienić zaledwie kilka blogów podróżniczych, natomiast aktualnie na rynku internetowym można znaleźć ich tysiące.
O autorze
4 min czytania 2015-06-26

Zdjęcie royalty free z Fotolia

W Stanach Zjednoczonych każdego roku odbywa się również konferencja przeznaczona specjalnie dla blogerów podróżniczych. W zeszłym roku odwiedziło ją ponad 1200 osób. 

Marzenie o zarabianiu podczas podróżowania po całym świecie przyciąga wielu chętnych. Wielu ludzi wyobraża sobie karierę Anthony Bourdaina lub Michaela Palina… 

Odkryj sekrety sukcesu blogów podróżniczych!

Cel blogerów prowadzących portale na temat podróży jest zbieżny z celem blogerów ogółem: pragną wyjść z cienia, zyskać popularność oraz otrzymać wynagrodzenie za własne wysiłki. Problem polega na tym, że nowi blogerzy zazwyczaj podróżują utartym szlakiem, kopiując pomysły tych, którym udało się osiągnąć sukces. Skutkiem tego ich głos staje się zaledwie echem publikacji na najpopularniejszych blogach.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W jaki sposób stworzyć własny, unikatowy blog, który umożliwi odróżnienie się od innych? Nawet, gdy Twój blog nie należy do kategorii „travel”, nadal możesz wykorzystać poniższe wskazówki. W drogę!

#1: Przeprowadź gruntowne badania blogosfery podróżniczej

Wiele blogów podróżniczych to ciąg wpisów o przypadkowych wydarzeniach na drodze (nikogo zbytnio nie interesuje Twój wtorkowy obiad w Rzymie). Bariery wejścia na rynek są tak niskie, że każdy może zostać pisarzem-podróżnikiem. Wielu ludzi sądzi, że zadanie wydaje się całkiem proste. Prawda wygląda jednak nieco inaczej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wyjątkowe blogi podróżnicze posiadają znakomity design, nie zawierają zbędnych reklam oraz sprawiają, że historia dotyczy głównie miejsca, a nie twórcy treści. Być może pytanie, które sobie zadajesz brzmi: „W jaki sposób mogę konkurować wśród tylu obecnie istniejących blogów?”

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zamiast tego zastanów się, czym jesteś w stanie się wyróżnić. Przeprowadź dokładne badania, stwórz listę ulubionych blogów, wypisz oryginalne pomysły, które przychodzą Ci do głowy – da Ci to zdecydowaną przewagę nad konkurentami. Sekret polega na znalezieniu oryginalnego pomysłu, którego jeszcze nikt nie wykorzystał.

#2: Podejdź do blogowania jak do świadczenia usługi

Blogowanie podróżnicze nie polega wyłącznie na przedstawianiu Twoich przygód i napotkanych przez Ciebie osób. Chodzi raczej o miejsce, które udało Ci się odwiedzić oraz umożliwienie czytelnikom postawienie się na Twoim miejscu.

Typowy bloger podróżniczy podąża wydeptaną ścieżką:

„Dzisiaj spacerowałem po Florencji. Jest tu naprawdę pięknie. Na obiad zjadłem wątróbkę, popijając przy tym wybornym chianti. Poznałem też wielu miejscowych i wieczorem poszliśmy do baru. Włochy są niesamowite!”

Nudy…

Zawsze będzie istnieć część publiczności, która przeczyta kolejny wpis wyłącznie dla rozrywki. Prawdziwe blogowanie podróżnicze należy jednak traktować, jako serwis dla czytelników. Kiedy tworzysz historię na temat podróży pomyśl nad następującymi sprawami:

  • Co sprawiło, że lokalizacja jest wyjątkowa?
  • Jakie różnice kulturowe udało Ci się zaobserwować?
  • Jakie rady praktyczne możesz zaproponować ludziom, którzy zamierzają iść w Twoje ślady?
  • Jak skoncentrować się na dostarczeniu korzyści dla czytelnika?

Zastanów się również, jak możesz poprawić swoje umiejętności pisarskie. Istnieje wiele książek i blogów na ten temat. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się jednak być praktyka spędzenia wielu godzin na czytaniu (przede wszystkim znakomitych książek podróżniczych!). 

#3: Opowiedz unikatową historię

Większość wskazówek na temat podróży jest znanych każdemu przeciętnemu człowiekowi. Tylko wyjątkowa historia pozwoli Ci odróżnić się od reszty blogerów.

Jako przykład interesującego bloga można wyróżnić Nerd Fitness, który zajmuje się zdrowiem i tematyką fitness. Autor bloga, Steve Kamb stworzył natomiast historię powiązaną z miłością do gier komputerowych. Dzięki przedstawieniu misji bloga z tego punktu widzenia udało mu się zgromadzić liczną rzeszę fanów. Historia wywarła wrażenie w szczególności na „geekach” starających się dojść do formy, którzy nie wiedzieli jednak, od czego zacząć. Aktualnie Nerd Fitness jest jedną z najpopularniejszych stron fitness na świecie.

Historia, osobowość i mit dotyczący Twojej osoby mają kluczowe znaczenie podczas budowania bloga. Kiedy piszesz na temat własnych uczuć i emocji – zamiast sztucznych, mętnych opisów – ludzie zaczną Ci ufać.

#4: Wybierz niekonwencjonalne medium

Jeśli możesz, zaprezentuj swoją historię przy pomocy nietypowego medium. Jeśli większość konkurentów zajmuje się pisaniem, być może warto wykorzystać wideo, infografiki, komiksy lub podcasty.

Pamiętaj, chodzi również o charakter Twoich treści i unikatowy wgląd w sytuację. Dla przykładu, jeśli większość pisarzy wykorzystuje poważny ton wypowiedzi, może uda Ci się przedstawić temat w sposób humorystyczny?

Świetnym przykładem takiego bloga jest „The Great Affair„. Autorka, Candace Rardon opowiada historie podróżnicze przy pomocy szkiców, obrazów i ilustracji własnej roboty. Wiele inspiracji można znaleźć również na polskich blogach. Tutaj znajdziesz listę 17 najpopularniejszych blogów podróżniczych po polsku. Zapoznaj się z najlepszymi blogerami i szukaj inspiracji do działania.

#5: Bądź ekspertem we własnej dziedzinie

Wielu ludzi popełnia błąd zakładania bloga podróżniczego jeszcze przed rozpoczęciem podróżowania – nie rób tego.

Najpierw podróżowanie, później pisanie. Od czasu, w którym historia miała miejsce, ważniejsze jest to, że wydarzyła się naprawdę. Wielu topowych blogerów przed rozpoczęciem pisania podróżowało po świecie przez wiele miesięcy (lub lat). Blogowanie wymaga specjalizacji. Nie warto zajmować się zbyt szerokim zakresem tematów. O wiele lepiej jest wykreować dla siebie niszę, w które łatwo będzie pokonać konkurencję. Niektóre blogi dotyczą podróżowania przy niskim budżecie, inne dotyczą najlepszych restauracji w Azji. Jaka będzie Twoja specjalność? 

#6: Stwórz własne produkty lub usługi

Jeśli rzeczywiście pragniesz zarobić na blogowaniu podróżniczym, musisz zacząć coś sprzedawać: książki, kursy, spotkania, zdjęcia, aplikacje, produkty fizyczne.

Jeśli nie wiesz, co dokładnie zaoferować, zapytaj swoich czytelników o ich potrzeby. Przy pomocy odpowiedzi uda Ci się znaleźć właściwy produkt. Wielu podróżników zastanawia się, jak kupować tanie bilety, jak znaleźć najlepsze hostele, gdzie kupić pamiątki, jakich aplikacji warto używać. Być może będziesz w stanie napisać ebook lub stworzyć kurs na ten temat? Najważniejsze, aby odpowiedzieć na realne potrzeby potencjalnych klientów. Wielu blogerów z czasem staje się również przewodnikami po najpiękniejszych miastach świata. Masz ochotę odwiedzić najlepsze restauracje w Stambule? Przyłącz się do redaktorów bloga „Culinary Backstreets„. Koszt? 125 dolarów za osobę. Teraz już widzisz, w jaki sposób można zarobić?

Zacznij własną podróż z blogowaniem

Wskazówki wymienione powyżej pomogą Ci zbudować oryginalnego bloga podróżniczego i zdobyć popularność wśród czytelników. Być może rynek jest już dość zapchany, lecz nadal istnieje wiele możliwości na zbudowanie bloga Twoich marzeń. Jeśli tylko zaczniesz opisywać wyjątkowe historie, wykorzystując do tego unikatowy punkt widzenia, możesz liczyć na przyciągnięcie na stronę wielu odwiedzających.

 

Marta Madelska
Specjalistka ds. marketingu, Grupa TENSE