TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Pięć wyzwań w integracji marketingu

Pięć wyzwań w integracji marketingu
Zintegrowana, spójna, przekazująca jasny komunikat wszystkim interesariuszom. Tak powinna wyglądać komunikacja firmowa. Jak sprawić, aby występowała również w Twoim przedsiębiorstwie?
O autorze
3 min czytania 2015-07-28

fot. Startup Stock Photos

Skuteczna komunikacja firm opiera się na mariażu marketingu oraz sprzedaży. Według badania przeprowadzonego przez Mind Progress Group i Instytut Badawczy IPC tylko 53% przedsiębiorstw prowadzi bieżący monitoring trendów i analizuje poczynania swojej konkurencji. Największy odsetek widoczny jest w dużych firmach (72%), a najmniejszy w małych (44%). Co ciekawe, niemal ¾ przedsiębiorstw monitorujących przekaz i trendy oraz zajmujących się markami bądź produktami tworzy dział marketingu lub komunikacji. Jak zatem sprawić, aby firma zaczęła mówić jednym głosem?

Wyzwanie pierwsze: zaprzyjaźnij się z trendami

Co chcemy sprzedawać? Na czym polega wyjątkowość naszego produktu? W czym jesteśmy dobrzy? Co zdecydowanie musimy poprawić? O czym powinniśmy zapomnieć? To tylko kilka pytań z długiej listy, na jakie musimy odpowiedzieć rozpoznając potrzeby rynku i sprawdzając, jak oferowane przez nas produkty odnajdują się u naszego głównego interesariusza, jakim jest klient. Niezależnie od tego mówimy o segmencie B2B czy B2C, musimy znać go najlepiej. Najzwyczajniej powinniśmy zaprzyjaźnić się z klientami. To właśnie oni podpowiedzą nam, nad czym powinniśmy szczególnie popracować. Dojście do poziomu ambasadora marki wśród klientów to jednak długi proces. Na etapie researchu warto sięgać szerzej i dalej. Popatrzeć na zmiany, jakie będą zachodzić u naszego głównego interesariusza, a oferowanymi przez nas rozwiązaniami pomagać mu lepiej przystosować się do zmieniającej się rzeczywistości.

Wyzwanie drugie: sprawdź zasoby

Ciężko stworzyć całość komunikacji produktów i firmy w pojedynkę. Dlatego po researchu i opracowaniu wyzwań, jakie czekają przed przedsiębiorstwem, warto przeprowadzić monitoring zasobów, którymi dysponujemy. To właśnie na tym etapie sprawdzamy tak naprawdę, jakie działania powinniśmy outsourcować, a w jakich tematach skorzystać z pomocy doradców. Specjaliści z zewnątrz pomogą nam ułożyć pewne zagadnienia (np. kwestie związane z employer brandingiem czy tożsamością marki) tak, aby później tymi kwestiami mogła zajmować się samodzielnie wydelegowana osoba z firmy. Coraz popularniejszy trend tworzenia stanowiska brand managera w firmach pokazuje koncentrację na idei brandingu w procesie komunikacji. Jednak samo stanowisko to zdecydowanie za mało, aby osiągnąć sukces.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wyzwanie trzecie: rozmawiaj w firmie

Bez aktywnej komunikacji w przedsiębiorstwie trudno będzie nam zaplanować skuteczne działania marketingowe. Chociaż jak potwierdza przywoływane wcześniej badanie, osoby odpowiadające za marketing i sprzedaż podlegają najczęściej wspólnemu szefowi, szczególnie w małych i średnich przedsiębiorstwach. Możliwość rozpoznania kompetencji tak naprawdę nie jest możliwa, gdy w firmie panuje wyścig szczurów i swoiste zero-jedynkowe podejście do pracy. Wtedy trudno o synergię działań, która niezbędna jest w budowaniu marki oraz właśnie zintegrowanej komunikacji. Zmotywowany pracownik funkcjonujący w przyjaznej atmosferze nie tylko pracuje wydajniej, ale też zdecydowanie częściej proponuje innowacyjne rozwiązania, które mogą wpływać na budowanie wyróżnika strategicznego.

Wyzwanie czwarte: planuj, działaj i reaguj

Mamy rozpoznany rynek, sprawny i zmotywowany zespół. Wiemy, jakie zasoby mamy wewnątrz organizacji, a z jakich powinniśmy skorzystać poza nią. Czas zatem stworzyć konkretny plan działania. Przy jego konstruowaniu warto wyznaczać cele, konkretne zadania, potencjalne wskaźniki oraz osoby odpowiedzialne za nie. Nie bójmy się raportowania i rozmowy. Czasem może się okazać, że dane narzędzie, bądź wskaźnik będzie trzeba zmienić, bo nie pomaga nam w realizacji naszego celu. Zmiana jest niczym siostra zintegrowanej komunikacji marketingowej. Dzięki stałemu doskonaleniu obserwujemy trendy i klientów, aby odpowiadać na ich potrzeby sprawniej, szybciej i z sukcesem dla obu stron. Budowa świadomości marki, zwiększenie sprzedaży, większy zysk przedsiębiorstwa oraz wzrost lojalności i satysfakcji klientów – to dzisiaj główne wyzwania, jakie stoją przez zintegrowaną, czyli spójną komunikacją marketingową. Możliwości wykorzystania poszczególnych narzędzi jest bardzo wiele: social media marketing, public relations, content marketing, event marketing, reklama tradycyjna, e-marketing, działania CSR i employer brandingowe… Można by wymieniać bez końca. Tutaj liczy się cel i efektywne oraz skuteczne optymalizowanie drogi do jego osiągnięcia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wyzwanie piąte: bądź otwarty

Czasami warto odchodzić od utartego schematu, aby osiągnąć cel. Dzisiaj w dobie web 2.0., a zdaniem niektórych 3.0., dużo łatwej dotrzeć do naszych kluczowych interesariuszy. Zamiast zlecać drogie badania można przeprowadzić proces dialogowy z wykorzystaniem Skype’a czy nawet Snapchata (jeśli komunikujemy się z nieco młodszą grupą docelową). W procesie budowanie komunikacji warto nie tylko słuchać, ale czasem podejmować ryzyko wkalkulowane w osiąganie celu. Chociaż według badań strona internetowa, ulotki, reklama prasowa, gadżety, reklama telewizyjna i gazetki firmowe to nadal najpopularniejsze nośniki przekazu marketingowego. Warto jednak szukać własnego patentu na sukces. Bo przecież jak mówi przysłowie: kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

 

Adam Piwek

Kieruje działem PR w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group, gdzie odpowiada także za dobór narzędzi komunikacyjnych do potrzeb klientów i określonych interesariuszy. Wykładowca akademicki i trener biznesu z zakresu komunikacji i zarządzania.