Brand manager: superbohater czy sprzedawca?

Brand manager: superbohater czy sprzedawca?
W firmowej nomenklaturze trudno wpisać to stanowisko w ramy konkretnego działu. Jest w swoistym rozkroku między marketingiem, komunikacją, zarządzaniem produktem a sprzedażą.
O autorze
2 min czytania 2015-08-27

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Gdyby spojrzeć na zakres obowiązków brand managerów nietrudno pokusić się o stwierdzenie, że muszą być niemal Supermanem, który w swojej pracy łączy funkcje związane nie tylko z komunikacją i marketingiem, ale także wsparciem produkcji i sprzedaży. Potwierdzają to programy kierunków w tym zakresie, w których na studiach podyplomowych główny nacisk kładzie się na kwestie związane z zarządzaniem marką, narzędziami marketingowymi i komunikacyjnymi. Poza tym pierwszym obszarem kształtuje się raczej u brand managerów ogólne pojęcie na temat takich obszarów jak e-commerce, marketing lojalnościowy, badania marketingowe, social media marketing, zachowania konsumentów, public relations, społeczna odpowiedzialność biznesu i sponsoring, a nawet employer branding. Osoba zarządzająca marką musi patrzeć na cały proces komunikacyjny holistycznie, dobierając efektywnie narzędzia i mówiąc szczerze – wyspecjalizowanych podwykonawców do ich prowadzenia. Efekt jest bardzo prosty do zmierzenia. Są nimi – optymalnie równoległe – wzrost sprzedaży i rosnąca świadomość marki, jaką się opiekuje.

Gdyby porównać markę do rodziny, a poszczególne narzędzia do jej członków – to z pewnością bohater niniejszego tekstu byłby niczym nestor rodu. Decydujący o tym, który z członków rodziny jest w aktualnym momencie najbardziej istotny. Mimo tego, że stanowiska związane z zarządzaniem marką pojawiają się w coraz częściej w ofertach polskich pracodawców, jako swoiste rozszerzenie kompetencji marketing managera, to jednak można zaryzykować stwierdzenie, że istnieje tutaj spora luka kompetencyjna na rynku. Mówiąc krótko brak na nim odpowiedniej liczby wyspecjalizowanych pracowników, którzy posiadają kompetencje do zarządzania marką. Nie chodzi tutaj wyłącznie o wspominane kompetencje marketingowe. W zarządzaniu marką ogromnie ważna jest znajomość i praca z grupami targetowymi i interesariuszami z nią związanymi. Wyposażenie w kompetencje miękkie, otwartość na autentyczny dialog – to bardzo istotna część portfolio skutecznego eksperta od brandingu. Do tego powinniśmy dołożyć jeszcze bardzo istotną część analityczną oraz dotyczącą innowacji. Otwarty umysł, śledzenie trendów w perspektywie krótko- i długoterminowej, wyznaczają dzisiaj z całą pewnością ogromnie istotne wyzwania dla wielu organizacji. Wbrew pozorom najbardziej istotną z perspektywy zatrudniającego, w bieżących działaniach brand managera, będzie także część sprzedażowa. Cele, wyzwania i umiejętność odnalezienia wspólnego języka z zespołem sprzedażowym, przekładająca się na konkretne efekty, to dzisiaj największe aktualne wyzwanie stawiane przez firmy.

Z całą pewnością brand manager nie ma łatwego życia w firmie. Musi łączyć w swojej pracy działy, zespoły i specjalistów, którzy pojmują cel swojej pracy przez pryzmat kompetencji. Ten zawód to jednak efekt synergicznego podejścia – choćby tylko na etapie komunikacji marki. Patrzenia na brand z perspektywy konkretnych celów, wskaźników i wyzwań oraz autentycznego monitorowania zmian, z jakimi musi się mierzyć marka.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Adam Piwek

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kieruje działem PR w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group, gdzie odpowiada także za dobór narzędzi komunikacyjnych do potrzeb klientów i określonych interesariuszy. Wykładowca akademicki i trener biznesu z zakresu komunikacji i zarządzania.