Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo >
W jakich serwisach społecznościowych jest obecna Państwa marka? Jakie działania są tam prowadzone?
Browar Amber obecny jest w serwisach:
Zobacz również
- Facebook (profil, konkursy, aplikacje)
- Twitter (bieżąca komunikacja, content graficzny, tekstowy, relacje na żywo)
- Instagram (profil, bieżąca komunikacja)
- Youtube (wybrane treści video)
- Periscope (relacje na żywo z warzenia piwa, produkcji,( przygotowywanych eventów)
- Google + (konto, bieżące informacje)
Jakie efekty są dla Państwa najważniejsze w działaniach w social media?
W przypadku naszych marek i ze względu na specyfikę branży, efekty naszych działań w social media są dość łatwo mierzalne i możliwe do zaplanowania. Social media to skuteczne narzędzie komunikacji marek z konsumentami. Żadne inne narzędzia i metody nie dają tak dużych możliwości bezpośredniej konfrontacji z rynkiem i konsumentem. Możliwości analityczne, przystępność i dostępność pozwalają nam na planowanie i osiąganie w krótkim czasie zamierzonych efektów.
Social media nie zastępują jednak dotychczasowych narzędzi, a jedynie dopełniają komunikację, wpisując się jednak, a nawet niekiedy stanowiąc niemalże istotę „consumer experience”. Najważniejsze efekty, jakie osiągamy za pomocą social media to interakcja z konsumentami, wspólne z nimi budowanie strategii i nadawanie dalszego kierunku dla rozwoju marki. Konsumenci dzięki możliwości otwartej rozmowy mają wpływ na decyzje podejmowane przez nas. Dzięki temu współtworzymy i budujemy nasze wartości.
Od kiedy prowadzą Państwo działania w mediach społecznościowych? Jakie były dotychczas najważniejsze wydarzenia związane z obecnością Państwa marki w social media?
Działania w social mediach zaczynaliśmy w 2010 roku. Social media wówczas w dużej mierze utożsamiane były z Facebookiem tylko i wyłącznie. Od tego czasu zmieniło się bardzo wiele.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Najważniejszym momentem dla naszej komunikacji było spięcie komunikacji wszystkich produktów pod jedną marką Browar Amber. Dopiero wtedy udało nam się zbudować spójną i skuteczną strategię komunikacji i nawiązywać właściwe interakcje z konsumentami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dużym krokiem w dobrą stronę było również uruchomienie profilu na Twitterze. Od początku zastanawialiśmy się, jakie oprócz Facebooka narzędzie sprawdzi się w nawiązywaniu bezpośredniego kontaktu konsumenta z marką i marki z konsumentem.
Jakie trendy/nowe możliwości związane z mediami społecznościowymi wydają się Państwu obecnie najciekawsze?
Najciekawsza perspektywa to coraz większy nacisk na aktywności “real time”.
Zarówno Twitter jak i chociażby Periscope wymagają od nas błyskawicznej reakcji i naturalności przekazu. Z jednej strony daje to możliwość w sposób pozornie amatorski ale bardzo skuteczny prowadzenia komunikacji, z drugiej strony wymaga jednak czujności i odpowiedzialności osoby obsługującej dane narzędzie.
Jakie wyzwania związane z social media uważają Państwo za najważniejsze?
Największym wyzwaniem w social media jest umiejętność słuchania zarówno pochwał jak i głosów krytyki pod adresem marki. Uświadomienie sobie, że każdy głos, a w szczególności ten krytyczny, dowodzi tego, że komuś na nas zależy, jest pierwszym krokiem do budowania naturalnych i trwałych więzi z konsumentami.
Świadomość faktu, że po drugiej stronie są bardzo różni odbiorcy. W danym momencie przeżywający silne emocje związane niekoniecznie z naszą marką lub tacy, którzy po prostu chcą z kimś porozmawiać. Naturalność i szczerość w tych kontaktach jest wyczuwalna i buduje wartość nie tylko dla marki ale przede wszystkim dla nas samych.
Social media to tylko narzędzia, które z założenia ułatwiać mają kontakt między ludźmi. Wyzwaniem natomiast są treści przekazywane za ich pośrednictwem. Powinny one mieć swoje źródło głęboko w strategii marki i jej naturze.
Jakie trudności widzą Państwo obecnie w prowadzeniu działań w social media? Czy z powodu jakichś trudności zrezygnowali Państwo kiedyś z jakiegoś kanału lub profilu?
Każde takie narzędzie ma nieco inny profil i gromadzi określony typ użytkowników. Mając szeroki wybór, warto wybrać te najbardziej pasujące do marki i takie, które czujemy. Jeśli jakieś medium sprawia trudności i nie potrafimy się w nim odnaleźć, czasami warto z niego zrezygnować i przekierować energię w stronę, gdzie możemy zaangażować użytkowników i gdzie potrafimy w sposób naturalny funkcjonować w zastanym środowisku.
Zdarzało nam się rezygnować z aktywności w niektórych mediach, jeśli zauważaliśmy, że nie generują one oczekiwanego ruchu i nie pasują do profilu marki
Skąd czerpią Państwo wiedzę i inspirację nt. mediów społecznościowych i możliwych do przeprowadzenia w tej sferze działań marketingowych?
Najwięcej inspiracji dostarczają nam obserwacje tego, co dzieje się wokół nas. Rzadko czerpiemy z działań konkurencji, staramy się myśleć w sposób otwarty i obserwować naturalne zachowania konsumentów. Oczywiście intuicja niekiedy zawodzi, ale i tak warto eksperymentować. Media społecznościowe dają możliwość podejmowania wielu prób, które ostatecznie pozwolą na wyciągnięcie właściwych wniosków.
Kto odpowiada za działania związane z obecnością Państwa marki w social media?
Za działania związane z naszą obecnością w mediach społecznościowych odpowiedzialny jest zarówno wewnętrzny zespół jak i firmy zewnętrzne. Takie rozwiązanie daje nam dużą elastyczność i możliwość czerpania od siebie wiedzy i pomysłów.
Jaki budżet przeznaczany jest na działania w social media?
Social media, mimo iż zajmują coraz więcej miejsca w komunikacji marki, nie pochłaniają proporcjonalnie większego budżetu. Efektywne wykorzystanie tych narzędzi wychodzi nam coraz lepiej. Wydatki contentowe we wszystkich mediach społecznościowych łącznie nie przekraczają wydatków reklamowych aczkolwiek udział wydatków reklamowych w ostatnim roku wzrósł o blisko 20%.
–
Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo >