Marka w social media 2010-2015-2020 (cz. 4): Browar Amber

Marka w social media 2010-2015-2020 (cz. 4): Browar Amber

Na temat obecności marek w social media, działań w nich prowadzonych, a także możliwościach, jakie dają oraz trendów w nich panujących wypowiedzi udzieliło nam kilkadziesiąt marek.Tym razem na nasze pytania odpowiedział Marek Skrętny, dyrektor ds. marketingu w Browar Amber.

Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu "Social Media 2010-2015-2010" Pobierz za darmo >

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

W jakich serwisach społecznościowych jest obecna Państwa marka? Jakie działania są tam prowadzone?

­ Browar Amber obecny jest w serwisach:

  • Facebook (profil, konkursy, aplikacje)
  • Twitter (bieżąca komunikacja, content graficzny, tekstowy, relacje na żywo)
  • Instagram (profil, bieżąca komunikacja)
  • Youtube (wybrane treści video)
  • Periscope (relacje na żywo z warzenia piwa, produkcji,( przygotowywanych eventów)
  • Google + (konto, bieżące informacje)
  • LinkedIn

Jakie efekty są dla Państwa najważniejsze w działaniach w social media?

W przypadku naszych marek i ze względu na specyfikę branży, efekty naszych działań w social media są dość łatwo mierzalne i możliwe do zaplanowania. Social media to skuteczne narzędzie komunikacji marek z konsumentami. Żadne inne narzędzia i metody nie dają tak dużych możliwości bezpośredniej konfrontacji z rynkiem i konsumentem. Możliwości analityczne, przystępność i dostępność pozwalają nam na planowanie i osiąganie w krótkim czasie zamierzonych efektów.

Social media nie zastępują jednak dotychczasowych narzędzi, a jedynie dopełniają komunikację, wpisując się jednak, a nawet niekiedy stanowiąc niemalże istotę „consumer experience”. Najważniejsze efekty, jakie osiągamy za pomocą social media to interakcja z konsumentami, wspólne z nimi budowanie strategii i nadawanie dalszego kierunku dla rozwoju marki. Konsumenci dzięki możliwości otwartej rozmowy mają wpływ na decyzje podejmowane przez nas. Dzięki temu współtworzymy i budujemy nasze wartości.

Od kiedy prowadzą Państwo działania w mediach społecznościowych? Jakie były dotychczas najważniejsze wydarzenia związane z obecnością Państwa marki w social media?

Działania w social mediach zaczynaliśmy w 2010 roku. Social media wówczas w dużej mierze utożsamiane były z Facebookiem tylko i wyłącznie. Od tego czasu zmieniło się bardzo wiele.

Najważniejszym momentem dla naszej komunikacji było spięcie komunikacji wszystkich produktów pod jedną marką Browar Amber. Dopiero wtedy udało nam się zbudować spójną i skuteczną strategię komunikacji i nawiązywać właściwe interakcje z konsumentami.

Dużym krokiem w dobrą stronę było również uruchomienie profilu na Twitterze. Od początku zastanawialiśmy się, jakie oprócz Facebooka narzędzie sprawdzi się w nawiązywaniu bezpośredniego kontaktu konsumenta z marką i marki z konsumentem. 

Jakie trendy/nowe możliwości związane z mediami społecznościowymi wydają się Państwu obecnie najciekawsze?

Najciekawsza perspektywa to coraz większy nacisk na aktywności “real time”.

Zarówno Twitter jak i chociażby Periscope wymagają od nas błyskawicznej reakcji i naturalności przekazu. Z jednej strony daje to możliwość w sposób pozornie amatorski ale bardzo skuteczny prowadzenia komunikacji, z drugiej strony wymaga jednak czujności i odpowiedzialności osoby obsługującej dane narzędzie. 

Jakie wyzwania związane z social media uważają Państwo za najważniejsze?

Największym wyzwaniem w social media jest umiejętność słuchania zarówno pochwał jak i głosów krytyki pod adresem marki. Uświadomienie sobie, że każdy głos, a w szczególności ten krytyczny, dowodzi tego, że komuś na nas zależy, jest pierwszym krokiem do budowania naturalnych i trwałych więzi z konsumentami.

Świadomość faktu, że po drugiej stronie są bardzo różni odbiorcy. W danym momencie przeżywający silne emocje związane niekoniecznie z naszą marką lub tacy, którzy po prostu chcą z kimś porozmawiać. Naturalność i szczerość w tych kontaktach jest wyczuwalna i buduje wartość nie tylko dla marki ale przede wszystkim dla nas samych. 

Social media to tylko narzędzia, które z założenia ułatwiać mają kontakt między ludźmi. Wyzwaniem natomiast są treści przekazywane za ich pośrednictwem. Powinny one mieć swoje źródło głęboko w strategii marki i jej naturze.

Jakie trudności widzą Państwo obecnie w prowadzeniu działań w social media? Czy z powodu jakichś trudności zrezygnowali Państwo kiedyś z jakiegoś kanału lub profilu? 

Każde takie narzędzie ma nieco inny profil i gromadzi określony typ użytkowników. Mając szeroki wybór, warto wybrać te najbardziej pasujące do marki i takie, które czujemy. Jeśli jakieś medium sprawia trudności i nie potrafimy się w nim odnaleźć, czasami warto z niego zrezygnować i przekierować energię w stronę, gdzie możemy zaangażować użytkowników i gdzie potrafimy w sposób naturalny funkcjonować w zastanym środowisku.

Zdarzało nam się rezygnować z aktywności w niektórych mediach, jeśli zauważaliśmy, że nie generują one oczekiwanego ruchu i nie pasują do profilu marki 

Skąd czerpią Państwo wiedzę i inspirację nt. mediów społecznościowych i możliwych do przeprowadzenia w tej sferze działań marketingowych?

Najwięcej inspiracji dostarczają nam obserwacje tego, co dzieje się wokół nas. Rzadko czerpiemy z działań konkurencji, staramy się myśleć w sposób otwarty i obserwować naturalne zachowania konsumentów. Oczywiście intuicja niekiedy zawodzi, ale i tak warto eksperymentować. Media społecznościowe dają możliwość podejmowania wielu prób, które ostatecznie pozwolą na wyciągnięcie właściwych wniosków.

Kto odpowiada za działania związane z obecnością Państwa marki w social media? 

Za działania związane z naszą obecnością w mediach społecznościowych odpowiedzialny jest zarówno wewnętrzny zespół jak i firmy zewnętrzne. Takie rozwiązanie daje nam dużą elastyczność i możliwość czerpania od siebie wiedzy i pomysłów. 

Jaki budżet przeznaczany jest na działania w social media?

Social media, mimo iż zajmują coraz więcej miejsca w komunikacji marki, nie pochłaniają proporcjonalnie większego budżetu. Efektywne wykorzystanie tych narzędzi wychodzi nam coraz lepiej. Wydatki contentowe we wszystkich mediach społecznościowych łącznie nie przekraczają wydatków reklamowych aczkolwiek udział wydatków reklamowych w ostatnim roku wzrósł o blisko 20%.

-

Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu "Social Media 2010-2015-2010" Pobierz za darmo >

Marka w social media 2010-2015-2020 (cz. 1): T-Mobile

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij